Nekromanti Nytt rollspel...

Freddy

Veteran
Jag hade nån gång tänkt skapa ett rollspel. Men jag vet inte när jag får tid över. Men idéen har jag väl haft sedan jag gick på gymnasiet.

Hela spel idéen är att männskligheten har varit nära att bli utplånad men vi räddades oss från undergången genom att bygga städer under marken långt ifrån solens nu mer livsfarliga strålar och atmosfärens farliga gaser. Det var under ett kärnvapen krig människan var nära att utplåna sig själv. Städerna eller Enklaverna som de kallas är som egna länder med olika ledare i varje Enklav. Teknologi nivån i Enklaverna är höga och ingångarna till dessa stora städer är hårt bevakade.
Markytan är bara bebott av kanstiga varelser och brottslingar som man inte vill ha kvar i Enklaverna. Men på något sätt verkar de klara sig uppe på markytan, men nere i Enklaverna vet man inget om den motståndsrörelse som bildats uppe på de öken liknande landskapen.
Problemet ligger i att krig råder ständigt mellan Enklaverna och de rebeller som bor uppe på markytan ständigt saboterar livsupphållningssytemen i Enklaverna, och snart kommer ett öppet krig att råda mot de splittrade Enklaverna.

Böcker som jag hade tänkt skriva någon gång i framtiden skulle vara följande:
Regler för skapandet av Enklav karaktärer. Utrustning, vapen, fordon, ett kapitel som behandlar Enklaverna och de som styr. Och kapitel om deras teknologi och fördelar... Sånt som kan vara intressant att veta om Enklaverna och de människor som bor där.
Regler för skapandet av Rebell karaktärer. Utrustning, vapen, fordon, Rebellernas organisation, vem som styr och varför han drivs av hat mot Enklaverna. Monster och varelser som bor på markytan.
Grundregler , som behandlar strid, problemen med att vistas på markytan och och dylikt.
Fordon. Bättre och mer beskrivning av fordon, och regler för biljakter och strid mellan fordon.
Rustning och vapen. Behandlar mer vapen och rustningar.
Monster från ovan. Behandlar de varelser som lever uppe i solens dödliga strålar.

Det går ju att skriva hur många böcker som helst. Även rollformulär ska man väl försöka göra.
Det är de tre första böckerna som skulle ingå i ett eventuellt grundkitt.

Vad tycks om idéen??? Är den värd att sattsa på??? Jag skulle nog ändå inte ha tid just nu, men kanske någon gång i framtiden. Jag och en annan kompis gjorde en inofficiell modul till Neotech, som vi kallade ALIENS och var grundad på ALIEN filmerna och Predator filmerna.

"Norrifrån ses trupper bryta
in mot land längs ishavsyta."

Mask_UBBT

Hero
Låter litegrann som den där teveserien andromeda 2525 :gremtongue:

hehe, men jag gillar det! en fråga dock, hur kan enklaverna kriga emot varandra om de ligger under jord?

Freddy

Veteran
Det blir en svår knäckt nöt... De kan ju skicka trupper över markytan i special dräkter, men de felsta kommer aldrig fram eftersom rebellerna saboterar deras dräkter och fordon och strand sätter dem mitt ute i öde marken och låter dem dö där. Eller nått sånt.
Eller så kan de ju skicka arméerna genom tunnlar mellan Enklaverna... Hur som helst så måste jag hitta på något bra sätt... Men kriga ska dem göra... De kan ju inte stå enade utan kaos måste råda.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Det blir en svår knäckt nöt... De kan ju skicka trupper över markytan i special dräkter, men de felsta kommer aldrig fram eftersom rebellerna saboterar deras dräkter och fordon och strand sätter dem mitt ute i öde marken och låter dem dö där. Eller nått sånt.
Eller så kan de ju skicka arméerna genom tunnlar mellan Enklaverna... Hur som helst så måste jag hitta på något bra sätt... Men kriga ska dem göra... De kan ju inte stå enade utan kaos måste råda.
...eller som en klokare man sagt:

We must be...increasingly on the alert to prevent them from taking over other mineshaft space, in order to breed more prodigiously than we do, thus, knocking us out in superior numbers when we emerge! Mr. President, we must not allow...a mine shaft gap!
...nuff said!

