Nekromanti Nytt Babylon 5-rollspel bekräftat

Troberg

Sinister eater
Re: Vare sig GURPS eller d20

Tänkvärdheten kommer ju knappast från reglerna.
Nej, och egentligen inte stämningen heller. De är bara verktyg. I detta fall tycker jag dock att de försöker slå i spik med en skruvmejsel.

Och säga vad man vill om Babylon 5, men det är äventyrsspace opera, tämligen jävelepisk sådan också, om än tänkvärd och samhällskritisk på sina håll.
Den har sådana inslag, men inte i första hand, precis som JMS (i den mån den nu kan sägas vara hans, den är trots allt halvdant rippad från Herman) nuvarande serie inte i första hand är postapokalyps.

Pendragon

Swashbuckler
Re: Oj då!

Masa dig över till Skånes mer civiliserade trakter då, så ska jag se om jag inte kan sätta ihop en liten session Khelataar. :gremgrin:

*också Khelataar-abstinent*

Vindhand

Myrmidon
fundering...

Tycker det låter ganska intressant.

D20 har lanserats som ett generellt system där man kan ändra nästan allting som inte passar. Inte ens riktiga D&D-klassiker som ökande hitpoints eller levlar och klasser behöver finnas kvar o.s.v. Problemet är att ingen gjort det. Spel efter spel har kommit ut men ingen (vad jag vet) vågar peta på de heliga korna som D&D3es författare i sin tur inte vågade peta på från tidigare upplagor.
Inget ont om heliga kor... När man går från en upplaga till nästa av samma spel kan det ju vara bra om spelet är igenkännligt och behåller sådant användarna gillar. Om svenska Target hållit litet mer på detta skulle deras förfall till ont imperium (i allmänhetens ögon) kanske gått litet långsammare.
När man gör ett helt annat spel i en helt annan genre bör man dock börja med att slakta de heliga korna. Mina illusioner om folks kompetens och ärlighet på detta område krossades i samband med CoC-D20. Om det någonsin funnits ett spel där vissa av D&Ds kossor utan tvekan borde mosats av en tentakel så är det just CoC. Istället fick vi ett spel som ganska exakt uppfyllde de D20-fientligas raljerande fördomar om "femtelevelns Librarians som överlever hagelskott utan problem".
Om B5 visar att man faktiskt kan ge kossorna ett tinningsskott med plasmageväret och samtidigt kunna mjölka D20-fanbasen så kanske det kan bli en trendsättare för mer varierade spel med denna logo.

Däremot så förstår jag mig inte riktigt på poängen med D20. Det motiveras med att folk inte vill lära sig nya regelsystem hela tiden... men D20 självt är så vagt att om man brukar det till sin fulla potential (inte räds att slakta kor) så blir det ju i praktiken ett nytt system per spel i.a.f. Grundmekaniken (d20+värde>annat värde) verkar vara det enda man behöver bevara, men det är ju det absolut enklaste att lära sig i något system. Inte ens jobbiga och besvärliga mekaniker som pölarna i Eon eller Storyteller tar ju särskilt lång tid att fatta så vad tjänar man på att veta den redan?
Har jag missuppfattat D20?

Nightowl

Champion
Re: fundering...

Spel efter spel har kommit ut men ingen (vad jag vet) vågar peta på de heliga korna som D&D3es författare i sin tur inte vågade peta på från tidigare upplagor.
Ähum. Mutants and Masterminds.

Och jag håller knappast med för fem öre om CoC D20. Jag har inte sett något djupt behov av att byta, precis, men vad jag sett av spelet är nämnda kritik fullständigt obefogad.
(Däremot ser jag som sagt ingen anledning att knata och köpa ett nytt spelsystem när jag tycker det existerande fungerar...)

Erik

Troberg

Sinister eater

Nej, jag tror inte det. Det är åtminstone så jag uppfattat det.

Personligen tycker jag att om det enda man egentligen standardiserat är d20+värde>annat värde så är det ett semantiskt fel att kalla det för system över huvud taget. Ett system är något större. Bara ett alfabet är till exempel inte ett system, det är först när man börjar bygga ord av det och skapar regler för hur man bygger meningar som det blir ett system av det.

Sedan tycker jag dessutom i min enfald att det kan vara lite störande stämningsmässigt att sitta och bläddra i Players Handbook som är designad med layout och illustrationer för att vara en fantasyprodukt medan man spelar B5. Då är GURPS mer rätt ute, med en mer neutral layout (även om den kan tyckas tråkig) och en blandning av illustrationer med rätt illustrationer på rätt ställe.

Att det sedan är lite orättvist att jämföra d20 med GURPS är en annan sak. d20 är designat för heroism och regelstyrt spel och kräver ganska stora ingrepp för att tvätta bort den känslan. GURPS å andra sidan är designat för att vara generellt genom att man baserat det på verkligheten (med tillägg för magi och sådant så klart) och funkar därför bättre i kampanjer med högre realism som B5 eller Cthulhu, men betydligt sämre i heroisk fantasy. Allt detta naturligtvis imho.

