Re: Tack! och svar.
"Och magiska är upp till spelledaren tycker jag, det beror ju på hur bra rollpersonerna är..."
Det stämmer iofs fast jag kör alltid med att man inte inte kan köpa och sälja magiska saker, detta för att slippa inflation av magiska prylar samt för att spelarna skall uppskatta de få magiska saker de lyckas få tag på. Men det är som sagt upp till var och en att göra som man vill.
"Och anledningen till skogsdraken är ett en av mina spelare tror han är hur bra som hälst fast att han bara är lärling (han är för van med Chronopia), så han kommer råka ut för lite otrevliga saker om han värkligen tänker försöka
"
Hehe. Drakar skall även få en legend att börja darra på benen.
"Varför kan inte båda raserna vara samtidigt på värdshuset? Det beror väll på var i världen man lägger in äventyret?"
Det kan de väl, fast i min värld så håller raserna sig främst för sig själva och därför är det sällsynt att man träffar på dem i mänskliga samhällen och därför ännu sällsyntare att man stöter på flera olika raser samtidigt. Men även här är det fritt för varje SL att göra som han vill.
"Gick det bra att läsa texten som den var eller var det svårläst på vissa ställen? Så jag vet om jag ska ändra
"
Jodå läsbart är det allt. ;-)
Vet inte om det är meningen, men titeln "Kyrkogården" på första sidan får inte plats på en rad utan n:et hamnar centrerat en rad under övriga ordet. Nästa är en smak fråga man jag tycker det är snyggare om placerar titeln ungefär en tredjedel ned mitt på första sidan och vem som gjort m.m. kommer först på nästa sida. På första sidan under titeln kan man då istället placera en bild som passar till äventyret.
Själv gillar jag inte alltför kompakta texter utan försöker hålla dem luftiga och hade troligen låtit den text som skall läsas upp så som den är(dialogerna) stå för sig själv, dvs gjort mellan slag mellan den text och övrig text.
Sedan så börjar texten på sid tre en bra bit ned vilket medför att ett litet stycke på tre rader i stället hamnar på sida fyra. För mig så känns det som en bättre siddisposition att man börjar högst upp på sidan istället, så att allt får plats på en sida.
Nu har jag aldrig läst något om layout så det som står ovan enbart mina egna åsikter och ifall de bryter mot några layoutregler så är det i sådana fall omedvetet. Ett tips är annars att titta på hur andra gjort, dels på de äventyr med layout som du gillar och kom ihåg vad det är du gillar och gör likadant själv samt titta på dålig layout för att lära dig av andras misstag så att du slipper göra dem själv.
Hasse
So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd