Hejsan!
Det var ett tag sedan jag tittade in sist, men nu har jag en (för mig) glad nyhet att meddela: jag har färdigställt en preview till vårt rollspel Leom.
Jag har över huvud taget inte nämnt rollspelet tidigare, men jag och mina medkonstruktörer har jobbat på det länge (vi har valt att gå under namnet EgoGames tillsvidare ).
Vi har valt att låta Leom vara en Eon-mod, d.v.s. en alternativvärld till Eon, men med samma regelsystem. Egentligen vill vi dock mer kalla det ett fristående rollspel som bara valt att använda Eons regler, av skäl som nämns nedan.
Det är ganska mycket att läsa, men jag ber er som är det minsta intresserade att åtminstone skumma genom texten.
Detta är alltså en preview på den betaversion som vi snart kommer färdigställa (så att man kan börja speltesta). Efter det kommer spelet förhoppningsvis utvecklas kontinuerligt. Jag bifogar med detta inlägg samma text i .doc-format.
LEOM
1.00BETA - 010807
Konstruktörer
------------------
Martin Fröjdh
Niklas Fröjdh
Tack till
------------------
Paul Dali
Per Fröjdh
Åsa Ankarling
Krister Sundelin
Speltestare
------------------
Inga ännu
Inledning
Detta är en alternativ spelvärld till rollspelet Eon. Vi föredrar att kalla det en Eon-mod (Eon-modifikation). Termen kommer från dataspelsvärlden. Detta dokument innehåller en beskrivning av rollspelet, kompletterande regelinformation som behövs för att använda den alternativa världen till Eons regelsystem, samt en mängd information om rollspelsvärlden, som vi kallar Leom.
Vad är Leom?
Tänk dig tillbaka i historien. Stanna någonstans i närheten av 1000-talet. Hur var världen då? Tiden brukar ju kallas den mörka medeltiden, med få och dåliga statsbildningar, låg teknologisk nivå, mycket oroligheter och en mycket dominant kyrka.
Tänk dig istället att romarriket aldrig föll! Det påbörjade inte ens sin nedgång, utan fortsatte att expandera, fortsatte att handla och fortsatte att uppfinna lösningar på problem. Tänk dig samtidigt att resten av världen drog nytta av romarrikets höga nivå och skapade sina egna stater, sina små plagiat av kejsardömet. Då börjar du närma dig Leom. Men du måste tänka längre.
Lämna Jorden där den är. Flyg genom tid och rum till en annan värld, Leom. Tänk dig att romarriket istället kallas kejsardömet Terk. Istället för kristendomen finns den allenarådande Tein-tron, som hyllar den store guden Tein, som skapade världsskivan, och som skapade Teinur, halvgudarna som skulle hjälpa människorna att finna sitt paradis.
Endast en liten del av det stora Leom är känt, men Terk tänjer på gränserna med sitt ivriga koloniserande, som ger det terkiska folket mycket välstånd. På den ostliga kontinenten Bendor råder istället ständigt krigstillstånd, där många små och stora stater slåss om överlevnaden. Kontinenten Bendor är egentligen en gigantisk halvö, fäst under det som kallas Nordlandet, en gång i tiden återfödelseplatsen för människan, efter Alltings fall. Där tulonerna skapade sitt ädla och upplysta rike, med minnena av det forna paradiset som främsta mål.
Vilken kategori tillhör Leom?
Många människor gillar att kategorisera saker. Och det är fullt förståeligt. Istället för att skapa sig en fullständig uppfattning om varje enskilt ting kan man sammanfatta det i ett fåtal ord, som förvisso inte beskriver tinget exakt, men tillräckligt.
Rollspel utsätts för en massiv kategorisering. Vi vill hjälpa alla stackare som behöver ett fack att placera Leom i, ett antal nyckelord som förenklar det hela.
Leom är low-fantasy. Realismen i världen är av hög prioritet, och banden med vår verkliga värld skall vara påtagliga, även om Leom i högsta grad är en fiktiv värld. Vi så att säga duplicera vår egna verkliga värld, men vi vill lägga till några ingredienser, ingredienser som sedan påverkat hela den världens utveckling.