Vindhand

Myrmidon

Ähum. Mutants and Masterminds.

Får väl titta närmare på det :gremsmile:

I mellantiden kanske du kunde kryssa i min slaktlista:
Klasser?
Levlar?
Hp?
...som ökar med erfarenhet?
Rustningar som gör en svår att träffa?
Brist på försvarsslag?
(fler saker?)

Och jag håller knappast med för fem öre om CoC D20. Jag har inte sett något djupt behov av att byta, precis, men vad jag sett av spelet är nämnda kritik fullständigt obefogad.

Menar du att den är felaktig?

Level 5 HP: 6 + 4t6 + 5*(con bonus)
Antag 0 i bonus och medel på tärningarna så landar vi på 20hp. Ger inte denna mängd hp en notervärd möjlighet att överleva ett hagelskott utan minsta problem? Flera t.o.m?

Oldtimer

Slava Ukraini!

Säkert inte mer än de flesta andra. :gremsmile:

Det förvirrande är ju att "d20 System" egentligen bara är ett varumärke som ägs av WotC, inget mer.

Jag skall se om jag kan sprida lite ljus på detta (eller mer förvirring).

D&D är ett rollspel som ägs av WotC och "Dungeons&Dragons" är deras registrerade varumärke.

För att ge andra företag möjlighet att använda samma regler till sina spel, äventyr, supplement, etc., har man från D&D-regelböckerna skapat "System Reference Document" (SRD) med tillhörande "Open Gaming License" (OGL). Denna licens ger varje annan utgivare rätt att använda allt i SRD till sina egna produkter, så länge man följer de enkla regler som stipuleras i OGL. Utgivaren kan använda hur mycket eller lite han vill av SRD. Den enda egentliga begränsningen är att han förbinder sig att inte använda någon annans varumärke utan speciellt tillstånd (dvs. inte skriva "Dungeons&Dragons" någonstans). En sådan utgivare kan i sin tur deklarera valda delar av sitt innehåll "Open Gaming Content" (OGC), vilket innebär att han i sin tur erbjuder andra utgivare rätten att återanvända materialet enligt OGL.

Detta är alltså en licens som ger rätt att använda upphovsrättsskyddat material utan speciellt tillstånd. Den har vissa likheter (men även stora skillnader) med GPL inom mjukvara.

Sedan kanske utgivaren vill skriva något på sin OGL-produkt som får kunden att titta närmare på den. Naturligtvis kan man prata snällt med WotC om att få använda deras varumärke "Dungeons&Dragons", men även här finns det ett färdigpaketerat alternativ - "d20 System Trademark License" (d20 STL). Den ger dig rätten att använda varumärket "d20 System" på din produkt mot att du följer de regler licensen sätter upp, främst inga regler för "character generation or advancement" och att vissa grundbegrepp från SRD inte får omdefinieras.

Detta är alltså en licens som ger rätt att använda ett av WotC registrerat varumärke utan speciellt tillstånd. Teoretiskt ger den utgivaren starkare exponering i affärens hyllor, mot att WotC säljer fler PHB (som ju innehåller de regler som en d20 produkt inte får innehålla).

Okej? Det är det hela.

Vad innebär då "d20 System" för oss konsumenter? Bara att spelet i viss mån baserats på SRD och att det garanterat inte innehåller regler för "character generation/advancement" (såvida det inte ges ut av WotC - de äger ju varumärket och behöver givetvis inte följa d20 STL för att få använda det). Sedan kan givetvis en utgivare skaffa särskilt tillstånd från WotC till att göra vad tusan som helst... :gremlaugh:

Sammantaget gör det att man egentligen aldrig kan veta i förväg vad som gömmer sig i ett spel som är "d20".

/Mikael - har nog förvirrat alla nu

Krille

Super Moderator

"Sammantaget gör det att man egentligen aldrig kan veta i förväg vad som gömmer sig i ett spel som är "d20"."

Jo, en sak: PHB eller d20 Modern.

Problemet är ju just att d20-grunks inte får ha regler för "character generation or advancement". Det låser faktiskt en hel del rätt effektivt: man är genom "character generation" rätt hårt bunden till d20-systemets stats (jag undrar om man inte på legalesiska skulle kunna konstatera att även klasser hamnar under "character generation" också), och man är genom "character advancement" stenhårt bunden till skills, feats och erfarenhetsmodell.

Ska man hålla sig till d20-licensen så har man faktiskt inget val - vill man ha ett klasslöst levellöst spel så måste man bidra med egna regler för rollpersonsgenerering och avancemang, och det får man inte.

Vindhand

Myrmidon
What's in a D20?

mot att du följer de regler licensen sätter upp, främst inga regler för "character generation or advancement" och att vissa grundbegrepp från SRD inte får omdefinieras.

M.a.o. skulle det vara ganska svårt att inte ha levlar i.a.f. eftersom man inte får ha egna regler för "advancement" och SRD använder levlar. Eller?

Jag gissar också att "vissa grundbegrepp" innefattar d20+värde>svårighet...

/Mikael - har nog förvirrat alla nu

Tyckte det var en bra förklaring...

