afUttermark
Swashbuckler
- Joined
- 17 Oct 2011
- Messages
- 2,016
Är tritonerna älvfolk?
Till skillnad från många andra fantasymiljöer så är KH:s alver inte något homogent släkte. Variationerna inom älvfolken är minst lika stor som hos människor, eller dvärgar för den delen. Så om en varelse tillhör älvfolket eller människosläktet är mer av metafysisk art, och till liten del kulturell.Jag tycker det blir lite synd om de bara blir alver där något gått galet – då får man ju inte mycket möjlighet att leka med att de skulle ha en egen kultur och så.
Tvärtom, det är helt fritt att hitta på unika faun-samhällen med egen kultur.Jag tycker det blir lite synd om de bara blir alver där något gått galet – då får man ju inte mycket möjlighet att leka med att de skulle ha en egen kultur och så.
Nej, de är ett eget folkslag. "Hajmän" är dock alverÄr tritonerna älvfolk?
Jag tolkade dock din faun-förmåga som att det var något som drabbade enskilda alver – alltså att en faun vanligen inte har andra fauner till föräldrar. Jag är inte heller någon fan av monokulturer till folkslag, men om det mer är en alvisk funktionsvariation eller vad man nu ska kalla det så blir det ju lite annorlunda än om det finns hela fauniska samhällen.Tvärtom, det är helt fritt att hitta på unika faun-samhällen med egen kultur.
Men visst, vi har inga folkslags-monokulturer i KH. Inte vår grej.
Älvfolk är ju en rätt bred term, och såhär post-Moder Jord är den väl inte direkt meningsfull. Det finns nog in-game-teorier som placerar tritoner bland älvfolk. Mest för att vissa tycks ha spetsiga öron Men nej, metafysiskt har de ingen koppling till alverna, och de har heller inga brutna själsband som de måste lappa ihop. Tanken med fauner var att de lappat ihop dem med permanenta djuressenser på nått sätt, vilket gjort dem till hälften bestfolk.Nej, de är ett eget folkslag. "Hajmän" är dock alver
Jag tror att detta är något som skedde för flera tusen år sedan. Sedan dess har faunernas egenskaper gått i arv från tacka till kid eller vad de nu heter (eller hur man nu ärver egenskaper i KH, det är inte riktigt utrett. It's magic!)Jag tolkade dock din faun-förmåga som att det var något som drabbade enskilda alver – alltså att en faun vanligen inte har andra fauner till föräldrar. Jag är inte heller någon fan av monokulturer till folkslag, men om det mer är en alvisk funktionsvariation eller vad man nu ska kalla det så blir det ju lite annorlunda än om det finns hela fauniska samhällen.
Vilka tänker du på här?Till skillnad från många andra fantasymiljöer så är KH:s alver inte något homogent släkte.
Skulle säga att i fallet Eon så rör det sig om olika släkten med sina egna fysiska och kulturella egenheter. De är mer lika DoD:s frostalver, grottalver, högalver etc som absolut är monokulturella underarter till alven. Tolkien vågar jag inte uttala mig om och DnD har jag ingen större koll på. Dock är jag rätt säker på att DnD och DoD ligger rätt nära varandra här. Från vad jag har lärt mig från de dataspel jag roat mig med som baserar sig på spelen och dess miljöer.Vilka tänker du på här?
För så väl Tolkien, DnD, DoD, Eon, m flera har alla flera olika alvkulturer.
Tackor får lamm. Rån/getter (rådjur) får kid.tacka till kid eller vad de nu heter
Jag vet Men med tanke på att det sträcker sig från åsnor till getter så är det ju inte helt enkelt att hitta en fungerande nomenklatur. Försökte mest skämta liteTackor får lamm. Rån/getter (rådjur) får kid.
Det här tror jag är en bra lösning Känns som att fauner naturligt nog är ganska mycket enstöringar nära naturen (som grundkoncept alltså) men de kan defintivt ha mindre samhällen och släktgrupper.Jag tror att detta är något som skedde för flera tusen år sedan. Sedan dess har faunernas egenskaper gått i arv från tacka till kid eller vad de nu heter (eller hur man nu ärver egenskaper i KH, det är inte riktigt utrett. It's magic!)
Kan du utveckla, o hur är det skillnad från rollspelens undergrupper till människor?Skulle säga att i fallet Eon så rör det sig om olika släkten med sina egna fysiska och kulturella egenheter. De är mer lika DoD:s frostalver, grottalver, högalver etc som absolut är monokulturella underarter till alven.
Det är bara ett alternativ. Egentligen ffa en blinkning tillbaka till gamla DoD, där Satyrer är älvfolk. Men givetvis går det lika bra att ha dem som ett separat folkslag om man föredrar.Undrar bara: varför anser folk att fauner skulle vara älvfolk? Om nu inte dvärgar och tritoner är det varför fauner?
Vi har alltså inga "raser" alls i KH. Det finns inga undergrupper. Det finns människor med olika kulturer, alver med olika kulturer, dvärgar med olika kulturer o.s.v.Kan du utveckla, o hur är det skillnad från rollspelens undergrupper till människor?
Det handlar också om att vi inte vill ha "star trek - aliens". Det skall vara grundläggande skillnad på folkslagen (alv, dvärg, människa etc), inte bara lite kulturell fernissa och latexöronVi har alltså inga "raser" alls i KH. Det finns inga undergrupper. Det finns människor med olika kulturer, alver med olika kulturer, dvärgar med olika kulturer o.s.v.