Nekromanti Nytt år - vad ska du spela?

Bornmo

Warrior
2013 kommer att bli ett bra år:

Vampire: Dark Ages, en kampanj där man spelar människor som sedan blir ghouls, börjar runt 1050 AD.

Svavelvinter, har precis läst klart de bägge böckerna och spelet verkar minst sagt lovande.

The One Ring, ett mycket trevligt spel med en riktigt bra Middle Earth-känsla.

Nackdelen med att bo lite isolerat från resten av min ordinarie spelgrupp är att det kommer att bli en hel del spelande över Skype. Kanske kan man vända det till en fördel? :gremsmile:

God45

#PrayersForBahakan
C64 said:
Vilket är det läbbigaste spel som finns idag?
Det är nog faktiskt så att Call of Cthullhu fortfarande håller tronen. Men det finns ett par utmanare :gremsmile:

Spelen Essoterrorists och Fear itself som använder samma system men olika upplägg för vem spelarna är har ett par fruktansvärda kampanjer. De har en bok som heter "book of unremitting horror" som bara är äcklig. Snuff films varelsen är ett av de mildare monstren. De har också ett scenario som heter "Invasive procedures" som fick en av mina spelare att vara tvungen att bryta spelet, gillar du inte body horror är det här inte din grej.

Sedan finns det "Little fears". Du vill ha orginal versionen om du vill ha den riktigt obehagliga varianten. Det kom nämligen en "Nightmare edition" som var mer fantasy och ganska nertonad. Orginal spelet handlar om att man spelar barn och fasorna man hemsöks av är metaforer för bland annat barnmisshandel, barnarbete och pedofili. Det är ett mardrömslikt litet spel som är alldeles för väll efterforskat när det kommer till ämnena det behandlar.

Sedan finns det White Wolfs Changeling: the Lost. Ett spel där hela konceptet är en metafor för offerskap och där de olika karaktärstyperna är metaforer för saker som barnmisshandel, slavarbete och våldtäkt. Fokuserar man på rätt delar av Changeling är det löjligt otrevligt och deprimerande.

Krille

Super Moderator
Närmast på horisonten ligger Star Wars med Blå Himmels nya regler. Det blir en massa annat speltest också under vår och sommar - fan ta mig att ha många projekt på gång.

Sen vet jag inte vad som kommer att hända.

Jag skulle vilja prova på Doctor Who-rollspelet. Det har många kul grejer, exempelvis att turordningen sätts beroende på vad man gör. Först gör de som pratar, sen gör de som springer, sen gör de som meckar och pillar, och slutligen gör de som slåss!

Jag skulle vilja spela nåt helt vanligt vaniljfantasy, för det var länge sedan, men jag hittar inget spel som pratar med mig. OSR är inte min grej, så Fantasy! faller bort utan en rejäl uppstramning, och Pathfinder/D&D pratar inte heller med mig. Dungeon World låter intressant i alla fall, och jag har en tanke att använda Marvel Heroic Roleplaying-systemet för höglevelvaniljfantasy.

Speaking of Marvel Heroic Roleplaying så är det ett spel som jag skulle vilja spela. Men det är lite ont om trikådiggare häromkring.

Storuggla

Champion
"Jag skulle vilja spela nåt helt vanligt vaniljfantasy, för det var länge sedan, men jag hittar inget spel som pratar med mig"

Undersök genast RQ6 och nyttja en vaniljsetting.

Storuggla, det finns inga linjer

Krille

Super Moderator
Storuggla said:
"Jag skulle vilja spela nåt helt vanligt vaniljfantasy, för det var länge sedan, men jag hittar inget spel som pratar med mig"

Undersök genast RQ6 och nyttja en vaniljsetting.
BRP-derivat pratar visserligen med mig men på skånska, så det går bort.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Jag har testkört PsiRun för första gången nu i helgen på Femcon och det var riktigt trevligt! Det räknar jag med att spela mer i år och känns just nu som ett av spelen jag skulle prioritera att spelleda i Indierummet på GothCon.

Föga förvånande så skulle jag vilja spela Saga också, eller snarare i Arcaria. Det kvitter rätt stort om det blir originalsystemet, friform, eller nåt annat. Jag vill bara få mumsa på medeltidigheter.

Jag har ju inte spelat den kommersiella varianten av The Daughters of Verona så det ser jag fram emot att få spela under året också.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
  • The Daughters of Verona - Det verkar finnas en antydan om att folk på jobbet vill testa rollspel. Vuxna människor. Det blir intressant om det blir av.
  • Medan Världen Går Under - Fortfarande fantastiskt kul, jag hoppas få fler tillfällen att köra det och hacken under året.
  • OKULT - Nuvarande projektet som ligger och mal i huvudet. Det blir iofs speltest snarare än riktigt spel, men det är skoj det med.
  • ? - GameChef! Jag skippade GC förra året, men i år hoppas jag på ett tema som drar in mig lika hårt som Shakespeare-temat gjorde förr-förra vändan.

