Nekromanti Nytt rollspel

ikaros

Warrior
Jag har lite vilda idéer om ett rollspel (får väl posta dom här när jag har nåt att komma med), det ska förhoppningsvis vara helt unikt beträffande värden och dess invånare men de svåraste sakerna är just nu följande (2 trådar i en)

1. Vad för tecknisk nivå ska finnas, ska det finnas allt ifrån träklubbor till plasma kanoner+magi, magi och klubbor, flygmaskiner+magi, nanoteknologi utan magi eller vad vet jag...

Vilken nivå anser ni vara optimal (jag vill ha "mystik" och det kommer finnas tillgång till barriärer som kan motivera tekniska skillnader)?

2. Angående det ack så besvärliga stridssytemet. Vad går först: Att rp kan fatta taktiska beslut som t.ex hur de ska anfalla, när de ska dra sig undan osv eller är det bara slump och siffror som seplar roll? Ska man ha ett väldigt väldetaljerat stridssytem eller ska det vara mer allmänt (neutralt formulerat :gremlaugh:)?

Snälla ni brainstorma lite och säg vad ni tycker, jag är nämligen öppen för förslag och regel-lösningar :gremsmile: .

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Och vad handlar det om?

Börjar du inte i fel ände nu? Det är inte så lätt att ha åsikter om ett spels regler eller teknologiska nivå när man inte har den blekaste aning om vad det handlar om.

Så med den tillgängliga informationen svarar jag:

1) En teknisk nivå som känns rätt för den värld spelet utspelar sig i.

2) Jag tycker att strid är ganska tråkigt och bör lösas på ett relativt enkelt sätt, men om världen kräver något annat kan jag tänka mig mycket detaljerade och/eller taktiska varianter.

Vad jag egentligen säger är alltså: Berätta så mycket du vet om ditt spel om du vill ha några svar som faktiskt ger dig något. Den enda informationen vi får av ditt ursprungsinlägg är att världen ska vara mystisk och det säger mig nästan ingenting.

/tobias

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Då förslagsvis på Rollspelsmakandeforumet...

...men jag håller med Gurgeh annars. Det är svårt att tycka utan världsbeskrivning. Dock föredrar jag enklare och överskådligarestrider framför djupa, taktiska och krångliga.

Pom

Swashbuckler
Det låter nästan som om du vill att vi skall ge dig en anledning att göra ett spel. :gremwink:

Men jag antar att du mer vill veta vad folk tycker är tufft. Därför svarar jag utifrån vilket slags spel jag skulle kunna tänka mig att använda saker ur.

1. Vad för tecknisk nivå ska finnas, ska det finnas allt ifrån träklubbor till plasma kanoner+magi, magi och klubbor, flygmaskiner+magi, nanoteknologi utan magi eller vad vet jag...
Superteknologi med magi är kul. Magi som har effekter och procedurer jag aldrig har sett för är kul. Men se till att konsekvenserna av magin är rejält integrerade i samhället.

Att ha något slags barriärer som håller olika teknologinivå/maginivå på olika platser kan vara kul. Men det bör finnas någon kontaktyta- - något slags platser eller omständigheter där vitt skilda prylar och knep kan användas tillsammans. Annars blir det lite fånigt att ha dem i samma spel.

2. Angående det ack så besvärliga stridssytemet. Vad går först: Att rp kan fatta taktiska beslut som t.ex hur de ska anfalla, när de ska dra sig undan osv eller är det bara slump och siffror som seplar roll? Ska man ha ett väldigt väldetaljerat stridssytem eller ska det vara mer allmänt (neutralt formulerat )?
Använd d20-systemet, så blir det lättare för mig att konvertera det jag vill använda. :gremcool:

ikaros

Warrior
Ni får ursäkta den knappa informationen... Men jag ska försöka gottgöra er genom att ge ut lite info nu :gremlaugh:

Bara så ni vet har jag faktiskt inte så mkt planerat just nu men jag ska försöka så gott jag kan.

Grundiden är: flera olika världar, dimensioner om man så vill, som man kan flytta sig mellan. De oliga dimensionerna (ska finnas fasligt många) kommer ha olika fysikaliska regler (om det kan ordnas) och kommer alltså påverka teknologi (om det ska finnas) såväl som magi (om det ska finnas) :gremsmile: endast svärd klubbor och grejs är tillförlitliga. Det finns 2 olika typer av karaktärer vars namn jag inte har bestämt, vi kan kalla dom resande och bofasta. De resande är folk som kan och vill röra sig mellan dimensionerna (det ska finnas många resande) och plundra skatter, utforska och annat skoj. De bofasta bor i en enda dimension och kan kanske anlita resande för att göra grejer åt dom. Vad gäller varelser och sånt tänkte jag mig alla former av livsbaser: kisel kol metaller och annat skoj som gett upphov till massa galet djur och växtliv. Det kommer finnas "demoner" som drar runt i dimensionera och elakar sig, dessutom så kommer det finnas 4 dimensionella (om inte mer) djur/växter också :gremsmile: (kul va) som kan skruva till omvärlden lite extra.

magi, viss teknologi och dimensionsresor vill jag förklara med 4+ dimensioner och vibrationer i rumtiden eller nåt :p, jag gillar iden med att gämföra sånt med musik och sånt (precis som i Dark City).

Hoppas ni inte hatar det. Jag är öppen för förslag...

morkbollen_UBBT

Warrior
Låter ganska soft, visserligen brukar jag satsa på väldigt lokala äventyr, men det här låter ju ganska trevligt:)

Barriärer kan du ju skapa genom att vissa raser har olika teknologi(lite som de flesta sci-fi rullar) eller att vissa dimensioner är svåra/omöjliga att ta sig till. Jag tycker du kan slänga lös all möjligt teknologi och magi, men som nån smarting sa så kommer teknologi om den är tillräkligt avancerad betraktas som magi. Så du kanske kan smälla ihop det.

stridssystemet tycker jag du bör leta upp ett som redan finns där, du kommer nog ha nog att göra med dina dimensioner. Kan ju vara fördelaktigt att plocka ett som fungerar bra till fantasy och sci-fi...

Försök håll magin "magisk", strunta lite i magiker och gör det till nått lite mer svårförstått. Det kommer inge mystik

hoppas det hjälpte lite... :gremshocked: