Tjena alla glada, tänkte bara meddela att jag bifogat en del av skadesystem som jag pulat på den senaste...timmen. Det har urspung i Eon 3s nya, men med lite modifikationer. Jag tänkte bifoga hela, men eftersom det inte är klart och det här bara är ett utkast så får ni nöja er med den där lilla tabellen. Det kommer mer sen. Observera dessutom att det här är bara för Projektilskador, det finns (inte än, men ändå) egna tabeller för Hugg och Kross.
Till förklaring då:
Primär träff och skada är underliggande organ eller träffpunkter, och dessutom mer vitala skador. Sekundär träff är mer ingångshåll eller ytligare skador. Även träffpunkter som lätt träffas finns med där. Sekundära skador gör relativt inte lika mycket "damage". Ytlig skada är skada som hamnar inom ramen 0-9 skadeverkan, alltså småsår och rispor osv.
När man då blir skadad slår man som vanligt skadeslag, och får man över 10 har man ådragit sig Allvarlig Skada av attacken (alltså en Extraskada ungefär). Men om skadan hamnar mellan 10 och (STY+TÅL)/2 så erhåller man bara en sekundär skada, ingen primär. (Jag vet vad ni tänker: Om man har 8 i STR och 9 då, vad händer då? Jo, då är man så klen att man får Sekundärskador även under 10! Jajamensan! ) Man får alltså mer än en rispa, men såret är antagligen inte så penetrerande och fatalt.
Man slår 1T10 för Sekundär och 1T10 för Primär, och ser sen var kulan går in, och sedan fortsätter/träffar innuti kroppen. Får man bara en Sekundär skada slår man alltså inte på den Primära tabellen. Simple pimple.
Efter både Primära och Sekundära skador finns tre tal angivna, exempelvis Tx2, Sx1, B/2. Detta betyder att man får Skadeverkan * 2 i Trauma, Skaderverkan * 1 i Smärta, och / 2 i Blödningstakt. Det finns en tabell med sen som visar allt det där. (Det är alltså som nya Eon-systemet, ja)
Trauman, Smärtan och Blödningstaken är alltså inte fast längre, utan ändras beroende på Skadeslaget. Man slår dessutom bara en gång på tabellen, alltså inte flera gånger som med extraskador.
Modifikationer som står sist är konsekvenser, modifikationer eller vad man nu ska kalla det, av skadan. Dessa är förkortningar på olika händelser som inträffar i och med skadan. Faller betyder att man har risk att ramla omkull, Men att man kan få bestående men efter skadan, osv. Förklaring kommer på det också.
Ja, vad är då bra/bättre med det nya systemet? Mjo, för det första är det inte 10% chans att träffa Hjärnan längre, och kulor upplöses inte i intet efter att man blivit skjuten i Ögat, samt en kula som träffar Öra och Näsa men bara gör 10 Trauma. Närstrider blir inte heller lika dödliga, då intervallet mellan 10 och (STY+TÅL)/2 gör att man med största sannolikhet tillfogar den andra Ytlig skada eller bara Sekundär. Dessutom slipper man slå en massa extraskade-slag som tar tid att kolla upp, har man två T10or kan man slå båda på en gång och snabbt kolla av Primär och Sekundär. Rörlig skada, ger mer variation. Modifikationerna ger också skadan lite mer "personlighet" .
Vad tycker ni? Några invändningar, negativ eller positiv kritik? Är det för mastigt, för tunt, för tråkigt, dödligt?
Tack på förhand i alla fall. Hela Projektil-skadetabellen är snart klar, och då kan jag lägga upp den med.
/MovinGalt - nu ska han käka kebab
Till förklaring då:
Primär träff och skada är underliggande organ eller träffpunkter, och dessutom mer vitala skador. Sekundär träff är mer ingångshåll eller ytligare skador. Även träffpunkter som lätt träffas finns med där. Sekundära skador gör relativt inte lika mycket "damage". Ytlig skada är skada som hamnar inom ramen 0-9 skadeverkan, alltså småsår och rispor osv.
När man då blir skadad slår man som vanligt skadeslag, och får man över 10 har man ådragit sig Allvarlig Skada av attacken (alltså en Extraskada ungefär). Men om skadan hamnar mellan 10 och (STY+TÅL)/2 så erhåller man bara en sekundär skada, ingen primär. (Jag vet vad ni tänker: Om man har 8 i STR och 9 då, vad händer då? Jo, då är man så klen att man får Sekundärskador även under 10! Jajamensan! ) Man får alltså mer än en rispa, men såret är antagligen inte så penetrerande och fatalt.
Man slår 1T10 för Sekundär och 1T10 för Primär, och ser sen var kulan går in, och sedan fortsätter/träffar innuti kroppen. Får man bara en Sekundär skada slår man alltså inte på den Primära tabellen. Simple pimple.
Efter både Primära och Sekundära skador finns tre tal angivna, exempelvis Tx2, Sx1, B/2. Detta betyder att man får Skadeverkan * 2 i Trauma, Skaderverkan * 1 i Smärta, och / 2 i Blödningstakt. Det finns en tabell med sen som visar allt det där. (Det är alltså som nya Eon-systemet, ja)
Trauman, Smärtan och Blödningstaken är alltså inte fast längre, utan ändras beroende på Skadeslaget. Man slår dessutom bara en gång på tabellen, alltså inte flera gånger som med extraskador.
Modifikationer som står sist är konsekvenser, modifikationer eller vad man nu ska kalla det, av skadan. Dessa är förkortningar på olika händelser som inträffar i och med skadan. Faller betyder att man har risk att ramla omkull, Men att man kan få bestående men efter skadan, osv. Förklaring kommer på det också.
Ja, vad är då bra/bättre med det nya systemet? Mjo, för det första är det inte 10% chans att träffa Hjärnan längre, och kulor upplöses inte i intet efter att man blivit skjuten i Ögat, samt en kula som träffar Öra och Näsa men bara gör 10 Trauma. Närstrider blir inte heller lika dödliga, då intervallet mellan 10 och (STY+TÅL)/2 gör att man med största sannolikhet tillfogar den andra Ytlig skada eller bara Sekundär. Dessutom slipper man slå en massa extraskade-slag som tar tid att kolla upp, har man två T10or kan man slå båda på en gång och snabbt kolla av Primär och Sekundär. Rörlig skada, ger mer variation. Modifikationerna ger också skadan lite mer "personlighet" .
Vad tycker ni? Några invändningar, negativ eller positiv kritik? Är det för mastigt, för tunt, för tråkigt, dödligt?
Tack på förhand i alla fall. Hela Projektil-skadetabellen är snart klar, och då kan jag lägga upp den med.
/MovinGalt - nu ska han käka kebab