Leom är alltså inte standardfantasy á la Eon. Vi använder Eons regelsystem som en separat del, och kopplar inte Leom till Mundana. Däremot har vi samma strävan efter mycket och utförligt bakgrundsmaterial. Vi vill helst inte lämna något om Leom osagt, men det är förstås en omöjlighet att skriva allt. Utan att pressas av ekonomiska krav ämnar vi att försöka skriva en så komplett spelvärld som möjligt. Antagligen klarar de flesta sig utan större del av det materialet, men en del behöver det. Man kan dra paralleller till vår egen värld, som minst sagt är väldokumenterad. Vi vill åtminstone likna detta, fast till en fiktiv värld, där detaljrikedom aldrig kan bli lika stor som i vår verkliga värld.
Finns det några raser, och vilka monster finns det? En fråga som man riskerar att ställas inför om man skriver ett fantasyrollspel.
Vad är det för stämning i Leom? Ingen egentlig, är faktiskt det korrekta svaret. Motfrågan som ställs är: Vad är det för stämning i vår verkliga värld? Den verkliga världen är enormt mångfacetterad, och det är vårt mål med Leom. Det finns ingen specifik stämning som genomsyrar hela Leom, eftersom världen inte är så enkelriktad och statisk. Men går man djupare in i Leom så finner man många stämningar. I kejsardömet Terk råder det en slags pseudoantik stämning, med många influenser från vår moderna värld. I Bendor blandas både nordiska kulturer med inslag från mellanösterns kultur, till en kompott med många likheter i vårt kaotiska, medeltida Europa. På andra ställen i Leom kan man finna en tydlig nybyggare- och koloniseringsstämning, och på andra en brutal ”ödemarksstämning”.
En sista viktig fråga kan vara: Finns det mystik? Visst finns det! En gång i tiden, innan Alltings fall, var Leom helt annorlunda. Det finns mystiska lämningar av detta världen över. Och för bara 1500 år sedan slog Mörkret till i Nordlanden, då stora horder av demoner härjade i Tulonias rike. Många spökstäder har lämnats kvar. Det finns många områden som är oupptäckta, och varje månad kommer Terkiska expeditioner tillbaka från söder (eller så kommer de inte tillbaka) med oroväckande upptäckter om den mystiska kontinenten Garogant.
Magi finns, men de flesta anser det vara något som tillhör legenderna. Gemene man tror att världen är väldigt vanlig, vilket den egentligen inte är. Det lurar mystik överallt, ju längre bort man kommer från civilisationen. Man får inte heller glömma den oändliga källa till vanlig enkel mystik som olika intriger är. Det kan också kallas mystik, när aristokraterna i Terk kan väntas bli lönnmördade med ett knivhugg vilken dag som helst, men utan att veta när, var och hur.
Vår filosofi
Eftersom detta bara är en värld, en modifikation till Eon, har vi ingen filosofi för regelsystemet. Eons regelsystem har sina brister, men vi har valt att tåla dessa för att kunna lägga ner mer tid på att utveckla världen snarare än en egen uppsättning regler. Vi har däremot ett eget regelsystem på ritbordet, men det är inget som kommer att realiseras på länge.
Vår filosofi med världen Leom är ganska enkel. Vi vill ha en värld med målet att vara lika trovärdig som vår verkliga värld, men att den samtidigt skall ”kryddas” med fenomen och idéer som hämtats från fantasy och annan litteratur. Vi vill ha en trovärdig historieutveckling, på de villkor som ges av vår värld, inte vår verkliga värld. I Leom kan magi visst vara realistiskt! Om magi hade funnits i den verkliga världen hade den kanske sett ut som i Leom. Lite tillspetsat vill vi ha verklig fantasy, inte overklig.
