Nekromanti Nytt betygsystem

Gardener

Champion
Vi har nu infört ett nytt betygssystem för trådar som förhoppningsvis medför att det blir lite mer användbart att använda röstningssystemet, plus att det blir något enklare att rösta.

Istället för att ge olika antal stjärnor så ger man istället en tråd Tummen upp alternativt Tummen ner, och när 5 eller fler användare har röstat på en tråd så visas det hur många procent som har givit tråden tummen upp.

Omröstningen sker nu genom att man klickar på det röda hjärtat
för att ge tummen ner, eller på det gröna hjärtat
för att ge tummen upp till tråden.

I och med det nya systemet så har vi även blivit tvungna att nollställa alla gamla betygsättningar av trådar.

Ett stort tack till Anders Åstrand som en gång i tiden kodade detta system, samt till Yyy som har fixat bilderna.

Johan K

Gammal & dryg
Ska bli kul att se hur det här funkar i jämförelse med det andra betygssystemet !
Antar dock at det kommer att bli på ett ungefär som den förra.

/ Johan K, som insåg att att man har spenterat ett antal timmar här när man notera r en sdån här förändring omelebumms... :gremgrin: :gremtongue:

Hellzon

Långsamma Vargen
Gnäll...

Alltså, najs och allt sånt. Plus och minus är bra mycket bättre än en femgradig skala på vilken ingen jävel är överens om vad en viss poäng ska stå för.

Men måste eländet sitta gömt i böset längst ner på sidan? Nog för att de två nyare ikonerna är mer iögonenfallande (jag har ingen aning om var det gamla röstningssystemet satt) men vem letar i den där högen med "läst ggr", "Moderator" och annan systembös?

Och nej, jag kan inte göra bättre själv. Det är ett muppargument ändå. :gremgrin:

/Hellzon - kanaliserar Feliath

Foggmock

Myrmidon
Jag älskar...

...det här forumets förkärlek för att införa radikala förändringar på första a p r i l. :gremgrin:

Gardener

Champion
Re: Gnäll...

Jag håller med, både röstningsikonerna såväl som informationen om vilket betyg en tråd har fått borde få bättre placeringar.

Om någon har några förslag på placeringar så vore det jättebra. Funderar på att till exempel lägga röstningsikonerna bland inläggsfunktionerna för huvudinlägget i tråden, samt betyget till höger om ärendet kanske. Vad tycker ni?

Rickard

Urverk speldesign
Äntligen! [NT]

/Han som kommer att tänka sig rösta lite mer nu (och som antar att NT-inläggen minskar i och med detta)

Hellzon

Långsamma Vargen
Re: Gnäll...

Trädgårdsmästarn said:
Funderar på att till exempel lägga röstningsikonerna bland inläggsfunktionerna för huvudinlägget i tråden[...]
Motargumentet blir förstås att när man har gjort sig en uppfattning om tråden så är det långt att mörscha sig tillbaka till huvudinlägget (och för de ufon som visar trådat blir det väl ännu värre). Så någonstans i botten av tråden är nog ändå bäst. Hur man än vänder sig... ja du vet. Undrar hur det skulle se ut bredvid raden med "Tidigare", "Innehåll" o.s.v. Eller för den delen, bredvid "Ändra" och "Svara" i varje inlägg (bilderna laddas ju ändå bara en gång, väl?).

Betyg till höger om ärendet låter vettigt, dock.

/Hällzon - rumpan bak

Lindenius

Swashbuckler
Teh Gahhh!

Gahhh! Rött/grönt hjärta suger. Jag ser ju ingen skillnad (förutom det lilla pluset/minuset) på dem. :gremfrown:

//erik. nedsatt färgseende. gör dem gula/blå i stället tycker jag.

Feuflux

omjonasson.se
Jättebra, toppen, men

... varför inte ha bilder med lite annorlunda form så att det blir lite mer än färgen och ett minimalt plus/minus som skiljer.

Ett mycket snabbt förslag:

*dör av skratt* aprilskämtet mördar givetvis bildlänkar... :gremlaugh:
Egen hostning då:

(Eller som Han (Rickard) sa i vrållådan: fixa så att man själv kan välja uppsättning betygsbilder (vilket dock kräver en ny inställning per forumit som måste sparas nånstans)).

