Att kalla något för "Intuition" får mig mer att tänka på en persons förmåga att liksom bara "känna" att något är fel eller rätt, etc... ens gut feeling, ens sjätte sinne. Lutar mer åt DoD's Upptäcka Fara mer än något annat för mig.
Dessa förklaringarna:
"är det rimligt att min karaktär vet om detta" eller "fattar jag det där?"
Tycker jag låter mer som gamla Eons attribut "Bildning", och lutar mer åt (som andra nämnt redan) en karaktärs allmänbildning, och andra sådana saker.
Ens Bildning/Allmänbildning skulle jag säga kan fås fram via Psyke och Visdom, vilket ju gruppen redan föreslagit som kombination för en ny härledd.
Namnet dock, "Intuition" som valts... där handlar det mer om Uppfattning och Psyke... och den kombinationen finns redan med den härledda attributen "Vaksamhet". En del av förklaringen om "Vaksamhet" är ju just
"inse om saker och ting inte står rätt till" också... och en del av förklaringen om Uppfattning handlar ju om ens förmåga att använda sina sinnen (där jag skulle räkna in ens sjätte sinne)... vilket jag personligen tolkar som en typ av "upptäckla fara"-aktig grej, ana oråd i olika situatyioner, mm.
Så... mitt förslag skulle vara att byta namn på det om vad de söker är en typ av allmänbildning. Och om det är så att deras tanke var att hitta en Härledd Attribut som är liknande ett sjätte sinne, så finns den redan i "Vaksamhet.