Nekromanti nytt rollspel

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Tips kommer

1) Tag det lugnt. Detta är ett forum, inte en chatt. Om folk inte svarar efter fem minuter så beror det inte på att de är ointresserade, utan på att de inte är här.

2) Specificera dig. Du är för allmän, så folk vet inte vad du vill ha. Vad är det för slags rollspel? Vilken miljö och stämning hade du tänkt dig?
 

wike bike

Veteran
Joined
24 Oct 2002
Messages
15
Location
harbo håla
det är lite old time liksom england 1500 tals adel ungefär fatta hoppas det :gremcool: :gremlaugh: det är 6 spelare min lilla grupp i skolan och dom är NYBÖRJARE
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Mer detaljer, tack

"det är lite old time liksom england 1500 tals adel ungefär"

Fortfarande lite väl luddigt. "Liksom england 1500 tals adel" säger egentligen ingenting. Menar du att det är den tekniska nivå, att det är den sortens samhälle, att det är den sortens kultur, eller vad?

Jag kan ställa lite ledande frågor, så får vi se om vi kan hjälpa till.

Fråga 1: Vilka av följande exempel på rollpersoner passar in i ditt spel:

* Ninja-aktig lönnmördare i svart pyjamas med mängder med vassa saker överallt på kroppen.
* Stor brutal krigare med kilt, blå färg i ansiktet och ett stort svärd. Tycker om att dricka whisky på fritiden.
* En snobb som är en jävel på att fäktas. Oäkta son till en adelsdam och driver mest runt i societeten och förför flickor. Har ungefär ett halvdussin barn med ungefär lika många unga adelsdamer.
* En stolt men uppblåst baron som är totalt inkompetent som ledare i armén. Trots detta har han lyckats mygla till sig en position som befälhavare, tack vare sina politiska kontakter.
* En lurvig viking med horn på hjälmen, hår på bröstet, björnskinn på kroppen och yxa i näven. Tycker om att dricka mjöd, våldta flickor och segla.
* En alvmagiker. Han går alltid klädd i svart och rött med broderade runor på kläderna, ett stort svärd, en lång stav och långt svart hår. Favoritnöje är att sitta i hörnet på ett värdshus, röka pipa och se mystisk ut.
* En tjuv, klädd i svarta åtsittande kläder och barfota. Han har en kasse bältesväskor med miljoner dyrkar, en kniv fastsurrad vid låret, en på underarmen och en nerstucken i bältet. Dessutom har han en mindre arsenal till som inte syns.
* En riddare i välpolerad skinande rustning. Favoritnöje är att dräpa drakar och rädda jungfrur.
* En fumlig magikerlärling som inte ens kan stava till "Vhawareruzhja" och som knappt ens kan frammana en demon.

Fråga 2: Tre rollpersoner sitter på ett värdshus, då stadsvakten kommer in. Vilket av alternativen stämmer bäst in på typiska rollpersonsreaktioner?

* Ignorerar stadsvakten och fortsätter supa.
* Ignorerar stadsvakten och fortsätter flörta med flickan som serverar.
* Frågar stadsvakten om det är något som de kan hjälpa till med.
* Smyger ut från värdshuset och hoppas att de inte blir sedda.
* Dräper stadsvakten på fläcken.

Fråga 3: En rollperson behöver ett riddjur. Vilket av alternativen stämmer bäst in?

* Rollpersonen har redan två ridhästar, en stridshäst, ett antal packhästar och ponnies, plus stallpojkar för att ta hand om dem och en väpnare.
* Rollpersonen köper en häst hos Hederlige Harrys Begagnade Ök.
* Rollpersonen ger sig ut i vildmarken och fångar och tämjer en flygödla.
* Rollpersonen går själv. Hästar är för överklassen.
* Rollpersonen har en flygande matta och behöver ingen häst.

Fråga 4: En typisk rollperson står inför Hertigen av Ketchup, det högsta hönset i trakten. Hur hälsar rollpersonen?

* Spottar på golvet framför förtryckaren?
* Går ner på knä och trycker sig på golvet.
* Tar av sig hatten och bugar sig.
* Tar av sig hatten, tittar ner i golvet och säger, "Jo, ursäkta mig, goe herrn, kan jag få eftergift med skatten det här året? Skörden föll inte väl ut."
* "Tjena, högdjuret, hur e läget!"
* Dräglar över hertigens dotter.

Fråga 5: Vad är en typisk rollperson beväpnad med?