Foggmock

Myrmidon
Re: Jättebra, toppen, men

Fast det ser ju ut som att den gröna rösten faller(dåligt) och den röda åker uppåt (bra) (dvs, en tärning med fartränder)... :gremsmirk:

Hellzon

Långsamma Vargen

Fast det ser ju ut som att den gröna rösten faller(dåligt) och den röda åker uppåt (bra) (dvs, en tärning med fartränder)...
Medhåll. Men känner jag Feuflux rätt är det väl en d12:a med struthatt. :gremgrin:

/Hellzon - pettimeter

Johan K

Gammal & dryg

Måste ju säga att ditt försalg, Feu, är lite mer tydliga än vad de som finns nu.
Så för min del så får de som kan, byta till dessa.

Gardener

Champion
Ikoner och länkar omflyttade

Okej, efter förslag här i tråden så har jag nu flyttat upp betyget till att visas till höger om ärendet, och röstningsikonerna längst ner till höger i varje inlägg.

Tanken bakom detta är att i inläggens huvud så visas det information om inlägget, och längst ner i inlägget visas funktioner relaterade till inlägget. Förhoppningen är att det därför är logiska placeringar som gör det både enklare och tydligare att använda sig av röstningssystemet.

Rickard

Urverk speldesign

"(Eller som Han (Rickard) sa i vrållådan: fixa så att man själv kan välja uppsättning betygsbilder (vilket dock kräver en ny inställning per forumit som måste sparas nånstans))."
Om du ska felcitera mig, så gör det i alla fall så att jag verkar smartare. :gremwink:

Nej, en egen inställning efterfrågade jag aldrig för det är bara onödigt. Då kan vi ju lika gärna ha inställningar för alla bilder och dylikt. Det jag hade planerna på var att göra en Firefoxtillägg där man kan byta ut röstningsikonerna till något man själv tycker är vettigt. Och varför begränsa sig där? Om man inte gillar (de förargliga animerade) forumsgrämlisarna så kan man byta ut de mot normala smilisar.

Jag hade tänkt att göra ett tillägg och sedan göra lite roliga bilder som förslag, men jag får väl skriva om mina tankar istället för jag orkar inte installera ett bildbehandlingsprogram för att göra olika ikoner. Men de hade tänkt att se ut såhär.

För den bildkåte
Grönt hjärta samt rött svärd. (Plus- och minustecknet hade tagits bort.)

För Lindenius
Blått hjärta samt gult hjärta.

För den teckenkåte
Grönt hjärta med stort plustecken samt rött hjärta med stort minustecken.

För forumskännaren
Johan K samt Dimfrost.

För angstaren
Varulv samt vampyr.

/Han som nu efterfrågar att man kan ändra sitt redan satta trådbetyg

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Re: Ikoner och länkar omflyttade

Jag tycker om förändringen - det blir mycket tydligare nu.

Hellzon

Långsamma Vargen
Mer gnäll

Tanken bakom detta är att i inläggens huvud så visas det information om inlägget, och längst ner i inlägget visas funktioner relaterade till inlägget. Förhoppningen är att det därför är logiska placeringar som gör det både enklare och tydligare att använda sig av röstningssystemet.
Jovars, det var i vilket fall bättre än innan. Men om layouten är tänkt så, borde då inte "Ändra" och "Svara" sitta längst ner? De skulle ju fylla ut den raden ganska duktigt också. :gremwink:

Och så förskjuts "Svara" uppåt relativt resten av raden för mig. Vet inte om det är Firefox som är grinigt, men en snabbkoll i Explorer (ej Vodka) ger för handen att orden ligger rakt där. (Däremot blir det nån ful ljusblå bakgrund runt hjärtana.) Betänk dock att mitt IE inte är uppdaterat sen Metusalems födelse, ety jag inte använder skiten.

/Hellzon - gnällspik

MrG

Swashbuckler

För angstaren
Varulv samt vampyr.
Du får mig att fnissa, ska det vara osagt om vilket som är bra och dåligt? :gremlaugh:

Rickard

Urverk speldesign
Läs inlägget :) (klicka på "trådad" först) [NT]

/Han som låter plattvisnings-MrG få dra sina egna slutsatser efter att ha läst Arvidos inlägg