Nekromanti Nytt rollspel

Dranolir

Veteran
Joined
16 Sep 2002
Messages
103
Location
Göteborg, Mölnlycke
Mitt fantasy-rollspel Tyurim är nästan färdigt. Det enda som fattas är några mer besvärjelser, yrkesfärdigheter, regler för jakt och fiske och lite mera om världen.
Jag känner just nu ( förmodligen därför att jag är skjuk och har tråkigt) för att göra ett nytt rollspel.
Då undrar jag, ska jag använda mitt system som jag använde till Tyurim ( grundreglerna finns bifogade i inlägget HÄR ÄR MITT ROLLSPEL som är på 2-5 sidan) eller ska jag göra ett nytt?
Också vill jag veta om ni tycker att jag är bra på att göra fantasy-spel eller om jag ska försöka med ett SF-spel.
 

Erufailon

Swordsman
Joined
20 Jul 2001
Messages
497
Location
Göteborg
vad handlar tyrurim om? kan du ge en snabb igenomskärning om vad som är speciellt med tyurim. tror inte jag hört om det någonstans. men jag ville inte ha hela rollspelet som pdf utan bara ett litet sammandrag på en sida, mer orkar man inte läsa... allefall inte jag , innan jag bestämmer mig för att kolla igenom resten.

lite OT kanske/images/icons/alien.gif
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
"Jag känner just nu ( förmodligen därför att jag är skjuk och har tråkigt) för att göra ett nytt rollspel.
Då undrar jag, ska jag använda mitt system som jag använde till Tyurim ( grundreglerna finns bifogade i inlägget HÄR ÄR MITT ROLLSPEL som är på 2-5 sidan) eller ska jag göra ett nytt?"


Fråga dig själv vad du vill med ditt nya rollspel.

Söker du ett miljöombyte?
Då tycker jag att det vore mycket klokt att behålla ditt gamla system i stort och enbart skriva nytt där så behövs. Du ska ju inte behöva uppfinna hjulet om och om igen, eller hur?

Om du känner att du då och då behöver sådana här miljöombyten tycker jag att du skulle kunna göra ditt eget universalsystem. Ha en stabil grund med lite egenskaper och normala färdigheter (som "hoppa", "klättra" osv) som du kan använda i alla dina rollspel och skriv sedan nya regelmoduler för varje ny värld du hittar på. På så vis slipper du skriva om en och samma grejer hela tiden och kan koncentrera dig på det roliga.

Söker du en helt ny speltyp?
Går man från en episk hjältehistoria till skräck, humor eller grisodling m.m. så kan det krävas helt nya regler från början, för att det ska fungera. Då är det inte så mycket en ny miljö man vill åt, utan en ny genomgripande känsla för en helt annorlunda spelupplevelse.

---

"Också vill jag veta om ni tycker att jag är bra på att göra fantasy-spel eller om jag ska försöka med ett SF-spel. "

Du ska inte så mycket bry dig om oss, men hursomhelst så är det faktiskt inte så stor skillnad på SF och Fantasy. Det är betydligt viktigare vad det är för känsla i spelet. Den som kan skriva ett hjältemodigt Fantasyrollspel kan säkert skriva ett hjältemodigt SF-rollspel, men ett medeltida hjältespel och ett medeltida skräckspel är två HELT skilda kakor.

Dock, när det gäller independentrollspel tycker jag man ska tänka så här: "Jag gör vad fan jag vill". Det är det som är hela poängen, gör precis den sortens rollspel du skulle vilja spela. Bry dig inte om vad vi vill ha, gör det som DU brinner för. Helhjärtad passion (och charmiga experiment) är alltid vinnande koncept och leder alltid till intressanta rollspel.

Så kör på som du vill.

Lycka till, förresten!

/Rising
 

Dranolir

Veteran
Joined
16 Sep 2002
Messages
103
Location
Göteborg, Mölnlycke
Tyurim

Tyurim är ett mörkt fantasy rollspel som började för ett halvår sen. Det hela började med att jag ville göra ett bra och roligt rollspel eftersom mina tidigare försök alldrig blivit fullständiga. Sedan hängde två kompisar på. Vi delade upp reglerna som vi skulle skriva. Jag skulle göra grundreglerna,extrareglerna,magiregler och världen. Min ena kompis skulle göra regler för överlevnad,,jakt och fiske (dessa regler är vad jag vet inte riktigt färdiga än). Min tredje kompis visste vi inte vad han skulle göra. Jag benämner honom därför till testspelare, utrustningsdesigner ( det var vi alla, och detta gjorde vi under bildlektionerna i skolan) och idénisse.
Nåja till Tyurim. Tyurim utspelar sig på planeten Kor-i-Karaz (som betyder ungefär En fästning av Magi) som är en sargad planet. Den onde demonen Khuld söker ivrigt efter Mörkrets svärd, ett alvsmitt svärd som en gång hamnade i de onda gudarnas händer och blev täckt med onda demonrunor.
Detta svärd kan klyva berg som en dvärg hugger ved. Det är laddat med magisk kraft och bär på otroliga krafter.
Det är altså ett mörkt fantasy-spel i en värld fylld av ondska och lömska skurkar.
Spelsystemet är ganska annorlunda och kan tyckas lite konstigt. Detta beror på att grundreglerna är mest riktat till en grupp av spelare som använder en spelplan med figurer och modellterräng när de spelar rollspel istället för att fantisera i huvudet. Extrareglerna däremot är mer riktat till hederligt rollspel.
I det där inlägget som jag skrev om är det bara med grundregler och utrustning. Det nämns inget om magi, världen, jakt, fiske och lite till. Om du vill kan jag försöka bifoga lite mer i ett nytt inlägg.
 

Erufailon

Swordsman
Joined
20 Jul 2001
Messages
497
Location
Göteborg
bravo!

äntligen någon som skriver kortfattat!/images/icons/wink.gif/images/icons/wink.gif/images/icons/wink.gif.

men verkar ganska intressant faktiskt, kanske kollar igenom hela då, kan du bifoga eller skicka adressen till sidan ifall du laggt upp den någonstans.

men så det är på en annan planet med gamla vanliga fantasy settings då, med dvärgar och annnan skit, skämtar bara!/images/icons/grin.gif

men jag antar att det finns en massa knasiga monster på den där hemska planeten, eller e den en jättenajs utopiplanet?

men fantasy på en annan planet verkar kul, skulle vara roligt ifall gravitationen var mindre eller något sånt, och alla skulle vara anpassade till det, joho!!!, supperskuttande alver är inget att leka med när de kan skutta hela 25 meter!/images/icons/wink.gif.
 
Top