Vi vill även, som det nämnts ovan, ha en mycket utförlig världsbeskrivning. Det låter ju bra, att precis allt ska vara beskrivet i någon text någonstans, men det finns ett problem. Det tar omåttligt lång tid att skriva detta, speciellt för bara två konstruktörer. Därför funderar vi på att låna lite idéer från dataprogramvärldens Open Source-filosofi (vi är förstås inte de första att göra detta). Om massor med folk runt om i Sverige vill skriva på Leom ska de kunna göra det, via nätet. Ju fler, desto bättre! Och som vi ser det kommer Leom alltid att vara gratis!
Regelsystemet
Detta är, som nämnts ovan, en Eon-mod, en alternativ spelvärld till Eon. Men vi riktar oss inte bara till Eon-spelare som vill testa nåt annat än Mundana. Det här är tänkt att vara ett så fristående spel som möjligt, där vi bara väljer att använda ett redan utvecklat regelsystem.
Som vi ser det är valet av regelsystem inte avgörande. Vi har valt Eons av flera orsaker. Den främsta är att det är populärt. Men det ger även en realistisk stämning som passar väl överens med Leom. Att vi dessutom kan regelsystemets alla sidor utantill skadar inte.
Men, Eons regelsystem är inte det enda som gäller. Vi är öppna för fler regelsystem. När allt kommer omkring är reglerna inte det viktigaste (åtminstone inte enligt oss själva). Vi skissar själva på ett regelsystem, men det är inget som kommer dyka upp än på ett tag. Känner någon sig manad att använda ett annat regelsystem så är det fritt fram, och vi blir väldigt tacksamma om någon delger oss den konverteringen. Vi kan bl.a. tänka oss Leom med Drakar och Demoners regelsystem, eller Västmarks.
Stora ord...
Visst är det stora ord. Det är en massa visioner, och många kommer antagligen aldrig uppfyllas på det sätt vi tänkt oss, men någon substans kommer säkert komma ut av detta. Vi har ingen större erfarenhet i rollspelsproduktion sedan tidigare (någon gång ska ju vara den första). Antagligen finns det massor med rollspel som håller högre kvalité än vårt, även gratisrollspel.
Detta är trots allt en tidig betaversion (ett till lån från programbranschen). Leom skall revideras otaliga gånger innan det ens kan kallas klart. Och helt klart kommer det aldrig bli, det är en del av vår filosofi.
Betaversion
Detta är version 1.5BETA, det vill säga en tidig och bristfällig version. Den är till för att folk ska kunna läsa och eventuellt speltesta, för att sedan kommentera. Kommentarer skickas direkt till Martin Fröjdh, på e-mailadress ripperdoc@telia.com.
Det finns redan väldigt mycket material till Leom, av alla de slag (allt från romanmaterial till ett eget språk). Det rör sig om knappt 400 000 tecken utan mellanslag, eller cirka 100 A4-sidor i tryck (allt beräknat i mycket runda slängar). Känner du dig det minsta sugen på att bidra med en handfull tecken (eller gärna mer )? Maila till ripperdoc@telia.com
(OBS – Detta är en preview (fler datatermer ) på betaversionen. Det är alltså bara inledningskapitlet som följer med, av ytterligare cirka 10 kapitel.)
Tilläggsinformation, unik för previewen:
Teknologi
Den teknologiska nivån är, för den intresserade, ganska ordinär. Detaljerna kring den är ännu inte klargjord, men det finns inga revolutionerande uppfinningar som skiljer Leom åt från liknande tidsepoker i vår egen historia. Krut är inte uppfunnet. Däremot är byggnadstekniken långt framskriden, likaså andra vetenskaper som har med infrastruktur att göra (logistik, exempelvis). Vapentekniken skiljer sig kraftigt åt på olika håll i Leom. Den terkiska tekniken är på vissa plan ganska föråldrad (de använder knappt individuella avståndsvapen eller kavalleri) men däremot har man utvecklat vidunderliga krigsmaskiner. På andra håll är både armborst och stigbyglar uppfunna.
