Nekromanti Nytt forum?

WhitePaladin

Veteran
Alltså... det finns "gamla" DoD (upp till DoD 91) och "nya" DoD (DoD 6). Reglerna är inte helt lika, spelvärldarna är inte de samma, borde man då inte ha ett DoD 91-forum och ett DoD 6-forum?
Jag ser dom som två olika spel, med tanke på att gamla DoD 91 var så utvecklat och "färdigt", plus att många har skapat extra länder, folk, varelser, massvis med äventyr och t.o.m. nya kontineter till DoD 91:s huvudvärld Altor.

Då tycker jag att man borde ha ett eget forum, så att man inte blir förvirrad och glider in här och hoppar in i en diskussion om nåt som egentligen tillhör DoD 6 i tron att man diskuterar DoD 91...

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Det har diskuterats förut (lyckades dock inte hitta något med en snabb sökning då jag tydligen inte kom på rätt ord att söka efter). Jag tror att slutsatsen blev att så länge det inte kommer ohanterliga mängder inlägg är det lika bra att ha båda (alla) spelen på samma forum.

Edit: Hittade ett gammalt inlägg

/tobias

Foggmock

Myrmidon
Om du glider in i ett inlägg som är spelspecifikt och tillhör ett spel som du inte spelar märks det förmodligen efter vad.. tjugo sekunder? Det handlar trots allt om samma produktlinje. Vore skillnad om detta vore som skräckforumet, där WoD trängs med Cthulhu och Kult. Så mycket är så likt igenom spelen att man förstår ändå. Det som skiljer mest är väl magisystemen.

Så det handlar nog mer om vilken värld man spelar, och världen är inte bunden till reglerna och således behöver man inte kunna reglerna för att delta i diskussionen. Och iallafall jag vill lära mig mer om de olika världarna som Drakar och Demoner har huserat i.

Jag ser verkligen inget behov av att dela på forumen. Jag skulle läsa båda ändå. Som Gurgeh sa, skulle det bli ohållbart mycket inlägg och om det verkligen var ett problem för många användare dagligen kanske man skulle överväga det. Men inte som det ser ut nu.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Om du glider in i ett inlägg som är spelspecifikt och tillhör ett spel som du inte spelar märks det förmodligen efter vad.. tjugo sekunder? Det handlar trots allt om samma produktlinje.
Problemen skulle nog dessutom bli större med två olika forum. Jag misstänker att massor av världsspecifika frågor skulle hamna på fel ställe och bli flyttade till det andra forumet.

/tobias

WhitePaladin

Veteran
OK, men grejen är att i alla fall DoD 91:s regler är ganska tighta till Altor... så egete forum vore en lösning. men blir det för tungt, så blir det för tungt...

Eksem

Champion
Det var snack om, tror att Han var en förespråkare av det, att i rubriken skriva vilket spel man menar.

Dessutom tror jag att de flesta DoD6-diskussionerna ändå sker på Riotminds egna forum. Lite som Järnringen HB's sida, som med sitt eminenta forum helt stulit i stort sett alla Mutant:UA diskussioner från SF-Forumet på rollspel.nu.

Och sker inte de flesta verkligt Vampire-specifika diskussionerna på ShreckNET? Det är jag visserligen inte helt säker på eftersom jag inte spelar spelet, men det känns så i alla fall.

Jag menar absolut inte att DoD6-diskussioner bör hållas på Riotminds forum, eftersom det närmsta jag kommer DoD idag är ELRIC!-reglerna i Trudvang varpå jag bara hänger på Riotminds forum medan jag spelar, men här kollar jag nästan varje dag. Men att skriva i rubriken vilka versioner man menar räcker ju gott.

Staffan

Myrmidon
OK, men grejen är att i alla fall DoD 91:s regler är ganska tighta till Altor...
Knappast. Jag tror Altor nämns kanske tio gånger i DoD91s grundböcker, och när de sedan går in på expansionerna så verkar de helt strunta i Altor. DoD91 är däremot tämligen anpassat till "standardfantasy", vilket Altor är ett exempel på.

