Nekromanti Nytt rollformulär till Vampire

Recca

Femme Fatale
Hej.

Jag vet inte om någon är intresserad av hur det går med mitt rollspelsmakande men jag tänkte att jag iaf skulle göra en uppdatering om det här. Nån kanske har nytta av det eller absolut tycker det är dumt och måste berätta varför. :gremsmile:

Den största SENASTE förändringen jag har gjort till rollspelet har med Humanity och Willpower att göra. Jag har tagit bort Willpower som "grundegenskap" och gett dess funktion till Humanity. Man kan alltså nu använda sig av Humanity för att göra allt det där som man kunde göra med Willpower innan, motstå Dominate/Presence, motstå smärta och lyckas extra bra. Humanity tjänar som en "nedräknare" mot Frenzy. När de Temporära Humanity-poängen når 0 så måste vampyren slå för Frenzy. Men hon kan också fortsätta använda Temporära humanity på den sida av sin humanity score som tillhör Besten. Varje sådant poäng spenderat resulterar i ett nytt frenzy-slag.

När en vampyr på detta vis återhämtat sig från en frenzy återfår hon genast alla Bestens spenderade Humanity-poäng samt ett av sina egna.

Rollformulär

Mundo

Myrmidon
Rent spontant undrar jag då...
Måste man vara 'snäll' för att kunna motstå mentala attacker?

Känns liksom som om de flesta prinsar inte rollar med 8 i Humanity men ofta hade willpower över sex iallafall om de inte ville att deras undersåtar skulla vifta lite dominate i ansiktet på dem.

Eller ni använder inte humanity längre för att värdera hur 'snäll' en vampyr är?

Recca

Femme Fatale
Mundo said:
Rent spontant undrar jag då...
Måste man vara 'snäll' för att kunna motstå mentala attacker?

Känns liksom som om de flesta prinsar inte rollar med 8 i Humanity men ofta hade willpower över sex iallafall om de inte ville att deras undersåtar skulla vifta lite dominate i ansiktet på dem.

Eller ni använder inte humanity längre för att värdera hur 'snäll' en vampyr är?
Bra fråga. Vi kör med Self-control för att bestämma svårighetsgraden som du ska nå över för att lyckas påverka nån med mentala disciplines. Närmare bestämt är grundsvårighetsgraden 8 varpå du adderar self-control.

Sen kan man lägga humanity-poäng för att temporärt bryta sig fri från presence och dominate osv. Det är vettigt för att Humanity inte handlar om hur snäll vampyren är utan om hur bra kontroll vampyren har över sin Beast.

Vi hade en annan diskussion här på forumen om vad respektive Road egentligen är för något. I vår spelgrupp kör vi inte med att Humanity är ditt samvete; din moraliska kompass. Visst kan Humanity på sätt och vis representera den moral du haft som människa och som naturligtvis överbryggat din död, men dess egentliga syfte är att ge dig ett verktyg för att behärska The Beast, ditt personliga instinktsmonster, som iom din odödhet har fått oanat stort inflytande över din vilja.

Således är Humanity på många sätt din viljestyrka då den representerar din mentala stabilitet i kampen mot Besten.

Med den här tolkningen av vad The Beast och vad Humanity är i spelet blir willpower en konstig grundegenskap.

Recca

Femme Fatale
Det är alltså fullt möjligt att vara prins, elder och ha 1 i Humanity. Med din höga self-control kan du övervinna bestens försök att överta dig och göra så att du går frenzy, samtidigt som du kan spendera alla 10 poängen ur din Humanity för att motstå grejer och lyckas extra bra med annat.

Mukwa

Swashbuckler
Jag gillar fethårt att du har plockat bort WP. Om en elaking till prins härskar så har den förmodligen en annan path än Humanity och ju högre värdet är desto mer övertygad och mindre kompromisslös blir prinsen. Jag prioriterade också bort WP när jag höll på att modda, men lade in det i blood pool istället. Det här är ännu bättre. Någon med lågt i en path är ju en mental vekling som inte vet vad hen vill = mindre WP.

Om rollformuläret: Ser schysst ut, möjligtvis lite futureaktigt i layouten snarare än gothic skräck, men det är snyggt. Korset går in i Nature och det är lite jobbigt tycker jag. Det är jobbigt att skriva på färgad bakgrund och det blir svårare att läsa Nature.

Stavfel:
Natur -> Nature
Bloodpool -> Blood Pool
Combat values -> Combat Values
Attackvalue -> Attack Value
Defence value -> Defense Value
I engelskan brukar man ha stor bokstav i alla ord när det gäller namn och termer (förutom of, the och liknande)

Kolla avståndet mellan Combat Values och rutorna, där skulle det inte göra nåt med mer mellanrum. Jag skulle nog fixera Attack- och Defense-boxarnas baser i samma höjd som Critical Wounds och Experience-rutan också. Virtues-rubriken borde flyttas ned i samma nivå som Backgrounds och Disciplines. Conscience och de andra dygderna skulle jag flytta ned så att de ligger i nivå med ringarna på Backgrounds, men det fixar sig kanske om du flyttar hela Virtues-spalten.

Good work! Vad gör färdigheten Ride?

Mundo

Myrmidon
That makes a bit more sense then.

Och humanity är ju faktiskt en blanding av hur 'snäll' man är och hur bra kontroll man har. Är man uppe i humanity 9 och så får man ju slå slag för ånger / sänkning bara man säger elaka saker till folk, vilket ju de flesta människor klarar av att göra utan större problem.

Dock så gillar jag systemet mycket bättre nu när jag förstått det. Rent sådär apropå rollformuläret så undrar jag om du vill vara snäll och lägga upp en skrivarvänlig version där du pillar bort den stora röda loggan uppe till vänster och gör den vit och tråkig?

Tack på förhand

Recca

Femme Fatale
Tack för all positiv feedback och alla tips. :gremsmile:

Jag ska fixa till formuläret lite mer så fort jag kommer hem. Ska försöka fixa en mer gotisk look också. :gremsmile:

Recca

Femme Fatale
Mukwa said:
Rida till häst och köra droska, typ. :gremtongue: Lite lagom useless har den varit, men den hör ändå mer hemma där än Drive. Vi spelar ju år 1889.

Mukwa

Swashbuckler
Recca said:
Mukwa said:
Rida till häst och köra droska, typ. :gremtongue: Lite lagom useless har den varit, men den hör ändå mer hemma där än Drive. Vi spelar ju år 1889.
Kan den inte gå in i Athletics och Animal Ken då? Då tänker du att det blir en färdighet för lite i Skills (jag hade tänkt så)... Men då är mitt förslag att slopa Streetwise och Finance också, för det de färdigheterna gör kan även rätt Backgrounds göra, fast bättre, så de känns ganska meningslösa som färdigheter.

Recca

Femme Fatale
Kanske, men jag ser inte poängen med att göra så. Varför är 9 färdigheter bättre än 10, bara för att de är färre?

Skulle hellre byta ut Ride mot något annat i så fall.

Mukwa

Swashbuckler
Kanske, men jag ser inte poängen med att göra så. Varför är 9 färdigheter bättre än 10, bara för att de är färre?

Skulle hellre byta ut Ride mot något annat i så fall.
Nej, färre är inte nödvändigtvis bättre än fler, men färdigheter som inte gör särskilt mycket är onödiga tycker jag. Streetwise och Finance finns det dessutom dubletter av i Backgrounds. Contacts/Allies och Resources finns ju och funkar perfekt, så jag skulle köra på bara Backgrounds när det kommer till de färdigheterna. Används de färdigheterna mycket så behöver du ju inte ta bort dem, men färdigheter som aldrig kommer till användning är ju meningslösa färdigheter.