* Inte ett jota.
* Ett rostigt kortsvärd. Mer än så är för dyrt.
* Ett långsvärd, som en riddare ska ha.
* Ett magiskt svärd med massor med guld, juveler och taggar.
* En långbåge.
* En japansk katana med tillbehör.
* En magisk stav med en massiv blixtbesvärjelse.
* En gatling-kulspruta.
 

wike bike

Veteran
Joined
24 Oct 2002
Messages
15
Location
harbo håla
Re: Mer detaljer, tack

det här är svaren :gremlaugh:

* En tjuv, klädd i svarta åtsittande kläder och barfota. Han har en kasse bältesväskor med miljoner dyrkar, en kniv fastsurrad vid låret, en på underarmen och en nerstucken i bältet. Dessutom har han en mindre arsenal till som inte syns.
* En riddare i välpolerad skinande rustning. Favoritnöje är att dräpa drakar och rädda jungfrur.
* En fumlig magikerlärling som inte ens kan stava till "Vhawareruzhja" och som knappt ens kan frammana en demon.
* Dräper stadsvakten på fläcken
* Rollpersonen går själv. Hästar är för överklassen
'* Spottar på golvet framför förtryckaren?
det är en litten grupp utan moral
* Ett rostigt kortsvärd. Mer än så är för dyrt.
* Ett långsvärd, som en riddare ska ha
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Re: Mer detaljer, tack

Observera att jag inte menar för de rollpersoner du har i spelgruppen, utan för rollpersoner som rent generellt kan tänkas spelas i ditt rollspel.
 

darker

Veteran
Joined
24 May 2000
Messages
119
Location
Uddevalla
gör du ett rollspel, eller vill du ha ett rollspel?
Frågan kan tyckas vara oartig, men jag försäkrar att det inte är illa menat alls...

hur långt har du kommit? vad är det centrala i rollspelet?
1500 tal england är inte min cup of tea direkt, men eftersom du vill ha monster är det kanske ett fantasyspel? Se andra independet spel som finns för att få ideér... eller ta den grekiska mytologin till hjälp.

Beowulf, den äldsta engelska litteraturen kanske är något att utgå ifrån och snajsa till (finns på internet)... fast det hände långt tidigare än 1500 iofs. :)

mvh
 

wike bike

Veteran
Joined
24 Oct 2002
Messages
15
Location
harbo håla
va

snackar du om va menar du jag är bara 11 år gammal

spelet handlar om magi o ridare som drömer typ dom vaknar i en skog o så kommer dom vidare
 

Morgoth

Swashbuckler
Joined
2 Apr 2001
Messages
2,450
Location
Uddevalla, Västra Götaland
Frigör fantasin

"jag är bara 11 år gammal"

Nänä, så lätt kommer du inte undan! Om en sexåring kan hitta på coola saker som 'Femte Parlamentet' och 'Äppelmutanter' så kan du göra precis vilket rollspel du vill. Låt inte Krille hindra dig med sitt komplicerade tjafs, utan kör lite som du känner.

Liksom, du vill ha ett rollspel med mycket magi och riddare, av vad jag har lyckats lista ut. Det ska vara lite mystik också? Rollpersonerna ska hamna i en skog när de drömmer? Lite ungdomsfantasy, med andra ord?

Jag föreslår att du tar och låter fantasin flöda lite. Sätt dig och kom på lite grymma monster, eller andra roliga varelser som rollpersonerna kan tänkas möta. Om du har kommit på ett system hitills, försök anpassa monstrena efter dem. Om inte, hitta på något riktigt enkelt som dina oerfarna kompisar kan lära sig lätt, som tillexempel baserat på bara en varning tärning (kanske två om rollpersonen har fått utbildning?) då man ska slå över ett värde.

Om du inte orkar hålla koll på en massa regler kan du köra utan. De brukar gå bäst med folk som aldrig spelat förr.

Tänk på att oerfarna rollspelare har grundinställningen att ha riktigt fett med kul, och var därför inte en snål jävel när det gäller grymma scener med mycket action och annat skoj.

Säg bara till om du behöver hjälp efter att du har fantiserat (det är lätt att råka ut för torka) så kan jag se om jag kan ordna några namn, eller monster, eller hemsideutrymme för den delen, om du tycker det behövs. Lycka till!
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Re: Frigör fantasin

"Nänä, så lätt kommer du inte undan! Om en sexåring kan hitta på coola saker som 'Femte Parlamentet' och 'Äppelmutanter' så kan du göra precis vilket rollspel du vill. Låt inte Krille hindra dig med sitt komplicerade tjafs, utan kör lite som du känner."

