Nekromanti Nytt äventyr!

teddy

Warrior
Jag håller på med ett äventyr som jag tänkte lägga ut men jag vill först veta vad ni andra tycker om min design m.m.
Kom gärna med synpunkter... det är mitt första äventyr och långt ifrån klart

OBS: BIFOGAD FIL

Mörkrets Furste<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by Mörkrets Furste on 2001-02-17 21:46.</EM></FONT></P>

Hasse

Hero
min åsikt.

Det första jag vill säga är att om du tänkt lägga ut det på nätet så bör du ändra på namn. Artur Hökvinge, Haer´Daris, (Haer´Dalis som du skrev på ett ställe) och Korgan blodyxa är redan kända personer i andra sammanhang. Edwin kan väl gå bra då det är ett "vanligt namn", fast det finns ju en magiker i Baldurs gate som heter så så är det ifrån honom du tagit namnet så ändra.

Vidare vill jag minnas att det regelboken till DoD 6 står att man INTE kan köpa magiska saker vilket är IMHO en bra regel. Så att smeden säljer magiska saker är något jag tycker du bör ändra på.

Skulle vilja läsa hela äventyret innan jag kommenterar det men det verkar lovande hittills. Kommer jag att själv använda det kommer jag dock göra vissa ändringar;

1. Smeden kommer inte sälja magiska saker eller tillgång till mithril. Vet inte vilken YN din smed har men min kommer att vara Utövare. Smeden kommer inte heller erbjuda sig att göra en drakskinnsrustning åt spelarna.

2. Plockar troligen bort skogsdraken. Enda anledning till att den skulle kunna få vara kvar är att den passar in i min kampanj. Dess syft kommer i sådana fall inte vara att bli dödad av spelarna.

3. Alven kommer endast sälja örter. Han kommer inte låna ut några magiböcker till okända människor vilket spelarna är däremot så kan han mot betalning fungera som lärare åt den spelare som är magiker.

4. I värdshuset så kommer det mest att bara vara människor möjligtvis någon dvärg eller alv dock inte båda raserna samtidigt.

Hoppas inte du tar illa upp av min kritik då det är menat som konstruktiv kritik. Jag ser fram emot att få läsa hela äventyret.

Hasse

So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd

teddy

Warrior
Tack! och svar.

SVAR
Jag har redan ändrat namnen, men jag hadde idée tårka då så det blev namn från spel och böcker just då...
Jag tar inte alls illa upp av det du skrev jag tycker bara att det är bra! Smedens tillgång till att kunna göra mithrill vapen kommer jag inte att ändra på men det kommer bara att vara små vapen som dolkar osv.
Och magiska är upp till spelledaren tycker jag, det beror ju på hur bra rollpersonerna är... Och anledningen till skogsdraken är ett en av mina spelare tror han är hur bra som hälst fast att han bara är lärling (han är för van med Chronopia), så han kommer råka ut för lite otrevliga saker om han värkligen tänker försöka :)
Alven för jag se, jag tror nog att jag gör som du säger att han kan undervisa magikern istället.
Varför kan inte båda raserna vara samtidigt på värdshuset? Det beror väll på var i världen man lägger in äventyret?
FRÅGOR
Gick det bra att läsa texten som den var eller var det svårläst på vissa ställen? Så jag vet om jag ska ändra :)

Jag tackar för dina åsikter och hoppas att jag blir klar så fort som möjligt! Och jag ska se om jag kan få tillgång till en scanner så jag kan lägga med min karta!

Mörkrets Furste

Ugluk-joar

Veteran
Re: Tack! och svar.

Och anledningen till skogsdraken är ett en av mina spelare tror han är hur bra som hälst fast att han bara är lärling (han är för van med Chronopia), så han kommer råka ut för lite otrevliga saker om han värkligen tänker försöka :)

man skriver inte ett äventyr för en specifik spelargrupp.

Hasse

Hero

"Och magiska är upp till spelledaren tycker jag, det beror ju på hur bra rollpersonerna är..."

Det stämmer iofs fast jag kör alltid med att man inte inte kan köpa och sälja magiska saker, detta för att slippa inflation av magiska prylar samt för att spelarna skall uppskatta de få magiska saker de lyckas få tag på. Men det är som sagt upp till var och en att göra som man vill.

"Och anledningen till skogsdraken är ett en av mina spelare tror han är hur bra som hälst fast att han bara är lärling (han är för van med Chronopia), så han kommer råka ut för lite otrevliga saker om han värkligen tänker försöka :)"

Hehe. Drakar skall även få en legend att börja darra på benen.

"Varför kan inte båda raserna vara samtidigt på värdshuset? Det beror väll på var i världen man lägger in äventyret?"

Det kan de väl, fast i min värld så håller raserna sig främst för sig själva och därför är det sällsynt att man träffar på dem i mänskliga samhällen och därför ännu sällsyntare att man stöter på flera olika raser samtidigt. Men även här är det fritt för varje SL att göra som han vill.

"Gick det bra att läsa texten som den var eller var det svårläst på vissa ställen? Så jag vet om jag ska ändra :)"

Jodå läsbart är det allt. ;-)

Vet inte om det är meningen, men titeln "Kyrkogården" på första sidan får inte plats på en rad utan n:et hamnar centrerat en rad under övriga ordet. Nästa är en smak fråga man jag tycker det är snyggare om placerar titeln ungefär en tredjedel ned mitt på första sidan och vem som gjort m.m. kommer först på nästa sida. På första sidan under titeln kan man då istället placera en bild som passar till äventyret.

Själv gillar jag inte alltför kompakta texter utan försöker hålla dem luftiga och hade troligen låtit den text som skall läsas upp så som den är(dialogerna) stå för sig själv, dvs gjort mellan slag mellan den text och övrig text.

Sedan så börjar texten på sid tre en bra bit ned vilket medför att ett litet stycke på tre rader i stället hamnar på sida fyra. För mig så känns det som en bättre siddisposition att man börjar högst upp på sidan istället, så att allt får plats på en sida.

Nu har jag aldrig läst något om layout så det som står ovan enbart mina egna åsikter och ifall de bryter mot några layoutregler så är det i sådana fall omedvetet. Ett tips är annars att titta på hur andra gjort, dels på de äventyr med layout som du gillar och kom ihåg vad det är du gillar och gör likadant själv samt titta på dålig layout för att lära dig av andras misstag så att du slipper göra dem själv.

Hasse

So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd

Feuflux

omjonasson.se
specifik spelargrupp

När jag skriver mina äventyr är det faktiskt till en specifik spelargrupp. Jag anpassar vissa grejer för dem så att de ska bli roligare att spela. Sedan är det ju bara att ändra lite här och där om man ska spela med andra äventyrare. Ändrar du inte om i de äventyr du skaffar på internet innan du spelar dem med din spelargrupp så att de passar dem bättre? Skulle bli förvånad om alla utom jag bara tog äventyren rakt av utan att fixa till dem för att optimera spelupplevelsen.

//[color:red]Feuflux</font color=red>
//[color:red]som inte lagt ut sina äventyr på nätet...</font color=red>

teddy

Warrior

Man tackar för alla dina synpunkter :)
Jag vet inte varför rubriken m.m. är fel, det kan bero på att jag hadde min upplösning på 1100/900 eller nått sånt :)
Jag ska se om jag kan fixa till det.
Och jag ska se till att fixa så att det blir mellanrum mellan dialoger och annan text :)

Mörkrets Furste

DsX

Veteran
Hmmm

Jag skriver till min lila grupp och använder deras namn m.m. OCh skulle jag få för mig att lägga ut dom på nättet så skulle jag få ändra nästan allt i äventyret....

DsX