GnomviD

Heresiark
Jag har fått lite av en nytändning nu, så jag är jäkla pepp på endel spel:

*Grey Ranks, från början till slut i kortkampanj. Ångest och nassar.
*Polaris och/eller Thou art but a warrior i kampanjform. De är skitbra spel, men jag har bara dem som oneshots
*Mars Colony. Hade inte Korpa vart ointresserad av politikspel vore det ju lätt ordnat, men nu får jag väl hitta nån annan. :gremsmile:
*Primetime Adventures, mest för att jag aldrig spelat det.
*Sagas of the Icelanders i kampanj. Awesome setting, och eventuellt awesome regler.
*Svavelvinter och F! är jag också lite nyfiken på, för att se vad det är för svenska spel som släpps nyligt.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag har lovat att jag ska spela AW också, på Gothcon. Jag minns inte vem jag lovade det, men jag ska lyckas ta mig igenom boken först bara...

Ond bråd död

Swashbuckler
JAg kommer antagligen inte spela nåt alls, eller möjligen lite Vampire.

Jag hoppas få spela lite Vampire med nån sorts indie add-on som jag tänkt att jag borde göra länge nu.

Jocke

Man med skägg
Jag ska försöka att ta mig i kragen och spelleda Tatters of the king, efter några års mognande i bokhyllan börjar jag bli ganska sugen. Vi testade Trail reglerna förra våren och det funkade inte helt lysande i min spelgrupp. så det blir gamla vanliga kalle kula, men karaktärsbyten, drömmar etc. kommer nog köras i cthulhu dark.

Sen vill jag spela vidare på Undergångens Arvtagare kampanjen, vi har sen 2007 hunnit till sista delen i bok två.

Om jag verkligen tar i från tårna och drömmer lite så skulle jag vilja spela ett indiespel som är som Adventure Time with Finn and Jake också. Men jag lär ju bli tvungen att skriva ett eget, så det lär inte hända...

Arfert

Facit
2013 blir det:
Mer Pathfinder.
RQ6, i Arcaria, fast för länge sedan.
Fantasy! ...nåt hexcrawl.
Och kanske lite Svenska kulter! ...eventuellt Dr Who också...

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jocke Kofot said:
Jag ska försöka att ta mig i kragen och spelleda Tatters of the king, efter några års mognande i bokhyllan börjar jag bli ganska sugen.
Skrik till om du vill ha några av handoutsen som PDF:er. Jag har spellett åtminstone första delen av Tatters och har en del förberedelsejox kvar på hårddisken.

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
Jag började spelleda Svavelvinter igår, så det ska jag spela. Det blir en kampanj av okänd längd. En av spelarna är sjöman (!) så vi kommer att spela sex veckor, sedan ha ett uppehåll i sex veckor, sedan ... det blir nog lite frustrerande, men tid att hämta energi i alla fall.

Det kan nog bli några möten Pendragon också; jag höll några möten med en grupp i slutet av förra året. Oklart om det blir mer just nu.

Spel som jag vill testa - bara några möten - är Fantasy! (för att se om jag klarar av att spela Old School, eller snarare, tycker det är roligt), ToR (jag är inte så förtjust i det rälsade, men vill i alla fall testa systemet) och Mouse Guard (för att mössen är söta och systemet och upplägget på spelet fångat mitt intresse). Vi får se om det blir något.

Och så ska jag köpa några "indie"-spel: Dogs, AW och Sagas of the Icelanders tänker jag, och kanske försöka testa någon av dem ett möte eller två.

Jag är ingen spelkonstruktör direkt, men kommer att försöka lägga lite tid på att hjälpa Greg Stafford att göra saker till Pendragon (jag har lovat skriva en Book of the Tournament tillsammans med en holländare i ett svagt ögonblick) och kanske fila på mina egna spelprojekt, "Communists of the Carribean" och "Idylls of the King" (mitt Sagas of the Icelandersprojekt blev typ ... lite punkterat ...).

Det var mycket. Men Svavelvinter blir det iallafall!

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Ett nytt år, ett nytt rollspel.

Kommer antagligen att pröva på att spela Death Watch (även om jag är lite skeptiskt: rollspela space marines?).

Kommer själv antagligen att spelleda Dark Heresy för första gången (kampanjen "the Apostasy Gambit").

Kommer troligen fortsätta på min Coriolis-kampanj.

Lite mutantspel på Repetikon, och med lite tur kommer jag kanske prova på mitt eget Mutanter och Manicker någon gång under året.

Max Raven

T12-kultist
Skulle vilja spelleda/spela lite Äventyrssommar - här är oddsen låga f n dock.

Kanske testa AW eller lite andra spel - kanske blir nåt på GC.

Kommer antagligen spelleda lite Trinity. Kanske spela lite Hunter: the Reckoning.

Utöver det, antagligen inte så mycket som blir av. Ont om tid och ork egentligen.

Organ

Out of time, out of mind
Radioaktiv said:
Jag önskar att jag fick spela Tales from the Floating Vagabond. Jag har alla böcker, men ingen att spela med!
Det önskar jag också att du fick. Jag blir så glad av att höra att det fortfarande finns folk som inte bara känner till spelet, utan även nämner det i konversationer.

/Anders (Kanske dags att instifta en TFtFV-dag?)