/tobias

Mask_UBBT

Hero
intriger?

Det måste ju inte vara Öppet krig, eller hur? Spioneri och saboage, där har du grejjer, och det är dessutom sannolikare, om intem tunnlarna är VÄLDIGT stora(man kan ju stänga/försvara en tunnelganska lätt, lixom...)

zuntona

Swordsman
Är det här alla ideér du har hitills eller vill du inte säga allt bara. Om de inte är allt hur kommer det att dom som lever inte blir skadade av solen och vad exakt gör att solen är skadlig.

I övrigt låter det riktigt kul.

Freddy

Veteran
Jag har ju inte sagt allt eftersom det skulle bli allt för mycket att skriva... Det får i så fall stå i böckerna. Så det så.
Men vad som gör solen skadlig... Ozonlagret finns inte eller är väldigt tunnt, det är ju det som skyddar oss människor mot skadliga strålar från solen och annan kosmiskstrålning.
Hur kan de leva där... Svunnen teknologi, mutationer eller så vistas man långt inne i grottor om dagen... Hjälp mig... Vad har du för idéer???

Freddy

Veteran
Re: intriger?

Där har du problemet... Kanske är kriget i tunnlarna lite meningslöst. Eftersom man kan ju inte heller släppa posterna för då blir Enklaven intagen och det är som du säger lätt att försvara tunnlarna. Kriget kommer därför att resultera i att ena dagen tar de 5 meter av tunneln och nästa dag förlorar de 5 meter. Men Spionage och Sabotage är himla bra idéer, och det förekommer nog i allra högsta grad. Kanske har den ena Enklaven teknologi som den andra Enklaven saknar, då måste man ju antingen Spionera och lära sig, eller sabotera.

Mask_UBBT

Hero

Tror att många enklaver skulle hamna i dödslägen efter inte för lång tid, och direkta intagingsförsök tror jag skulle vara få om man har så mycket emot sej. Däremot tror jag garanteraat på sabotage och spioneri, lite covert-ops som dolt i skuggorna försvagar enklaverna... Dessutom kan det ju finnas krafter inom varje enklav som bidrar till enklavens förfall... medvetet eller omedvetet kan folk planera revolter eller dylikt...

/Mask - som åxå gör ett under-jorden-rollspel :gremtongue:

Mask_UBBT

Hero
"Svunnen teknologi, mutationer eller så vistas man långt inne i grottor om dagen... Hjälp mig... Vad har du för idéer???"

hmmm... vilken tidsram talar vi om? Om det rör sej om en "kort" tip, på 100 år eller något, så ska du vara mycket försiktig med mutationer... dessa skulle nog inte börja uppstå innan kanske år 3600-4500, om vi utsätts för någon katastrof. Om de inte är naturliga är det en annan sak...

Att gräva ner sej i marken på dagen är ju en fin idé, lite som fremenerna nästan... Men du får givevis inte glömma det enklaste; faktumet att exempelvis kläder har en solskyddsfaktor på typ 450 :gremcool: Om då kläderna är någon form av framtidsjoxx(som kanske utvecklades när ozonlagret började försvinna) är jag ganksa säker på att man skaulle kunna komma upp i nivåer som åtminstonde tillät sol i korta perioder(även om det kanske skulle svida lite...)

"Böckerna" låter väldigt ambitiöst. Hur mycket tid har du egetligen tänkt lägga på det här?

Freddy

Veteran
hmmm... vilken tidsram talar vi om? Om det rör sej om en "kort" tip, på 100 år eller något, så ska du vara mycket försiktig med mutationer... dessa skulle nog inte börja uppstå innan kanske år 3600-4500, om vi utsätts för någon katastrof. Om de inte är naturliga är det en annan sak...

Jag har ännu inte riktigt tänkt påp det ännu... Men låt oss säga att efter kriget blev man tvungna att bygga STORA städer under marken för att få plats med allt folk. Inte de som var socialt avvikande eller hade andra defekter... Man vill ju ha det bästa avels materialet. Om du förstår mig.
Sedan skickar de ju upp brottsligar och missfoster och andra avvikande människor upp på ytan i tron om att de dör.

