Nekromanti Nytt rollspel, alea iacta est

alearpg

Veteran
Alea iacta est är ett gratis rollspel på engelska som i stort är publicerat för marknaden. Det är inne i sista fasen av genomgång och om ni är intresserade får ni gärna besöka vår sida, ge oss lite kommentarer och allra helst testa det.
www.alearpg.com

Edit: Alea är gratis och på engelska.

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Frågan som jag ställer mig: hemsidan är på engelska. Kommer spelet också vara det?

alearpg

Veteran
regelverket är i dagsläget på engelska. karaktärspappret finns både på svenska och engelska och förslagsäventyr finns på svenska. just nu finns inga planer på översättning men kanske längre fram

Lukas

Mannen i Gult
Jag är ganska säker på att det inte borde stå "hälsa" på det engliska formuläret.

alearpg

Veteran
oj...tack så mycket för kommentaren! Det skall åtgärdas så snart som möjligt

alearpg

Veteran
jag gillar hur du tänker.... menar du på forumet eller som första sida på hemsidan? vilket hade varit mest bekvämt?

Sereg_UBBT

Swashbuckler
alearpg said:
jag gillar hur du tänker.... menar du på forumet eller som första sida på hemsidan? vilket hade varit mest bekvämt?
Här på forumet. Skryt lite om ditt spel. Varför är det så bra? Varför skall vi ens klicka på länken till din hemsida?

solvebring

Superhero
Sereg said:
alearpg said:
Här på forumet. Skryt lite om ditt spel. Varför är det så bra? Varför skall vi ens klicka på länken till din hemsida?
Prexis...

alearpg

Veteran
hmm...jo ni båda har en god poäng!
Rollspelet Alea Iacta est är ett high/dark-fantasyrollspel vilket utspelar sig i världen "Cantiron". Världen, raserna, klasserna och ja i stort sätt allt är inspirerat självklart av andra ideér men vi båda spelutvecklare har strävat så långt som möjligt efter att skapa ett så eget rollspel som möjligt.
Man kan säga att vårt rollspel är fantastiskt av två olika anledningar och det är just de anledningar som karaktäriserar spelet i sig. Vårt strids/förmågor-system baseras på en mindre vanlig idé och, med vad jag vet, en helt unik design. Det andra som gör Alea Iacta Est till något eget är våra klasser. Alla 6 klasser har helt och hållet olika system vilka levlas på sina egna sätt och två av klasserna kan delas in i 5 "subklasser" (präster till olika gudar och våra "avatarer" vilka kan liknas vid änglar fast även de tillägnade olika gudar och med olika attribut).

Rollspelet är speltestat många gånger under mycket lång tid men då alltid med någon aktiv i skapande-processen och just därför söker vi hungriga spelgrupper att testa på Alea Iacta Est med feedback (både positiv och negativ) för att dels få ett till 99.5% fullständigt rollspel gratis och även få vara en del i slutsteget av ett nu ca 8 år långt projekt.

Bättre?:)

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
alearpg said:
Vårt strids/förmågor-system baseras på en mindre vanlig idé och, med vad jag vet, en helt unik design.
Varje gång någon påstår detta känner jag mig nödgad att ställa en fråga: vilka spel har du erfarenhet av? Det avgör ju trots allt hur mycket du ser som "unikt".

alearpg

Veteran
som insinuerat i texten är vi två stycken huvudskapare även om jag blandar lite jag och vi då en av oss skriver. Alexanders(som skriver och främst uppdaterar rollspel.nu) erfarenhet sträcker sig runt dungeons and dragons, mutant chronicles och ett flertal indyspel. Ulf kan jag inte svara på exakt, men vet att han har läst igenom väldigt många regelböcker i samband med att han skapade vårt karaktärsblad och jag vet att han utöver att ha spelat samma spel som Alexander är bevandrad inom earthdawn, Vampire: The Masquerade, drakar och demoner, Eon och Runequest... möjligt att det är fler mer de kommer jag på nu på rak arm som vi pratat om i samband när vi arbetat.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Allvarligt. Ni måste göra om layouten på er sida, raderna är så långa att jag får huvudvärk halvvägs till radbrytningen. :)

Sedan allt prat om unika stridsregler gjorde ju att jag känner mig tvungen att ladda ner och hitta vilket spel som löst det på samma sätt före er. Men jag hittade ingen nedladdningslänk, och regel-sidan verkar lite torftig...

Sodivra

Champion
wilper said:
Sedan allt prat om unika stridsregler gjorde ju att jag känner mig tvungen att ladda ner och hitta vilket spel som löst det på samma sätt före er. Men jag hittade ingen nedladdningslänk, och regel-sidan verkar lite torftig...
rollspel.nu har ett snobbigt rykte, vi kanske borde börja arbeta på det.

solvebring

Superhero
Medhåll, måste säga att hemsidan avskräckte mig. Just för att den har en mycket obekväm sidbredd och känns ostrukturerad. En mer kompakt, stilren sida med god och lättnavigerad samt lättögnad struktur vore inga fel. Ordna marginaler, padding och styckesindelningen så blir det nog ett bra lyft.

Nässe

Myrmidon
Hej!

Finns det något färdigt äventyr man skulle kunna ta och provspela, eller behöver testspelare skriva egna äventyr? Hur stor tröskel är det? Om man inte behöver göra så mycket jobb själv så kan jag försöka ordna till en provkväll av ett enkvällsäventyr och ge lite feedback.

/ Nils

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Jag gör mitt bästa. :)

--

Som en uppmuntrande sidanteckning kan jag ju fylla i med att det är väldigt sällan något är helt nytt under solen, och det ofta finns lärdomar att dra ur de tidigare lösningarna.

Bara för att någon har löst problemet med metoden X före dig betyder det ju inte att X är en dålig metod.

alearpg

Veteran
reglerna i sin helhet ligger inte på hemsidan, av anledningen att vi vill ha kontroll på vilka som prövar spelet. Om man är intresserad så är det bara att skicka iväg ett mail så får man ett ex i utbyte mot kritik (positiv som negativ)

hemsidekritiken är noterad och skall tas upp i diskussion... själv håller jag nog med men det är inte lätt när man är hemmablind som försvar på kritiken. Dock har det hela tiden varit något som stört mig med sidan utan att kunna sätta fingret på vad