Helt rätt! Kör hårt!
 

Morgoth

Swashbuckler
Joined
2 Apr 2001
Messages
2,450
Location
Uddevalla, Västra Götaland
Re: tackar

"men var kan man få en t100 ocht10 o t20"

De finns i de flesta hobbyaffärer, som tillexempel Tradition, som har ett ordentligt antal affärer runtom i Sverige. En T100 är egentligen en T10 som slås på ett jobbigt sätt för ett mer detaljerat resultat, men finns också som en bollformad tärning.

Fast vanliga tärningar räcker långt.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Förslag

Okej, man har lite dålig koll på vad som skulle passa sig i ditt rollspel... Ursäkta om inte det här funkar...

Prova den gamla ingrediensjakten:

Låt en av rollpersonernas bästa vänner bli mystiskt sjuk. Sjukdomen kommer döda den sjuke inom fyra veckors tid och kan enbart botas om man blandar en dekokt med ett antal extremt sällsynta ingredienser.

Dels kan det behövas en stjärtfjäder från den mycket aggresiva Wockaburran. Det är en läbbig fågel; stor som ett rådjur, rakbladsvass näbb, ett skri som får det att blöda ur öronen på folk och den bor högt upp på ogästvänliga klippor. Den har långa, praktfulla stjärtfjädrar, som hos en påfågel, men hur i hela friden skall man plocka en sådan och ha livet i behåll? Wockaburran är på köpet mycket skygg och aktar sig noga för människor.

Nästa ingrediens är en tår från en Slamrygg. Det är en sorts troll som lever i stadens kloaker, så man behöver inte resa långt för att få tag på en. Vissa delar av kloakerna är raserade och ombyggda till bostäder åt de fula, lågpannade slamryggarna, och de är mycket fientligt inställda till äventyrare som beger sig in i deras domäner. Slamryggarna kommer försöka locka in äventyrarna långt in i deras gångar, sedan kommer de lura in dem i ett hiskeligt bakhåll. Slamryggar är stora som grizzlybjörnar och har otäcka ansikten som liknar uppsvällda paddor. De anfaller i grupper om 8-12 stycken och försöker slita bort armarna och benen på deras motståndare. Slamryggarnas hövding är en gammal, skrynklig jättepadda som spelar på en indisk ormpipa för att locka till sig kloakernas krockodiler. Dessa kommer blanda sig in i striden på slamryggarnas sida.

Om rollpersonerna får tag på en slamrygg visar det sig att de är mycket svåra att få att gråta. Man kan tortera dem hur mycket man vill, de börjar aldrig att grina. Enda sättet att få fram en tår är genom att få dem att skratta. Förslagsvis genom att man kittlar deras trampdynor med en fjäder.

Den tredje ingrediensen är kronbladen från en silverlotus. Det är en extremt sällsynt blomma som enbart finns på den idag övergivna botaniska trädgården från Becksvärta kulle. Becksvärta är ett gammalt kapell som ligger på en gudsförgäten liten ö mitt ute i havet. Ön är helt öde, och det beror på att det spökar på kapellet. Det är tre spöken som huserar på platsen; en pastor som dränkt sig i havet och som nu irrar omkring på ön som ett förruttnat lik täckt av alger och plankton, en nunna som hoppat från kapellets tak och brutit nacken (hon går omkring med huvudet slappt hängande från halsen) och en liten flicka (nunnans dotter) som dött av näringsbrist och irrar omkring helt utmärglad med en kaja på skallen som står och pickar ut hennes ögon hela tiden.

Spökena håller sig lugna så länge som ingen stör deras frid på ön, men så fort äventyrarna kommer så försöker de skrämma bort dem. När äventyrarna tagit silverlotusen blir de helt galna och förstör äventyrarnas båt istället. Nu skall de aldrig få lämna ön levande!

Efter några dagar kommer man att skicka ut en ny båt efter äventyrarna. De behöver alltså bara klara några nätter bland de otäcka spökena...

----

Osv osv osv. Du kan hitta på ingredienser själv om du vill. En fem-sex ingredienser brukar räcka för ett hejdundrande äventyr. Det här är iaf ett kul äventyrskoncept som brukar funka.

/Rising
 
Top