Nightowl

Champion

Antag 0 i bonus och medel på tärningarna så landar vi på 20hp. Ger inte denna mängd hp en notervärd möjlighet att överleva ett hagelskott utan minsta problem? Flera t.o.m?
Du glömmer slaget för drastiskt stor skada, som är 10, punkt slut. Detta leder till ett Fortitude save, och missar du dör du.

Låglevlade karaktärer i CoC d20 har större chans att dö i strid än karaktärer i gamla CoC. Folk blir inte höglevlade i CoC om de inte börjar som det. SAN är lika dödligt (rätt ord?) som förut.

Mutants & Masterminds har levlar, men de fungerar inte som levlar i D&D (de begränsar maxvärden). De har inte hitpoints och inte klasser. Jag minns inte hur det är med rustningar, men jag har för mig att de kan funka som antingen AC (deflection bonus) eller Damage Reduction (minus på skada).

Erik

Vindhand

Myrmidon

Du glömmer slaget för drastiskt stor skada, som är 10, punkt slut. Detta leder till ett Fortitude save, och missar du dör du.

Jag glömmer det inte. Myntets andra sida är att om du klarar det så överlever du. Utan minsta hinder av att du nyss fick en hagelgevärsträff som var allvarlig nog att kunna döda dig direkt.

Låglevlade karaktärer i CoC d20 har större chans att dö i strid än karaktärer i gamla CoC.

Den väsentliga skillnaden är att CoC har Dodge och D20 har sina HPs. Det är imho en helt annan känsla på att ducka, ducka och åter ducka för att inte bli träffad av den hemska livsfarliga saket, mot att ta-det-som-en-man om och om igen tills ens manlighet tar slut och man blir en blöt fläck. Att man kan börja (nästan) utan manlighet i D20 gör inte spelet mer lämpat för skräck. Den blöta fläcken är inte rädd, bara död (och blöt).

walium

Ganska töntig, faktiskt
Re: Innan det här går över i rant mode

"Mitt förslag är att någon moderator lägger upp en poll om vad folk tycker om detta, med alternativen 'Bra', 'Dåligt', 'Bryr mig inte' och 'Över min döda kropp'."

Är det verkligen nödvändigt med en poll? Jag tycker att det i nio fall av tio är betydligt mer givande att läsa hur folk motiverar sin åsikt än bara en massa siffror.

Troberg

Sinister eater
Re: Innan det här går över i rant mode

Är det verkligen nödvändigt med en poll? Jag tycker att det i nio fall av tio är betydligt mer givande att läsa hur folk motiverar sin åsikt än bara en massa siffror.
Det jag egentligen ville veta var hur B5-fantasterna såg på det. Om ingen av dem gillade iden så innebär det ett problem för projektet.

Staffan

Myrmidon

Ska man hålla sig till d20-licensen så har man faktiskt inget val - vill man ha ett klasslöst levellöst spel så måste man bidra med egna regler för rollpersonsgenerering och avancemang, och det får man inte.
... vilket är anledningen till att Mutants & Masterminds bara använder sig av OGL och inte d20-licensen.

Staffan

Myrmidon
Re: What's in a D20?

Jag höll på att skriva in en lång ämlans lista på vilka termer man inte får definiera om, men råkade trycka ctrl-w innan den var klar så den försvann i datorlimbo. Så jag refererar folk till "d20 system guide" som finns på http://www.wizards.com/D20/main.asp?x=welcome,3 (i högra kolumnen). Där står även att läsa:
Definition of Character Creation:

Character creation means a description of the process of assigning initial scores to abilities, selecting a race, selecting a starting class, assigning initial skill points, selecting initial feats, selecting initial talents, and picking an initial alignment. You may, at your option, refer readers to the section on Character Creation in the Dungeons & Dragons Player's Handbook or d20 Modern Roleplaying Game, including explicit references to any of the named steps in the process for character creation. You may, per this paragraph, indicate that a player should use a character race or class presented in your work in addition to, or exclusive of those presented in the Core Books. In no way should this paragraph be construed to allow you to present the process for creating a character as defined in the previous paragraph. The intention of this paragraph is to allow you to more easily integrate your work with the system described in the Player's Handbook or d20 Modern Roleplaying Game.

Character creation does not include creating or modifying the description of an ability score, a race, a class, a skill, a talent or a feat.
och
Definition of Applying the effects of Experience to a Character:

Applying the effects of Experience to a Character means a description of the process for comparing the accumulated experience point total of a character to a chart to determine if the character's level should be incremented. If the experience level of a character exceeds threshold values as defined by the chart, the character is modified in a specified fashion.

Specifically, Applying the effects of Experience to a Character means incrementing the character level of a character by incrementing a class level by one rank, or by adding a new class at first level, and describing how to allocate new skill points, select new feats, select new talents, or gain new class-level linked abilities.

Applying the effects of Experience to a Character does not include creating or modifying an experience point chart, defining a new class (including describing what benefits that class provides at each level).
<font size="1"> Edit: fetstil tillagd. </font size>