Ymir

Liten kantbaron
Re: ShreckNET

Och sker inte de flesta verkligt Vampire-specifika diskussionerna på ShreckNET? Det är jag visserligen inte helt säker på eftersom jag inte spelar spelet, men det känns så i alla fall.
ShreckNET-forumet är tyvärr väldigt, väldigt dött. Det var min tro och förhoppning att Vampire allena skulle ge diskussionsuppslag nog för att räcka till Gehenna eller så, men uppenbarligen inte. Tyvärr.

- Ymir, monitor

Foggmock

Myrmidon
Det var snack om, tror att Han var en förespråkare av det, att i rubriken skriva vilket spel man menar.

Bra idé. Nästa gång jag skapar en tråd här där det behöver klarifieras kommer jag att använda det. Min nyaste heter ju DOD6E. För den behandlar DOD6E. :gremsmile:

Dessutom tror jag att de flesta DoD6-diskussionerna ändå sker på Riotminds egna forum. Lite som Järnringen HB's sida, som med sitt eminenta forum helt stulit i stort sett alla Mutant:UA diskussioner från SF-Forumet på rollspel.nu.

Njae. Sverok, Tradition, RiotMinds och Järnringen är schyssta buffertzoner som håller det värsta drägget borta härifrån.

Oj. Det där lät himla elitistiskt, men jag låter det stå kvar för jag kommer inte på någon snällare formulering. Jag själv skulle kunna tänka mig att hålla till på RiotMinds forum, men jag gillar inte riktigt stämningen där, av det jag läst. Järnringen är jag registrerad på, och har ett antal poster på, men det var inget som engagerade mig som detta forumet. Jag har heller inget större behov av att diskutera Mutant: UA med någon. Vill jag det drar jag det med största sannolikhet till Järnringens forum ändå, för på Sci-Fiforumet tror jag inte jag får tillräckligt gensvar eller ens det gensvaret jag vill ha.

Jag menar absolut inte att DoD6-diskussioner bör hållas på Riotminds forum, eftersom det närmsta jag kommer DoD idag är ELRIC!-reglerna i Trudvang varpå jag bara hänger på Riotminds forum medan jag spelar, men här kollar jag nästan varje dag. Men att skriva i rubriken vilka versioner man menar räcker ju gott.

Som jag skrev en bit ner, man märker fort när man hamnat i en tråd man inte fattar. Och som jag lagom sarkastiskt antydde längre upp, om det är dödsviktigt så visst, plutta ut versionen i ämnesraden. Men poängen kvarstår, vi behöver inget nytt forum. Till exempel på rpg.net kör de ju bara 'ett' forum. Roleplaying open, där man ofta men inte alltid markerar spelet i fråga i ämnesraden.

WhitePaladin

Veteran
DoD 91 & Altor

Jag menade nog tvärtom...

Men som det sades i tidiagare inlägg, att skriva vilket system/världe inlägget handlar om i ämnesraden är ju fullgott... för min del är jag inte ett dugg inrresserad av vare sig Chronopia eller DoD 6, men ser jag att nån intressant utrustning, varelse eller äventyr dykt upp till dom, tar jag och anpassar det till mina DoD 91-kampanjer...

Ymir

Liten kantbaron
Re: Till Foggmocks försvar

Njae. Sverok, Tradition, RiotMinds och Järnringen är schyssta buffertzoner som håller det värsta drägget borta härifrån.

Oj. Det där lät himla elitistiskt, men jag låter det stå kvar för jag kommer inte på någon snällare formulering.
Till ditt försvar kan ju sägas att det är mig du citerar...

- Ymir, principfast?

Radagast

Swordsman
Kontinenter?

"Jag ser dom som två olika spel, med tanke på att gamla DoD 91 var så utvecklat och "färdigt", plus att många har skapat extra länder, folk, varelser, massvis med äventyr och t.o.m. nya kontineter till DoD 91:s huvudvärld Altor."

Hmm, var Altor en kontinent? Då har jag misstagit mig i 20 år :gremsmile:

Jag hade för mig att Altor var själva planeten, klotet, eller vad du nu vill kalla det.

"Huvudvärlden" eller kontinenten var mig veterligen Ereb. Så mycket nya kontinenter tror jag inte folk har uppfunnit, däremot har de säkert skapat kulturerna på kontinenterna (bl.a. Soluna) av det som nämns väldigt kortfattat.

// Radagast