"Jag känner just nu ( förmodligen därför att jag är skjuk och har tråkigt) för att göra ett nytt rollspel.
Då undrar jag, ska jag använda mitt system som jag använde till Tyurim ( grundreglerna finns bifogade i inlägget HÄR ÄR MITT ROLLSPEL som är på 2-5 sidan) eller ska jag göra ett nytt?"
Fråga dig själv vad du vill med ditt nya rollspel.
Söker du ett miljöombyte?
Då tycker jag att det vore mycket klokt att behålla ditt gamla system i stort och enbart skriva nytt där så behövs. Du ska ju inte behöva uppfinna hjulet om och om igen, eller hur?
Om du känner att du då och då behöver sådana här miljöombyten tycker jag att du skulle kunna göra ditt eget universalsystem. Ha en stabil grund med lite egenskaper och normala färdigheter (som "hoppa", "klättra" osv) som du kan använda i alla dina rollspel och skriv sedan nya regelmoduler för varje ny värld du hittar på. På så vis slipper du skriva om en och samma grejer hela tiden och kan koncentrera dig på det roliga.
Söker du en helt ny speltyp?
Går man från en episk hjältehistoria till skräck, humor eller grisodling m.m. så kan det krävas helt nya regler från början, för att det ska fungera. Då är det inte så mycket en ny miljö man vill åt, utan en ny genomgripande känsla för en helt annorlunda spelupplevelse.
---
"Också vill jag veta om ni tycker att jag är bra på att göra fantasy-spel eller om jag ska försöka med ett SF-spel. "
Du ska inte så mycket bry dig om oss, men hursomhelst så är det faktiskt inte så stor skillnad på SF och Fantasy. Det är betydligt viktigare vad det är för känsla i spelet. Den som kan skriva ett hjältemodigt Fantasyrollspel kan säkert skriva ett hjältemodigt SF-rollspel, men ett medeltida hjältespel och ett medeltida skräckspel är två HELT skilda kakor.
Dock, när det gäller independentrollspel tycker jag man ska tänka så här: "Jag gör vad fan jag vill". Det är det som är hela poängen, gör precis den sortens rollspel du skulle vilja spela. Bry dig inte om vad vi vill ha, gör det som DU brinner för. Helhjärtad passion (och charmiga experiment) är alltid vinnande koncept och leder alltid till intressanta rollspel.
Så kör på som du vill.
Lycka till, förresten!
/Rising