Religion
Alla människor har ungefär samma grundtro om skapelsen (de ser det inte som en religiös detalj, utan som fakta...vilket det kanske även är). Från grundtron, som knappt kan kallas tro (då det var helt verkligt) har det utvecklats flera trosriktningar med många inbördes olikheter. Den stora Tein-tron har mycket vaga former och har tolkats på ett otal sätt överallt. Det saknas alltså en absolut, enande religion (som kristendomen under medeltiden).
Magi
Magi är egentligen inget som skiljer sig från alla andra fenomen i Leom. Det handlar bara om viljestyrka och förmåga att kontrollera denna. De flesta människor har inte fötts med den viljestyrkan som krävs för att ens kunna snudda vid magin, men ett fåtal har förmågan (är helt enkelt tillräckligt viljestarka) och har de tur kan de lära sig kontrollera den.
Alla varelser med en viss sinnesnärvaro är kapabla att använda magi, förutsatt att de kan uppbåda den viljestyrka som krävs. Att använda sin vilja till magi kan verka mycket tröttande, men variationerna är stora.
Magi och vetenskap är alltså inte varandras motsatser, egentligen. Däremot tror de flesta vanliga människor det på Leom (dock bör påpekas att de flesta vanliga människor på Leom lär förneka magins existens...precis som i vår verkliga värld).
Det existerar inga magiska föremål. Med få undantag... endast de allra kraftigaste viljorna (som halvgudarna Teinurs eller deras lärljungars) kan påverka ett dött föremål att uppvisa magiska förmågor. De bör alltså betecknas som extremt ovanliga.
Monster
Det finns inga klassiska monster i Leom. Det finns djur, många underliga, och det finns varelser som en gång i tiden varit djur, men som påverkats av kraftig magi och förblivit ändrade sedan dess. Vissa likheter finns dock mellan en del av dessa varelser och klassiska mytologiska varelser. Det skall dock sägas att de flesta vanliga djur och växter finns i både Leom och vår verkliga värld.
/RipperDoc - det här kommer bli bra...
<A HREF="http://www.nogo.nu" target="_new">http://www.nogo.nu</A>
Det var ett tag sedan jag tittade in sist, men nu har jag en (för mig) glad nyhet att meddela: jag har färdigställt en preview till vårt rollspel Leom.
Jag har över huvud taget inte nämnt rollspelet tidigare, men jag och mina medkonstruktörer har jobbat på det länge (vi har valt att gå under namnet EgoGames tillsvidare ).
Vi har valt att låta Leom vara en Eon-mod, d.v.s. en alternativvärld till Eon, men med samma regelsystem. Egentligen vill vi dock mer kalla det ett fristående rollspel som bara valt att använda Eons regler, av skäl som nämns nedan.
Det är ganska mycket att läsa, men jag ber er som är det minsta intresserade att åtminstone skumma genom texten.
Detta är alltså en preview på den betaversion som vi snart kommer färdigställa (så att man kan börja speltesta). Efter det kommer spelet förhoppningsvis utvecklas kontinuerligt. Jag bifogar med detta inlägg samma text i .doc-format.
LEOM
1.00BETA - 010807
Konstruktörer
------------------
Martin Fröjdh
Niklas Fröjdh
Tack till
------------------
Paul Dali
Per Fröjdh
Åsa Ankarling
Krister Sundelin
Speltestare
------------------
Inga ännu
Inledning
Detta är en alternativ spelvärld till rollspelet Eon. Vi föredrar att kalla det en Eon-mod (Eon-modifikation). Termen kommer från dataspelsvärlden. Detta dokument innehåller en beskrivning av rollspelet, kompletterande regelinformation som behövs för att använda den alternativa världen till Eons regelsystem, samt en mängd information om rollspelsvärlden, som vi kallar Leom.
Vad är Leom?
Tänk dig tillbaka i historien. Stanna någonstans i närheten av 1000-talet. Hur var världen då? Tiden brukar ju kallas den mörka medeltiden, med få och dåliga statsbildningar, låg teknologisk nivå, mycket oroligheter och en mycket dominant kyrka.
