Nekromanti Nytt litet kortspel

kwarnberg

Swordsman
Jag kom på en idé till ett nytt litet kortspel i morse jag kände mig tvungen att nedteckna på bussen på vägen till jobbet. Därav finns det en viss risk att jag förbisett vissa luckor i spelet. Nedan presenterar jag reglerna, följt av några frågor jag inte har något svar på än.

Ett kortspel utan namn
Målet med spelet är att plocka så många poäng som möjligt. För att få poäng måste spelarna tillsammans nå ett mål.

Dela ut X kort till varje spelare. Spelaren vars tur det är drar ett kort från leken och placerar face-up bredvid leken Detta kort är rundans målkort. Om målkortet är ett specialkort blandas det in i leken igen och ett nytt kort dras. Målet spelarna gemensamt ska uppnå för att få poäng är målkortets värde + antal spelare. Det vill säga om ni är fyra spelare och målkortet visar 6 ska ni nå 10.

Därefter lägger den första spelaren ett kort face-down, följt av de övriga spelarna, medurs. När alla har spelat ett kort har den första spelaren chans att spela fler kort. Om denne passar går turen vidare till nästa spelare. Om alla passar är rundan slut. Om en person inte passar utan i stället spelar ett till kort börjar passrundan om när sista spelaren valt att passa eller lägga kort. När alla spelare passat går spelat vidare.

När alla har spelat sina kort lägger varje spelare ned 1 dolt poängkort framför sig. Därefter blandar spelaren vars tur det är högen med spelade kort och räknar mot målet. Om resultatet av kort i samma färg (Svart/Röd) är lika med eller högre än målkortet har målet uppnåtts. Innan poäng delas ut har dock varje spelare chans att spela 1 specialkort var. Spelaren som började rundan lägger först, följt av de andra, medurs. Ett korts effekt händer direkt.

När specialkorten är lagda och hanterade får spelarna de poängkort de har samlat på sig. Därefter drar alla spelare upp till X kort, och turen vidare till nästa spelare (medurs), och rundan börjar om.

Specialkort
Ess - Du får ta alla liggande poängkort på bordet.
Kung - Du får i hemlighet titta på de andra spelarnas poängkort och byta ditt poängkort mot ett av deras.
Dam - Du får plocka ett kort från de lagda korten och räkna som poäng.
Knekt - Du får poäng om ni inte når upp till målet.

Frågor
Verkar grundidén sund och någorlunda rolig att spela?
Vad är ett passande värde för målkort? Blir det för lätt/svårt som det är i dag?
Är specialkortens färdigheter vettiga, eller finns det bättre och roligare alternativ?
Hur många kort ska delas ut till varje spelare? Jag tänker 6?
Hur vinner man spelet?

Vimes

Sillkung
Frågor: hir fungerar poängen? I ditt exempel vad innebär det om målet uppnås, får alla tio poäng då? Eller får man de poäng man spelat ut? Vad innebär det att ta (ess) poängkorten, blir de poäng eller hamnar de på ens hand?

kwarnberg

Swordsman
Vimes;n166460 said:
Frågor: hir fungerar poängen? I ditt exempel vad innebär det om målet uppnås, får alla tio poäng då? Eller får man de poäng man spelat ut? Vad innebär det att ta (ess) poängkorten, blir de poäng eller hamnar de på ens hand?
Efter alla har lagt sina kort för att uppnå målen (funderar på att ändra till det före man spelar korten), lägger varje spelare ett kort från handen face-down framför sig. Detta är ditt poängkort som du får om ni uppnår målet.
Specialkort kan inte vara poängkort. Om du spelar ett Ess får du plocka alla andras poängkort de lagt ut. Det vill säga att de inte plocka några poäng den rundan, om inte de spelar ett specialkort som ändrar på det. Poängkortet sparas i en hög bredvid och räknas när spelet är över.

Vimes

Sillkung
Aha, läste lite slarvigt. Men dåså.

Finns det någon anledning till att skilja på att spela poängkort och specialkort? Dvs det facedown poängkort du lägger, varför kan inte det vara ett specialkort? Tror det skulle skapa en intressantare valsituation, ska du spela din tia eller köra ditt specialkort. Med nuvarande upplägg känns det rätt givet att man alltid spelar specialkort om man har något. Dessutom tänker jag att det gör spelet lite nervigare.

Slutligen tror jag att esset är lite för starkt, och att många spel kommer avgöras av vem som får flest ess.

Vimes

Sillkung
En till fundering, finns det någon anledning till att inte försöka uppnå målet? Kan man inte tänka sig att man på något vis får scora de kort man har kvar på handen?

kwarnberg

Swordsman
Vimes;n166466 said:
Finns det någon anledning till att skilja på att spela poängkort och specialkort? Dvs det facedown poängkort du lägger, varför kan inte det vara ett specialkort? Tror det skulle skapa en intressantare valsituation, ska du spela din tia eller köra ditt specialkort. Med nuvarande upplägg känns det rätt givet att man alltid spelar specialkort om man har något. Dessutom tänker jag att det gör spelet lite nervigare.

Slutligen tror jag att esset är lite för starkt, och att många spel kommer avgöras av vem som får flest ess.
Du tänker att man får välja mellan att antingen spela specialkort och poängkort? Så Kungen skulle i stället innebära att du får sno en annan persons poängkort?
Jag fick ett förslag att byta håll på specialkorten. De bästa förmågorna på de lägsta korten. Sedan lägger man dem facedown och öppnar samtidigt. En hög valör vinner över en låg, så endast de högsta specialkorten får använda sin förmåga, men den är ofta sämre än de lägre korten.

Ja, essen är kanske lite OP.

Vimes

Sillkung
Sen, jag tror du har em tillräckligt färdig idé för att speltesta. Så det är bara att köra.

kwarnberg

Swordsman
Jag har, med utgångspunkt i synpunkter från folk, tagit fram tre versioner av hur en runda kan vara uppbyggd, endast med hänsyn till när man spelar vilka typer av kort.
  1. Dra målkort
  2. Lägg kort för att uppnå mål (dolt)
  3. Lägg poängkort (dolt)
  4. Se om mål blivit uppfyllt
  5. Spela specialkort
  1. Dra målkort
  2. Lägg poängkort (dolt)
  3. Lägg specialkort (dolt)
  4. Lägg kort för att uppnå mål (dolt)
  5. Se om mål blivit uppfyllt
  6. Avslöja specialkort
  1. Dra målkort
  2. Lägg poängkort/specialkort (dolt)
  3. Lägg kort för att uppnå mål (dolt)
  4. Se om mål blivit uppfyllt
  5. Avslöja specialkort

kwarnberg

Swordsman
Den här lilla idén trillade nyss in med. Vad tror ni om den?
Röda poängkort ger poäng om man klarar ett rött målkort, men minus om man misslyckas. Svarta poängkort ger poäng om man klarar ett svart målkort, men minus om man misslyckas.

Detta innebär alltså att du inte alltid får minuspoäng om man misslyckas uppfylla ett mål. Det kan i stället vara en aktiv taktik att försöka stjälpa för att på så sätt själv få poäng medan ens motståndare kanske får minuspoäng.