Pom porom pom
"i Fagins Hand, är jag boss."
Det är bra.
"En vana är alltså en handling, medans en kvalitet är en förmåga som rollpersonen kan använda sig av för att förbättra sina odds."
Okej, jag tycker du ska spetsa det här sättet att tänka på. För när du skriver på det här viset förstår jag precis hur det skall gå till, men det blev konstigt i reglerna:
Exempel, tänk dig att du vill vara en auktoritär rollperson. Ska du skaffa kvaliteten "auktoritär" eller förmågan "Vida beryktad för min auktoritet"? Kanske omständigheten "auktoritet"? Vem vet? Skall tandlöshet vara en åkomma eller är det bättre att skaffa sig förmågan "Vida beryktad för min tandlöshet"? Är en mytoman drabbad av (o)vanan "måste alltid tala sanning", åkomman "mytoman" eller förmågan "Oförklarlig förmåga att inte kunna tala sanning"?
Vem vet? (Ge nu inte svar på dessa tre ovanstående frågor nu, Mogge, vad jag pekar på är ju själva principen.) Det är väldigt svårt att veta när något är si eller så.
Därför föreslår jag att du skulle kunna använda någon annan sorts indelning. Såsom exempelvis:
Egenheter
Alltså saker som man aldrig kan spela kort på. Det finns inget "lyckas" eller "misslyckas" utan det bara blir så, helt enkelt.
Exempel: Mytoman, Drabbad av regnförbannelse, Blind, Vattenallergiker, Kan prata katt-språket, Tror att han är en varulv, Bor hemma hos mamma, Extremt vidskeplig, Fobi för tjejbaciller, osv.
Egenskaper
Alltså saker som man antingen inte kan eller kanske kan. Sån't som man bara får spela ett kort på om man behärskar egenskapen.
Exempel: Köra bil, Kunskap om hallucinogena rotfrukter, Akupunktur, Reparation av automobiler, Cykla, Schackspel, Kirurgi, Exorcism, Rapa alfabetet, osv.
Attribut
Alltså saker som kan modifiera handlingar upp eller ner. Sånt som stundtals både kan vara bra och dåligt.
Exempel: Luktar illa, Mullrande basröst, Chevaleresk, Långstånk, Rådjursögon, Dålig klädsmak, Kontakter med undre världen, Lösaktig, Tjock, Dvärg, Temperamentsfull, Dåligt ölsinne, Väl tilltagen byst, Smittande skratt, Sjusovare, osv.
Då blir det lite struktur på det hela. Jag säger i nte att uppdelningen ovanför är den rätta, men någon form av klar, tydlig indelning skulle vara bra.
---
"jag behövde någonting att matcha "intrig" och "logik"."
Tja, Dynamik och Harmoni är bra. Fysik och Motorik är också bra.
Men de är två helt skilda saker. Jag vet inte riktigt vad du är ute efter. Dock, allra helst borde ruter stå för något fysiskt krävande, eftersom man säger "henne var det ruter i!" om någon som är bra på dylika.
---
Nåja, annars gillar jag det. Det är helt klart lattjo och skojigt.
/Rising