Tänk dig istället att romarriket aldrig föll! Det påbörjade inte ens sin nedgång, utan fortsatte att expandera, fortsatte att handla och fortsatte att uppfinna lösningar på problem. Tänk dig samtidigt att resten av världen drog nytta av romarrikets höga nivå och skapade sina egna stater, sina små plagiat av kejsardömet. Då börjar du närma dig Leom. Men du måste tänka längre.
Lämna Jorden där den är. Flyg genom tid och rum till en annan värld, Leom. Tänk dig att romarriket istället kallas kejsardömet Terk. Istället för kristendomen finns den allenarådande Tein-tron, som hyllar den store guden Tein, som skapade världsskivan, och som skapade Teinur, halvgudarna som skulle hjälpa människorna att finna sitt paradis.
Endast en liten del av det stora Leom är känt, men Terk tänjer på gränserna med sitt ivriga koloniserande, som ger det terkiska folket mycket välstånd. På den ostliga kontinenten Bendor råder istället ständigt krigstillstånd, där många små och stora stater slåss om överlevnaden. Kontinenten Bendor är egentligen en gigantisk halvö, fäst under det som kallas Nordlandet, en gång i tiden återfödelseplatsen för människan, efter Alltings fall. Där tulonerna skapade sitt ädla och upplysta rike, med minnena av det forna paradiset som främsta mål.
Vilken kategori tillhör Leom?
Många människor gillar att kategorisera saker. Och det är fullt förståeligt. Istället för att skapa sig en fullständig uppfattning om varje enskilt ting kan man sammanfatta det i ett fåtal ord, som förvisso inte beskriver tinget exakt, men tillräckligt.
Rollspel utsätts för en massiv kategorisering. Vi vill hjälpa alla stackare som behöver ett fack att placera Leom i, ett antal nyckelord som förenklar det hela.
Leom är low-fantasy. Realismen i världen är av hög prioritet, och banden med vår verkliga värld skall vara påtagliga, även om Leom i högsta grad är en fiktiv värld. Vi så att säga duplicera vår egna verkliga värld, men vi vill lägga till några ingredienser, ingredienser som sedan påverkat hela den världens utveckling.
Leom är alltså inte standardfantasy á la Eon. Vi använder Eons regelsystem som en separat del, och kopplar inte Leom till Mundana. Däremot har vi samma strävan efter mycket och utförligt bakgrundsmaterial. Vi vill helst inte lämna något om Leom osagt, men det är förstås en omöjlighet att skriva allt. Utan att pressas av ekonomiska krav ämnar vi att försöka skriva en så komplett spelvärld som möjligt. Antagligen klarar de flesta sig utan större del av det materialet, men en del behöver det. Man kan dra paralleller till vår egen värld, som minst sagt är väldokumenterad. Vi vill åtminstone likna detta, fast till en fiktiv värld, där detaljrikedom aldrig kan bli lika stor som i vår verkliga värld.
Finns det några raser, och vilka monster finns det? En fråga som man riskerar att ställas inför om man skriver ett fantasyrollspel.
Vad är det för stämning i Leom? Ingen egentlig, är faktiskt det korrekta svaret. Motfrågan som ställs är: Vad är det för stämning i vår verkliga värld? Den verkliga världen är enormt mångfacetterad, och det är vårt mål med Leom. Det finns ingen specifik stämning som genomsyrar hela Leom, eftersom världen inte är så enkelriktad och statisk. Men går man djupare in i Leom så finner man många stämningar. I kejsardömet Terk råder det en slags pseudoantik stämning, med många influenser från vår moderna värld. I Bendor blandas både nordiska kulturer med inslag från mellanösterns kultur, till en kompott med många likheter i vårt kaotiska, medeltida Europa. På andra ställen i Leom kan man finna en tydlig nybyggare- och koloniseringsstämning, och på andra en brutal ”ödemarksstämning”.
