"Hmm, jag har för mig att det var så jag också ville ha det, men det strulade med utrymmet, så jag tvungen att hitta kortare ord. Då fick det bli så. Och är man hoppfull är man väl optimist, och är man cynisk är man väl pessimist?"
Nej, att vara cynisk är inte samma sak som att vara pessimist. En pessimist är en som tenderar att se dystert på tillvaron och att ständigt vänta sig sämsta möjliga resultat. Att vara cynisk är att vara ligiltig för medmänniskornas olyckor och lidande...därför passar det bättre med Cynisk-Medlidsam. Och Hoppfull-Cynisk bör ändras till något annat, t.ex. Pessimist-Optimist.
""Egoist-Omtänksam, till: Givmild-Egoistisk"
Att ändra Egoist till Egoistisk har ingen funktion, man förstår ändå vad som åsyftas, och som jag sa, så var det ont om plats på formuläret. Jag kan heller inte förstå varför Omtänksam ska ändras till Givmild. En egoist bryr sig om sig själv, en omtänksam person bryr sig om andra, det handlar inte om att ge sake,r och för ändamålet att ge saker, finns egenskapen Sparsam - Slösaktig (slösaktig må låta lite negativt, men är faktiskt samma sak som att vara generös)."
Det där med att ändra Egoist till Egoistisk var en felskrivning av mig, och jag tycker som du att det bör vara egoist istället. Och jag ser nu att det bör vara Egoist-Omtänksam...ett missförstånd ifrån min sida.../images/icons/blush.gif
"Är det negativt att prata för mycket, eller negativt att prata för lite? Svara mig på det om du kan. Vissa egenskaper kan alltså inte klassifieras så lätt. Dessutom beror det på situationen, för vissa egenskaper. Normalt är det väl positivt att vara fredlig, men att vara fredlig när en strid utbryter är knappast positivt. Men, som sagt, största nackdelen med att sortera upp de positiva och negativa egenskaperna, är faktiskt att vissa egenskspar är svåra att lägga i fack."
Jag skrev inte positivt/negativt utan "positivt"/"negativt" eftersom detta inte gällde alla, utan bara ett par självklara personlighetsdrag. Jag tycker t.ex. att det är mer positivt att vara ateist än troende, men det finns folk som tycker tvärt om. Men där kan man dela upp det på en logiskt sätt, man säger hur pass troende en person är eller hur pass svagt troende någon är, inte hur pass icketroende någon är. Då är troende högt på skalan och ateist lågt på skalan, och detta utan att någon med säkerhet kan säga vilken av dom som är positiv och negativ. Och om inte heller detta funkar så kan man dela in det i hur pass mycket omgivningen lägger märke till det, och i sådana fall så blir tyst negativt och pratig positiv...
Men du har rätt, det kan vara svårt att dela upp dom i fack, men någon ordning måste du ha i det, annars så kommer de som använder rollformuläret aldrig lär sig hur det skall vara. Ett smart alternativ skulle vara att ersätta t.ex. Ateist-Troende med Tro, och sedan vet man att har man högt i tro så är man troende och har man lågt i det så är man icketroende, precis som de har gjort i Eon.
Avslutningsvis så hoppas jag inte att du tog illa upp av mitt inlägg, jag ville bara hjälpa dig att förbättra ditt rollformulär./images/icons/smile.gif