Nekromanti Nytt Sagan om Ringen rollspel

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Jag älskar det helt okrångliga namnet »The One Ring: The Lord of the Rings® Role-playing Game«, komplett med ® och allting. Det riktigt rullar av tungan.

Annars bestod pressmeddelandet mest av marknadsföringsbabbel tycker jag. Inte mycket att gå på för den som undrar hur spelet kommer att bli.

CapnZapp

Myrmidon
Näh, på det här tidiga stadiet är det nog mest dreglande önskedrömmar och syrliga höftskott som står på menyn! :gremsmile:

“Our aim is to give our audience an authentic Middle-earth gaming experience, one that really captures the feel of Tolkien’s world.”
Nähä? Wow - liksom.

Efter att ha läst rpg.net's tråd har jag fortfarande ingen aning om vad man kan förvänta sig, mechanics-wise, xempelvis... men visst, jag har inte orchat kolla upp saken själv, utan väntar hellre på den där forumposten som lägger upp det sakligt och komplett åt mig.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
CapnZapp said:
“Our aim is to give our audience an authentic Middle-earth gaming experience, one that really captures the feel of Tolkien’s world.”
Nähä? Wow - liksom.
Men det låter ju lovande. Tidigare licensinnehavare tycks ju ha arbetat efter helt andra målformuleringar.

I.C.E. – »Vi gör klassiska grottkräl och använder en nedbantad variant av rollspelsvärldens hittills mest komplicerade regelssystem.«

Decipher – »Vi tar vårt befintliga regelsystem och klistrar lite Tolkien-fanér utanpå. Och sen redigerar vi och formger alltihop så slarvigt att det blir oanvändbart.«

Arfert

Facit
Ja det där kan ju bli lite vadsomhelst... deras tidigare rollspel (Som Qin, Victoriana och Starblazer) är "OK" i alla fall, även om de inte är extraordinära på nåt sätt. Lite överdetaljerade kanske.

Christoffer

It's all pig.
Starblazer, Dr Who och nu Sagan om Ringen, de har många licensspel på sitt bord...

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Re: Nytt Sagan om Ringen-rollspel

Har vi tur så blir det tredje gången gillt för Midgårds-rollspel.

Ärligt talat -- hur kan det komma sig att ingen lyckats göra ett vettigt rollspel baserat på den överlägset mest kända fantasy-berättelsen. Hur svårt kan det vara egentligen?

/tobias

Arfert

Facit

Gurgeh said:

Ärligt talat -- hur kan det komma sig att ingen lyckats göra ett vettigt rollspel baserat på den överlägset mest kända fantasy-berättelsen. Hur svårt kan det vara egentligen?

/tobias
..det finns det redan, det heter Burning Wheel. Fast det är å andra sidan inte ett officiellt Midgårds-spel.

Christoffer

It's all pig.

Gurgeh said:

/tobias
Jag skulle kasta in shieldboard som en färdighet för alla alver, då skulle det rocka kidsens rumpor!

CapnZapp

Myrmidon

Dante said:
Men det låter ju lovande. Tidigare licensinnehavare tycks ju ha arbetat efter helt andra målformuleringar.

I.C.E. – »Vi gör klassiska grottkräl och använder en nedbantad variant av rollspelsvärldens hittills mest komplicerade regelssystem.«

Decipher – »Vi tar vårt befintliga regelsystem och klistrar lite Tolkien-fanér utanpå. Och sen redigerar vi och formger alltihop så slarvigt att det blir oanvändbart.«
Jo, men hur lät det i ICE och Deciphers marknadsföring?
Slår vad om att bägge innehöll följande:

»Vårt mål är att ge vår publik en genuin Midgårdsk spelupplevelse, en som verkligen fångar känslan i Tolkiens värld.«

...eller någon till förväxling lik ordalydelse... :gremwink:

Johan K

Gammal & dryg
Å´tusan!
Där ser man, ska bli intressant att se var detta landar.

Poseur

Swashbuckler
Riktigt coolt, det kan ju bara bli bättre än det senaste LotR spelet.
Ska bli riktigt intressant att se vart det här spelet landar!

En riktigt cool grej för övrigt är att jag pratade tidigare idag med en utav mina spelare (helt ovetande) om att spela en sagan om ringen kampanj där man spelar ringbäraren.

Och dessutom verkar min flickvän och hela hennes familj ganska sagan om ringen besatta just nu.

/Poseur glatt överraskad

Ingen har lyckats än, och ingen kommer lyckas i framtiden heller.

/Draugen, är hellre pessimistisk och blir positivt överaskad än att vara optimistisk och bli negativt överaskad!

Patrick Bateman

Warrior

Gurgeh said:

/tobias
Men är det inte precis där skon klämmer? Alla har läst böckerna och vill vara lika awesome som Ringens brödraskap. Men alla rollspel förutsätter att du börjar som grisodlare... Inget(?) spel kan fånga den episka känslan i Tolkiens böcker och alla försök är därför dömda att misslyckas.

