Nekromanti Nytt spel på gång från Mindless Gaming …

MrG

Swashbuckler
Re: Bra initiativ

Zire said:
Är det någon som förresten vet vad som hindrar leksaksaffärerna? Är det rollspelens dåliga rykte, är det dåliga marknadsutsikter eller är det bara allmänt ointresse från inköparna?
Jag tror det beror på en kombo av brist på leveranskanaler och brist på bra säljare...

Men någonstans borde det funka... om gigantoskop kan få in spel på sportbutiker borde det gå att få in rollspel i leksaksbutiker. Frågan jag skulle ställa är hur mycket av en potensiell kundbas som finns där idag? Har de pengar? Och om inte kan deras föräldrar komma att köpa istället?

-Gunnar (marknadstänkarluvan på)

Man Mountainman

Storsvagåret
Några saker fick mig att reagera:

Skillnaderna mot de flesta traditionella fantasyvärldar är att teknologinivån är något högre än vanligt och att man spelar människor.
Jag tycker det är intressant men även en aning beklagligt att man väljer att definiera ett spel i termer av hur den skiljer sig från "traditionella" fantasyvärldar med avseende på 1) teknologinivån och 2) vilka "raser" man kan spela.

Är sådana uppgifter verkligen det mest intressanta med en ny spelvärld? Hur ofta står och faller en spelupplevelse med huruvida min rollperson skjuter armborst eller flinlåsmusköt, och huruvida det finns alver i världen?

Det går som sagt också enbart att spela människa. Inga alver, dvärgar eller annat uttjatat här med andra ord.
Är alver och dvärgar verkligen "uttjatade"? Kanske, men då är väl i sådana fall hela konceptet med en värld som definieras utifrån vilken historisk epok den efterliknar och vilka övernaturliga företeelser som finns där lika uttjatad? Jag vore faktiskt mer intresserad av nya, intressanta tolkningar av de gamla troperna, än ett tvångsmässigt blandande av fantasyföreteelsernas kortlek och ett ständigt givande av nya händer. En värld blir inte intressant genom summan av de entiteter som finns eller inte finns i den.

Jag ifrågasätter inte Mindless Gamings rätt att göra ett spel utan alver och dvärgar, men jag ifrågasätter deras rätt att berömma sig över detta — och att implicit klandra de som fortfarande arbetar vidare med de gamla "uttjatade" alverna och dvärgarna. Det finns en anledning till att man återanvänder gamla troper; de bär på ett symboliskt bagage, som kan utnyttjas för att skapa estetiska effekter.

Världen i sig består av ett antal ganska traditionella riken indelade i olika politiska fraktioner. Kampanjer som följer med kommer främst att utspelas i en lite mer udda storstad. Mer än så kommer vi inte att avslöja än.
Vi får höra mycket om vilken slags teknologi världen har, vilka slags varelser som finns och inte finns, och hur världens politiska system ser ut; desto mindre om vad spelet faktiskt ska handla om, vad man förväntas göra, vad "tysta staden" är och vilken slags "hjältar" den frambringar. Ett spel är mer en bara en värld och en uppsättning regler: ett spel är ett verktyg för att uppleva äventyr. Jag tycker därför det är synd att Mindless Gaming talar tyst om hurdana äventyr "tysta stadens hjältar" kommer att handla om.

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.

Jag tror det beror på en kombo av brist på leveranskanaler och brist på bra säljare...
Två skäl:

1. Leksakshandlare anser att spel ligger i lådor (dvs inte böcker).

2. Rollspel säljer generellt sett så dåligt att det inte är värt besväret ha dem på hyllorna. Luften gick ur branschen i början på 90-talet.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Dnalor said:
Är sådana uppgifter verkligen det mest intressanta med en ny spelvärld? Hur ofta står och faller en spelupplevelse med huruvida min rollperson skjuter armborst eller flinlåsmusköt, och huruvida det finns alver i världen?
Tja; mitt intresse ökar ju mindre medeltidsfantasy det är, så för vissa av oss funkar det tydligen... Och ju färre alver, desto bättre. Mest intressant? Nä. Intressant? Ja.