Att gräva ner sej i marken på dagen är ju en fin idé, lite som fremenerna nästan... Men du får givevis inte glömma det enklaste; faktumet att exempelvis kläder har en solskyddsfaktor på typ 450. Om då kläderna är någon form av framtidsjoxx(som kanske utvecklades när ozonlagret började försvinna) är jag ganksa säker på att man skaulle kunna komma upp i nivåer som åtminstonde tillät sol i korta perioder(även om det kanske skulle svida lite...)

Det låter som en himla fin idé. Man gömmer sig i grottor om dagarna. Och kan vistas korta perioder under dagarna. Det låter himla fint måste jag säga.

Hur mycket tid jag tänkt lägga ner... Just nu har jag ingen tid... Men i framtiden kanske jag lägger ner hela min själ i det. Om jag tror att det är något att sattsa på.

Freddy

Veteran

Jo, det har du ju rätt i! Du har himla fina idéer du! :gremlaugh:
Vad håller du på med för något rollspel???

G

Guest

Guest
Ähum korrigering du menar väl Cleopatra 2525.

Andromeda var en helt annan rymdserie med Kevin "Hercules" Sorbo.

G

Guest

Guest
Hela spel idéen är att männskligheten har varit nära att bli utplånad men vi räddades oss från undergången genom att bygga städer under marken långt ifrån solens nu mer livsfarliga strålar och atmosfärens farliga gaser. Det var under ett kärnvapen krig människan var nära att utplåna sig själv.
Hmm det är något som sticker mig i ögonen här, rätta mig om jag har fel men borde inte det har blivit en atomvinter av kärnvapenkriget, vilket är ju den raka motsatsen till att all solstrålning släpps in. Kanske det utspelar sig efter atomvintern har lagt sig vad vet jag, men vad tog bort ozon lagret? Enligt min vetskap (nu famlar jag på okänd mark) så påverkar radioaktiv strålning inte ozon-lagret. Varför inte byta ut rebellerna mot robotar som vaknat upp liknande i Terminator och att de var de som tog bort ozonlagret eftersom de insåg att det skulle skada människorna, de kanske till och med var de som startade kärnvapenkrigen.

Men annars verkar själva grundidén bra, med lite arbete går det nog att få igång en intressant kampanj.

Freddy

Veteran
Okej så här är det... Ozon bildas av solstrålar som reagerar med syre... Nu för tiden är vi himla dultiga på att förstöra ozonet... Kanske det var borta redan innan kriget, eller så var det väldigt tunnt... Men kärnvapen kriget kanske tog bort de rester som fanns kvar. Enda effekten av ett kärnvapenkrig blir ju inte radioaktivitet... Utan det blir damm och olika gaser... Som av vatten som dunstar t.ex. plast som smälts... Under vintrar är det ju ännu farligare att vistas ute eftersom snön reflekterar solstrålar och man träffas från alla håll av solpartiklar... Det kanske du har märkt om du har varit ute i skogen under våren någon gång... Det är jävligt lätt att bränna sig i solen eftersom den bli så intensiv. Kanske det ska vara vinter istället... Men hur påverkar kärnvapen krig klimatet... Jag studerar Geografi nu och jag har då ännu inte stött på hur klimatet skulle påverkas av ett kärnvapenkrig. Kanske du kan förklara för mig hur atomvinter uppkommer och vad den består av??? är det damm som landar efter ha virvlats upp eller börjar det helt enkelt snöa??? För att det skall bildas snö måste det vara kallt...

Troberg

Sinister eater
Kort kommentar om atomvinter:

Det finns teorier om att det skulle gå åt andra hållet baserat på att stoft och damm som sprids i atmosfären som skapar en växthuseffekt.

Vem som har rätt slipper vi förhoppningsvis få reda på.

I vilket fall, bara det faktum att det finns olika teorier borde vara tillräckligt för att motivera användning i ett spel. Det är betydligt starkare grund än till exempel magi, ljussvärd, snabbare än ljuser-resor och flygande jätteögon.

Freddy

Veteran
Tackar, fint inlägg... men om det nu skulle bli en atonvinter vad skulle den då bestå av??? Snö eller damm???

