Nekromanti Nytt skadesystem!

MovinGalt

Warrior
Joined
21 Oct 2002
Messages
372
Location
Stockholm
Tjena alla glada, tänkte bara meddela att jag bifogat en del av skadesystem som jag pulat på den senaste...timmen. Det har urspung i Eon 3s nya, men med lite modifikationer. Jag tänkte bifoga hela, men eftersom det inte är klart och det här bara är ett utkast så får ni nöja er med den där lilla tabellen. Det kommer mer sen. Observera dessutom att det här är bara för Projektilskador, det finns (inte än, men ändå) egna tabeller för Hugg och Kross.

Till förklaring då:

Primär träff och skada är underliggande organ eller träffpunkter, och dessutom mer vitala skador. Sekundär träff är mer ingångshåll eller ytligare skador. Även träffpunkter som lätt träffas finns med där. Sekundära skador gör relativt inte lika mycket "damage". Ytlig skada är skada som hamnar inom ramen 0-9 skadeverkan, alltså småsår och rispor osv.

När man då blir skadad slår man som vanligt skadeslag, och får man över 10 har man ådragit sig Allvarlig Skada av attacken (alltså en Extraskada ungefär). Men om skadan hamnar mellan 10 och (STY+TÅL)/2 så erhåller man bara en sekundär skada, ingen primär. (Jag vet vad ni tänker: Om man har 8 i STR och 9 då, vad händer då? Jo, då är man så klen att man får Sekundärskador även under 10! Jajamensan! ) Man får alltså mer än en rispa, men såret är antagligen inte så penetrerande och fatalt.

Man slår 1T10 för Sekundär och 1T10 för Primär, och ser sen var kulan går in, och sedan fortsätter/träffar innuti kroppen. Får man bara en Sekundär skada slår man alltså inte på den Primära tabellen. Simple pimple.

Efter både Primära och Sekundära skador finns tre tal angivna, exempelvis Tx2, Sx1, B/2. Detta betyder att man får Skadeverkan * 2 i Trauma, Skaderverkan * 1 i Smärta, och / 2 i Blödningstakt. Det finns en tabell med sen som visar allt det där. (Det är alltså som nya Eon-systemet, ja)

Trauman, Smärtan och Blödningstaken är alltså inte fast längre, utan ändras beroende på Skadeslaget. Man slår dessutom bara en gång på tabellen, alltså inte flera gånger som med extraskador.

Modifikationer som står sist är konsekvenser, modifikationer eller vad man nu ska kalla det, av skadan. Dessa är förkortningar på olika händelser som inträffar i och med skadan. Faller betyder att man har risk att ramla omkull, Men att man kan få bestående men efter skadan, osv. Förklaring kommer på det också.

Ja, vad är då bra/bättre med det nya systemet? Mjo, för det första är det inte 10% chans att träffa Hjärnan längre, och kulor upplöses inte i intet efter att man blivit skjuten i Ögat, samt en kula som träffar Öra och Näsa men bara gör 10 Trauma. Närstrider blir inte heller lika dödliga, då intervallet mellan 10 och (STY+TÅL)/2 gör att man med största sannolikhet tillfogar den andra Ytlig skada eller bara Sekundär. Dessutom slipper man slå en massa extraskade-slag som tar tid att kolla upp, har man två T10or kan man slå båda på en gång och snabbt kolla av Primär och Sekundär. Rörlig skada, ger mer variation. Modifikationerna ger också skadan lite mer "personlighet" :gremgrin:.

Vad tycker ni? Några invändningar, negativ eller positiv kritik? Är det för mastigt, för tunt, för tråkigt, dödligt?
Tack på förhand i alla fall. Hela Projektil-skadetabellen är snart klar, och då kan jag lägga upp den med.

/MovinGalt - nu ska han käka kebab
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Coolness!!

Fan va tufft :gremsmile: Något sånt här skulle jag behövt när jag körde min Neotechkampanj. "Alla dom goda uppfinningarna kommer före sent" eh? :gremwink:

Den uppenbara nackdelen med systemet är ju att det blir lite långsammare än föregångaren (Eon 3). Men det kommer ju fortfarande bli snabbare än N2 (åtminstone i alla del fall där skadeverkan blir 30 eller över).

Och så kan man skjuta någon pallet och förvänta sig att de faktiskt kolar vippen. Äntligen :gremsmile:


Förslag:
För läsbarhetens skull så skulle jag stuva om ordningen i tabellen en smula. Förslagsvis så skulle jag nog betänka den här ordningen.

Primär träff - Primär skada - Avskiljande vertikal linje - Sekundär träff - Sekundär skada


Kommentar:
Borde inte en kula i skallbenet göra ondare än S/2?


Kommentar 2:
Borde man inte få "Men, faller, tappar, chock" varje gång man får en kula i hjärnan? Om inte för någon slags realisms skull så åtminstone för spelbarheten. Har man samma effekter på alla hjärnträffar så blir det mycket enklare att komma ihåg. Samma tycker jag gäller för alla "extraskador" (eller vad man ska kalla dom nu för tiden).


/Naug
 

MovinGalt

Warrior
Joined
21 Oct 2002
Messages
372
Location
Stockholm
Jo, jag vet...

För läsbarhetens skull så skulle jag stuva om ordningen i tabellen en smula. Förslagsvis så skulle jag nog betänka den här ordningen.
Sant. Jag tyckte själv såhär i efterhand att det blev lite...rörigt, jag får kika på layouten sen. Bara ett utkast än sålänge.

Borde inte en kula i skallbenet göra ondare än S/2?
Kanske det, men man får ju en Sekundär skada också :gremwink:

Borde man inte få "Men, faller, tappar, chock" varje gång man får en kula i hjärnan? Om inte för någon slags realisms skull så åtminstone för spelbarheten. Har man samma effekter på alla hjärnträffar så blir det mycket enklare att komma ihåg. Samma tycker jag gäller för alla "extraskador" (eller vad man ska kalla dom nu för tiden).
Jag har inte bestämt mig för om man ska köra att olika slag på T10an ger olika utfall på Modifikationer, så det blir lite mer variation, eller om man kör att Hjärna alltid ger samma slags. Då är det kanske inte så svårt att lära sig utantill heller... :gremgrin:

/MovingGalt - återkommer
 

MongoMan

Swordsman
Joined
20 Sep 2004
Messages
525
Location
Karlstad, Värmland
Jag brukar köra med att om nån blir skuten i ansiktet
så slår man Ob1t6, om det blir lika med eller lägre än
projektilens dåvarande PEN så får man en till träff i skallen
med modifikation från slaget. Det räknas helt sonika som att
skallbenet är som en skyddsväst med Ob1t6 i SKY.

"Keeping you is no gain, Losing you is no loss."
Khmer Rouge saying.
 
Top