Dnalor said:
Är alver och dvärgar verkligen "uttjatade"?
Ja. Och urbota tråkiga.

Dnalor said:
Kanske, men då är väl i sådana fall hela konceptet med en värld som definieras utifrån vilken historisk epok den efterliknar och vilka övernaturliga företeelser som finns där lika uttjatad? Jag vore faktiskt mer intresserad av nya, intressanta tolkningar av de gamla troperna, än ett tvångsmässigt blandande av fantasyföreteelsernas kortlek och ett ständigt givande av nya händer. En värld blir inte intressant genom summan av de entiteter som finns eller inte finns i den.
Delvis, jo. Har man med ointressanta element så blir helheten i de allra flesta fall också ointressant.

Själv är jag mycket intresserad av allt som innebär att jag slipper klichéer och gamla trötta fantasykoncept. Oavsett hur man blandar dem är nämligen alver och dvärgar riktigt jävla tråkiga stereotyper - så länge man har med dem så kommer allt man gör med dem att ställas mot de gamla mallarna, vilket innebär att man tvingas ha med de gamla mallarna att göra, vilket i sin tur direkt dödar min spelupplevelse.

Till och med mitt favvofantasyspel Gemini skulle enligt mig ha blivit väldans mycket bättre om man bara skitit helt i alver och dvärgar.

Dnalor said:
Det finns en anledning till att man återanvänder gamla troper; de bär på ett symboliskt bagage, som kan utnyttjas för att skapa estetiska effekter.
Själv menar jag ju att estetiska effekter inte är allt här i världen.

Dnalor said:
Vi får höra mycket om vilken slags teknologi världen har, vilka slags varelser som finns och inte finns, och hur världens politiska system ser ut; desto mindre om vad spelet faktiskt ska handla om, vad man förväntas göra, vad "tysta staden" är och vilken slags "hjältar" den frambringar. Ett spel är mer en bara en värld och en uppsättning regler: ett spel är ett verktyg för att uppleva äventyr. Jag tycker därför det är synd att Mindless Gaming talar tyst om hurdana äventyr "tysta stadens hjältar" kommer att handla om.
Själv tycker jag att det låter utmärkt; ett spel som på det traditionella sätt jag gillar beskriver världen och dess innehåll, samtidigt som man går ifrån traditionella tråkfantasyelement.

Världen i sig är nästan alltid det jag först och främst går igång på när det gäller rollspel, vilka äventyr man kör i världen är sekundärt. Inte en intressant och tuff värld = inget köp, inget intresse, blä och ursch. Ett spels äventyr kan vara hur coola som helst, men tänder jag inte på världen kommer spelet aldrig att inkluderas i min repertoar.

Man Mountainman

Storsvagåret
Okej, agree to disagree bla bla bla, men:

Själv menar jag ju att estetiska effekter inte är allt här i världen.
Vad är det för icke-påstående? Det är väl självklart att det inte är allt här i världen, men i ett rollspel, en paradigmatiskt estetisk aktivitet torde det väl ändå ska inta en central roll? Din upplevelse av tillfredsställelse vid att se en värld som inte innehåller "uttjatade" alver och dvärgar, vad vore det annat än en estetisk upplevelse?

krank

Dnalor said:
Vad är det för icke-påstående? Det är väl självklart att det inte är allt här i världen, men i ett rollspel, en paradigmatiskt estetisk aktivitet torde det väl ändå ska inta en central roll? Din upplevelse av tillfredsställelse vid att se en värld som inte innehåller "uttjatade" alver och dvärgar, vad vore det annat än en estetisk upplevelse?
Jag skrev ett ganska långt inlägg där jag snärjde in mig kring begreppet estetik och inre inlevelse vs yttre förnimmelse och sådant, men jag insåg i efterhand att jag har otillräcklig koll på vad du menar med "eststik" för att uttala mig vidare. Så du vinner på walkover =)

Andy

Vila i frid

Jag hoppas att alla vi (jag i alla fall) som har spelar rollspel och får barn kommer att för vidare intresset och då tror jag att leksaksaffärerna kan vara en utmärkt kanal för att pusha rollspel i. (Nu kanske jag själv är ett dåligt exempel eftersom jag är ett rpgfreak, men alla som en gång i tiden lirat lite Drakar i sin ungdom kanske kan tycka att det är ball att köpa en box med rollspelsböcker, tärningar och figurer till sina kids på ToysareUs).