Recca

Femme Fatale
Mukwa said:
Nej, färre är inte nödvändigtvis bättre än fler, men färdigheter som inte gör särskilt mycket är onödiga tycker jag. Streetwise och Finance finns det dessutom dubletter av i Backgrounds. Contacts/Allies och Resources finns ju och funkar perfekt, så jag skulle köra på bara Backgrounds när det kommer till de färdigheterna. Används de färdigheterna mycket så behöver du ju inte ta bort dem, men färdigheter som aldrig kommer till användning är ju meningslösa färdigheter.
Jag förstår vad du menar och skulle kunna låta spelarna rösta om det... Jag tycker ju att vissa färdigheter kan vara svåra att få in på ett bra sätt. Å andra sidan kan jag tycka att det är kul att spela karaktärer där man kan på nåt vis visa i färdigheter vad karaktären är bra på och då betyder ju finance någonting. Och om karaktären är duktig på det borde ju spelaren försöka använda färdigheten. Men jag är osäker...

Mukwa

Swashbuckler
Jag förstår vad du menar och skulle kunna låta spelarna rösta om det... Jag tycker ju att vissa färdigheter kan vara svåra att få in på ett bra sätt. Å andra sidan kan jag tycka att det är kul att spela karaktärer där man kan på nåt vis visa i färdigheter vad karaktären är bra på och då betyder ju finance någonting. Och om karaktären är duktig på det borde ju spelaren försöka använda färdigheten. Men jag är osäker...
Ja, som sagt. Är det inget problem hos er och ni använder de färdigheterna ofta så är det ju bara att köra på och ha kul! Min erfarenhet av de färdigheterna är att de aldrig används och sådana färdigheter bakar jag helst in i andra. Jag håller helt med dig att valet av färdigheter säger mycket om rollpersonen. Men om du vill vara ett finansgeni så måste du lägga ned en massa poäng på en färdighet du troligtvis aldrig kommer använda bara för att kunna säga att du är ett finansgeni. Låt finansgeniet plocka Resources-background istället. Då får geniet både hus, sportbil och månatlig inkomst och låt spelaren förklara varifrån förmögenheten och inkomsterna kommer från. Vill spelaren lyckas med sina börsspekulationer och upphandlande så kan spelaren köpa en ny nivå i resources, eller varför inte sälja en nivå för att visa att det går dåligt?

Finance i just VtM har liksom mindre relevans än i andra rollspel (och i ärlighetens namn är kanske inte liknande färdigheter i andra spel särskilt prioriterade i handlingen heller), eftersom det inte är viktigt hur mycket pengar du har. Du kan liksom inte få någonting med hjälp av pengar. Det är fel valuta. Vampyrsamhället är ju inte alls uppbyggt efter monetära resurser. Istället är det uppbyggt på status, inflytande, anseende som alla kanaliseras under huvudrubriken: blod, ålder - släktskap. Med rätt kontakter och status kan du få vad som helst. Boons är valutan att handla med - tjänster och gentjänster. Då är inte börsspekulationer särskilt nödvändig kunskap.

Streetwise skulle jag ta bort just för att det den färdigheten gör är att skaffa dig kontakter i undre världen. Antingen blir färdigheten eller Backgrounds Contacts/Allies värdelösa. Jag älskar hur Backgrounds funkar eftersom det är instant success liksom. Det avspeglar ditt kontaktnät och vill du skaffa fler kontakter så kan du ju öka Contacts/Allies isåfall. Där kan spelaren bestämma om det är en hälare, ett finansgeni eller en uteliggare som utgör kontakten, utan att ett slag behöver göras. Streetwise gör exakt samma sak, fast bara för undre världen och bara om du lyckas med ett slag. Jag föredrar Backgrounds i det här fallet så därför skulle jag plocka bort Streetwise.

Det här är alltså så jag ser på det. Har ni användning för färdigheterna så borde de vara kvar, om inte så tycker jag att du ska ta bort dem. Framförallt för att alla slags rollpersoner ska få lika stor användning för sina poäng och inte bara använda dem för att få flavour på rollpersonen.