Jag kommer ihåg när vi spelade SRR på 80-talet. Det är nog det värsta antiklimax jag varit med om i rollspelsväg.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Epik

Men är det inte precis där skon klämmer? Alla har läst böckerna och vill vara lika awesome som Ringens brödraskap. Men alla rollspel förutsätter att du börjar som grisodlare... Inget(?) spel kan fånga den episka känslan i Tolkiens böcker och alla försök är därför dömda att misslyckas.
Frodo och hans kompisar är inte ens så kompetenta att någon skulle anförtro dem att vakta grisar när äventyret börjar, men det går ju bra ändå.

Jag är övertygad om att det går att skapa ett lika episkt äventyr i ett rollspel om man bara fokuserar på rätt saker. någon gång tänker jag bevisa det också.

/tobias

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.

Tror snarare att det som klämmer foten är att alla har så olika bild av vad som är Midgård.

Man kan inte ens enas om ifall det är High eller Low Fantasy, och man har vitt skilda åsikter om i fall magi inte existerar över huvudtaget eller om det finns precis överallt.

Tycker själv att SRR/Rolemaster funkade ypperligt för alla åldrar och både low- och highfantasyn i Sagan om ringen, bara man tillämpar det med urskillning. Problemet med att förmedla "rätt känsla" ligger till stor del utanför systemet kan jag tycka. Mekanurgen skrev otroligt bra texter i t.ex. Argus och modulen Gorgoroth som funkar bra för mig. Jag skulle utifrån dem kunna spela vilket system som helst och uppleva att jag har "rätt känsla", men det skulle sannolikt inte funka för andra.

Men jag tror att man lurar sig själv om man förväntar sig att ett spel för 300:- i sig självt ska kunna förmedla hela Tolkiens värld, språk, kulturer och historia.

//EvilSpook

Gordeg

Hero

Patrick Bateman said:
Men alla rollspel förutsätter att du börjar som grisodlare...
Det var den vägen SRR valde. Inte nog med det, SRR hade dessutom ett levelcap vid rang 10 för att hindra att rollpersonerna blev lika episka som brödraskapet. Helt galet egentligen men det fattade man inte för 20 år sen. Inte jag i alla fall.
Det är inget som hindrar att man börjar på en episk nivå om man vill det.

Om man enbart är intresserad av att spela i Tolkiens Midgård men ändå vill ha ett klassiskt kampanjupplägg från grisodlare till hjältar så tycker jag att man ska hålla ringens brödraskap borta från sin kampanj. (Jag skrev faktiskt nyss ett litet inlägg i tråden på RPG.net om just den saken.) Spelledaren kommer att bli frestad att namedroppa Legolas och de andra eller låta dem passera framför rollpersonernas ögon men man gör bäst i att motstå den frestelsen. Det gör rollpersonerna till åskådare. Låt dem ha sin egen story.

Christoffer

It's all pig.

Att vi bara kommer upp till rang 10 har väl mer att göra med att sälja in Rolemaster än att vi inte skall bli lika awesome som brödraskapet, det är i vart fall min bild av det hela.

Christoffer

It's all pig.

EvilSpook said:
Men jag tror att man lurar sig själv om man förväntar sig att ett spel för 300:- i sig självt ska kunna förmedla hela Tolkiens värld, språk, kulturer och historia.
Det här handlar ju bara om vad man vill att ett spel skall förmedla. Burning Wheel kommunicerar om man vill mer Midgård än vad något annat rollspel gjort tidigare och det gör det utan att nämna Midgård eller något vid namn.

Problemet med ett system som SRR/MERP är att det skapar en trovärdighet som bara är rent statistisk, en trädgårdsmästare skall vinna mot en ork i strid med var sitt svärd och sköld såhär ofta. Men grejen med Midgård och Sagan om ringen tycker jag är att även en trädgårdsmästare kan göra en skillnad, det handlar om att stå på sig, kämpa för vad som är rätt och sådant stort prat. Men vad spelar det för roll i SRR/MERP? En trädgårdsmästare vinner ändå bara x av y gånger mot en ork, oavsett om han gör det för att rädda sin vän som hålls fången.

Och, ovanstående är såklart vad jag vill ha ut av system och vad jag tycker om regler. Jag förstår till fullo att folk kan vilja ha simspel som avgör hur stor chans det är för en trädgårdsmästare att döda en balrog, men jag tycker att har man valt den vägen så ska man inte komma och gnälla sen för att spelet är trasigt bara för att din trädgårdsmästare inte vann striden.

(Och sista stycket var inte riktat mot dig EvilSpook, bara en allmän irritation över folk som både vill ha kakan och äta den....)