En sista viktig fråga kan vara: Finns det mystik? Visst finns det! En gång i tiden, innan Alltings fall, var Leom helt annorlunda. Det finns mystiska lämningar av detta världen över. Och för bara 1500 år sedan slog Mörkret till i Nordlanden, då stora horder av demoner härjade i Tulonias rike. Många spökstäder har lämnats kvar. Det finns många områden som är oupptäckta, och varje månad kommer Terkiska expeditioner tillbaka från söder (eller så kommer de inte tillbaka) med oroväckande upptäckter om den mystiska kontinenten Garogant.
Magi finns, men de flesta anser det vara något som tillhör legenderna. Gemene man tror att världen är väldigt vanlig, vilket den egentligen inte är. Det lurar mystik överallt, ju längre bort man kommer från civilisationen. Man får inte heller glömma den oändliga källa till vanlig enkel mystik som olika intriger är. Det kan också kallas mystik, när aristokraterna i Terk kan väntas bli lönnmördade med ett knivhugg vilken dag som helst, men utan att veta när, var och hur.
Vår filosofi
Eftersom detta bara är en värld, en modifikation till Eon, har vi ingen filosofi för regelsystemet. Eons regelsystem har sina brister, men vi har valt att tåla dessa för att kunna lägga ner mer tid på att utveckla världen snarare än en egen uppsättning regler. Vi har däremot ett eget regelsystem på ritbordet, men det är inget som kommer att realiseras på länge.
Vår filosofi med världen Leom är ganska enkel. Vi vill ha en värld med målet att vara lika trovärdig som vår verkliga värld, men att den samtidigt skall ”kryddas” med fenomen och idéer som hämtats från fantasy och annan litteratur. Vi vill ha en trovärdig historieutveckling, på de villkor som ges av vår värld, inte vår verkliga värld. I Leom kan magi visst vara realistiskt! Om magi hade funnits i den verkliga världen hade den kanske sett ut som i Leom. Lite tillspetsat vill vi ha verklig fantasy, inte overklig.
Vi vill även, som det nämnts ovan, ha en mycket utförlig världsbeskrivning. Det låter ju bra, att precis allt ska vara beskrivet i någon text någonstans, men det finns ett problem. Det tar omåttligt lång tid att skriva detta, speciellt för bara två konstruktörer. Därför funderar vi på att låna lite idéer från dataprogramvärldens Open Source-filosofi (vi är förstås inte de första att göra detta). Om massor med folk runt om i Sverige vill skriva på Leom ska de kunna göra det, via nätet. Ju fler, desto bättre! Och som vi ser det kommer Leom alltid att vara gratis!
Regelsystemet
Detta är, som nämnts ovan, en Eon-mod, en alternativ spelvärld till Eon. Men vi riktar oss inte bara till Eon-spelare som vill testa nåt annat än Mundana. Det här är tänkt att vara ett så fristående spel som möjligt, där vi bara väljer att använda ett redan utvecklat regelsystem.
Som vi ser det är valet av regelsystem inte avgörande. Vi har valt Eons av flera orsaker. Den främsta är att det är populärt. Men det ger även en realistisk stämning som passar väl överens med Leom. Att vi dessutom kan regelsystemets alla sidor utantill skadar inte.
Men, Eons regelsystem är inte det enda som gäller. Vi är öppna för fler regelsystem. När allt kommer omkring är reglerna inte det viktigaste (åtminstone inte enligt oss själva). Vi skissar själva på ett regelsystem, men det är inget som kommer dyka upp än på ett tag. Känner någon sig manad att använda ett annat regelsystem så är det fritt fram, och vi blir väldigt tacksamma om någon delger oss den konverteringen. Vi kan bl.a. tänka oss Leom med Drakar och Demoners regelsystem, eller Västmarks.
Stora ord...
Visst är det stora ord. Det är en massa visioner, och många kommer antagligen aldrig uppfyllas på det sätt vi tänkt oss, men någon substans kommer säkert komma ut av detta. Vi har ingen större erfarenhet i rollspelsproduktion sedan tidigare (någon gång ska ju vara den första). Antagligen finns det massor med rollspel som håller högre kvalité än vårt, även gratisrollspel.
Detta är trots allt en tidig betaversion (ett till lån från programbranschen). Leom skall revideras otaliga gånger innan det ens kan kallas klart. Och helt klart kommer det aldrig bli, det är en del av vår filosofi.
Betaversion
Detta är version 1.5BETA, det vill säga en tidig och bristfällig version. Den är till för att folk ska kunna läsa och eventuellt speltesta, för att sedan kommentera. Kommentarer skickas direkt till Martin Fröjdh, på e-mailadress ripperdoc@telia.com.
Det finns redan väldigt mycket material till Leom, av alla de slag (allt från romanmaterial till ett eget språk). Det rör sig om knappt 400 000 tecken utan mellanslag, eller cirka 100 A4-sidor i tryck (allt beräknat i mycket runda slängar). Känner du dig det minsta sugen på att bidra med en handfull tecken (eller gärna mer )? Maila till ripperdoc@telia.com
(OBS – Detta är en preview (fler datatermer ) på betaversionen. Det är alltså bara inledningskapitlet som följer med, av ytterligare cirka 10 kapitel.)
Tilläggsinformation, unik för previewen:
Teknologi
Den teknologiska nivån är, för den intresserade, ganska ordinär. Detaljerna kring den är ännu inte klargjord, men det finns inga revolutionerande uppfinningar som skiljer Leom åt från liknande tidsepoker i vår egen historia. Krut är inte uppfunnet. Däremot är byggnadstekniken långt framskriden, likaså andra vetenskaper som har med infrastruktur att göra (logistik, exempelvis). Vapentekniken skiljer sig kraftigt åt på olika håll i Leom. Den terkiska tekniken är på vissa plan ganska föråldrad (de använder knappt individuella avståndsvapen eller kavalleri) men däremot har man utvecklat vidunderliga krigsmaskiner. På andra håll är både armborst och stigbyglar uppfunna.
Religion
Alla människor har ungefär samma grundtro om skapelsen (de ser det inte som en religiös detalj, utan som fakta...vilket det kanske även är). Från grundtron, som knappt kan kallas tro (då det var helt verkligt) har det utvecklats flera trosriktningar med många inbördes olikheter. Den stora Tein-tron har mycket vaga former och har tolkats på ett otal sätt överallt. Det saknas alltså en absolut, enande religion (som kristendomen under medeltiden).
Magi
Magi är egentligen inget som skiljer sig från alla andra fenomen i Leom. Det handlar bara om viljestyrka och förmåga att kontrollera denna. De flesta människor har inte fötts med den viljestyrkan som krävs för att ens kunna snudda vid magin, men ett fåtal har förmågan (är helt enkelt tillräckligt viljestarka) och har de tur kan de lära sig kontrollera den.
Alla varelser med en viss sinnesnärvaro är kapabla att använda magi, förutsatt att de kan uppbåda den viljestyrka som krävs. Att använda sin vilja till magi kan verka mycket tröttande, men variationerna är stora.
Magi och vetenskap är alltså inte varandras motsatser, egentligen. Däremot tror de flesta vanliga människor det på Leom (dock bör påpekas att de flesta vanliga människor på Leom lär förneka magins existens...precis som i vår verkliga värld).
Det existerar inga magiska föremål. Med få undantag... endast de allra kraftigaste viljorna (som halvgudarna Teinurs eller deras lärljungars) kan påverka ett dött föremål att uppvisa magiska förmågor. De bör alltså betecknas som extremt ovanliga.
Monster
Det finns inga klassiska monster i Leom. Det finns djur, många underliga, och det finns varelser som en gång i tiden varit djur, men som påverkats av kraftig magi och förblivit ändrade sedan dess. Vissa likheter finns dock mellan en del av dessa varelser och klassiska mytologiska varelser. Det skall dock sägas att de flesta vanliga djur och växter finns i både Leom och vår verkliga värld.
/RipperDoc - det här kommer bli bra...
<A HREF="http://www.nogo.nu" target="_new">http://www.nogo.nu</A>