Troberg

Sinister eater
men om det nu skulle bli en atonvinter vad skulle den då bestå av??? Snö eller damm???
Öh... ehm... jo... Nu vet jag! Atomer!

Krille

Super Moderator
"Tackar, fint inlägg... men om det nu skulle bli en atonvinter vad skulle den då bestå av??? Snö eller damm???"

"Atomvinter" är det vedertagna begreppet på en istid som följer av att damm uppkastat högt upp i atmosfären reflekterar bort solstrålning, vilket gör att mindre solstrålning når markytan vilket resulterar i mindre uppvärmning. Dammet skulle då kastats upp av stora mängder kärnvapen eller ett maffigt meteornedslag. Huruvida teorin stämmer hoppas jag att vi slipper få reda på.

En annan möjlighet förekommer i ett projekt som jag själv skissar på, Is. Idén är där att global uppvärmning leder till mer isbergskalvning i Arktis och Antarktis. I Arktis resulterar isbergskalvningen i att Golfströmmen stannar av, vilket ger norra Europa ett klimat motvarande Alaska. I Antarktis ger sig Ross-shelfen av, och mer eller mindre fördubblar Antarktis yta. Dessutom leder ökade havstemperatur till större avdunstning. Paradoxalt nog så finns det en möjlighet att uppvärmningen leder till kallare klimat vid polerna, massivt ökat albedo (reflektion) och mer nederbörd, vilket i sin tur kan trigga en ny istid. Is utspelar sig i början av den istiden, då istäcket väller söderut med en fart av tre meter om dagen och redan har kört över till exempel Moskva och Stockholm, och civilisationen mer eller mindre håller på att kollapsa till följd extremt väder och höjda havsnivåer.

G

Guest

Guest
Hmm så här är det åtminstone av vad jag kommer ihåg men mina kunskaper är mycket bristfälliga med betoning på mycket. En atomvinter uppkommer när det kastas upp en hel del stoft i atmosfären som av till exempelvis tillräckligt detonationer av tillräckligt hög kraft som kärnvapen explosioner. Effekten kan liknas vid en vulkan som spyr en hel del aska om därmed täcker ett mycket stort område. En atomvinter blockerar asså ut solens strålar men även dess välgörande effekter som värmen till exempel. Det är då åtminstone det intrycket jag har fått av hur en atomvinter fungerar. Däremot har jag ingen vetskap om det skall skada ozonlagret så jag ser inte varför det skall påverka din bakgrund alltför mycket.

De kan ju kanske varit den främsta orsaken till varför enklaverna byggdes nere i jorden. Man vill utnyttja den enda värmekällan som fanns kvar nämligen jordvärmen som kommer från jordens inre. När sedan atomvintern avtog så hade kanske de sista av ozonet "bränts" bort från kärnvapen explosionerna.

Åtminstone ett exempel på hur jag skulle ha löst det. Men samtidigt beroende på kampanjen kanske inte logik är lika viktig. Jag brukar i liknande kampanjer låta det man inte kan förklara vara osagt, åtminstone för spelarna. Det kan till och med hjälp till med mystiken, hur försvann det sista ozonet egentligen, vem startade kärnvapenkriget, vad är ett kärnvapen. Man kan dra det hur långt som helst. Ibland när jag barkar iväg alltför mycket när jag skall knåpa ihop en kampanj bakgrund brukar jag tänka vad kommer spelarna veta och skita i att förklara det som inte spelarna kommer veta.

Svarade kanske lite fel i förra posten, borde kanske ha frågat hur länge har de varit nere i enklaverna. Har de varit där nere så länge att atomvintern har lagt sig, då kan jag köpa ditt förslag om ökenlandskap med farlig strålning. Men samtidigt skulle det kanske vara lite ballt med ett grått vinterlandskap istället för ökenlandskap. Den farliga strålningen finns ju kvar av kärnvapen nedfallet. Men det liggar kanske för nära ifall du skall ha någon form av varelse däruppe som överlever i det hårda klimatet, eller de kanske redan fanns där men vi inte kände till dom?

Man kan ju spåna hur mycket som helst men samtidigt det är ju det som är roligt med att skapa sina egna kampanj miljöer.

Nä tycker nog att du bara skall tuta och köra, problemen kan man lösa när dom uppstår.