Eksem

Champion
Jag tror att den viktiga innovationen inte bör finnas på det planet (dessutom, varför skulle de försöka impa på folk som handlar på Indie Press Revolution?), utan på att ta fram en ny sorts rollspelsprodukt snarare än ett nytt sorts rollspel.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Fantasybagage

Jag tycker det är intressant men även en aning beklagligt att man väljer att definiera ett spel i termer av hur den skiljer sig från "traditionella" fantasyvärldar med avseende på 1) teknologinivån och 2) vilka "raser" man kan spela.
Jag tycker att det är synd att det som kallas standardfantasy är så inarbetat att rollspelsskapare känner sig tvungna att definiera sitt spel med detta som utgångspunkt. Om man ägnar tid och energi åt att förklara vad spelet inte är känns det som om man redan förlorat slaget. Istället för att berätta vad spelet inte innehåller ska man naturligtvis berätta vad det innehåller och varför detta är så bra. Problemet här är att ordet "fantasy" skapar en massa associationer som inte stämmer med spelet, men då är det bättre att inte nämna ordet "fantasy" utan bara beskrva spelvärlden och låta läsaren dra sina egna slutsatser.

Är alver och dvärgar verkligen "uttjatade"?
Ja. Verkligen. Framför allt är det svårt att göra ågot intressant med dem. Om de är identiska med de man kan hitta i godtyckligt annat fantasyspel är det svårt att motivera deras existensberättigande. Om de är annorlunda kommer folk bara att klaga på att de inte är "riktiga" alver och dvärgar. Om de är riktigt annorlunda kommer någon besserwisser att undra varför de över huvud taget kallas för alver respektive dvärgar.

Det finns en anledning till att man återanvänder gamla troper; de bär på ett symboliskt bagage, som kan utnyttjas för att skapa estetiska effekter.
Det finns ju även en anledning att låta bli att använda dem: man vill skapa något som inte tyngs ner av något symboliskt bagage utan bedöms utifrån sina egna meriter.

/tobias

Man Mountainman

Storsvagåret
Re: Fantasybagage

Om de är annorlunda kommer folk bara att klaga på att de inte är "riktiga" alver och dvärgar.
Men det du beskriver som "folk" är ju i själva verket miffon. Och varför ska man lyssna på miffon?

Det finns ju även en anledning att låta bli att använda dem: man vill skapa något som inte tyngs ner av något symboliskt bagage utan bedöms utifrån sina egna meriter.
Självfallet. Mitt problem är inte frånvaron av alver och dvärgar i något visst spel. Mitt problem är att frånvaron av alver och dvärgar lyfts fram som en merit och ett karaktäriserande drag på ett sånt vis, att det antyds att närvaron av alver och dvärgar är något dåligt och icke önskvärt.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member

Men det du beskriver som "folk" är ju i själva verket miffon. Och varför ska man lyssna på miffon?
Eftersom de flesta människor är miffon är det svårt att undvika det, tyvärr. :gremwink:

Mitt problem är att frånvaron av alver och dvärgar lyfts fram som en merit och ett karaktäriserande drag på ett sånt vis, att det antyds att närvaron av alver och dvärgar är något dåligt och icke önskvärt.
Det är en vettig invändning. Jag stör mig ju mer på att det verkar så meningslöst att förklara vad spelet inte innehåller. Det lär inte innehålla cowboys, jediriddare eller mördarrobotar från framtiden heller, men ingen skulle komma på tanken att påpeka det.

/tobias

krank

Dnalor said:
För att en ganska god procentandel av planetens befolkning är just miffon, och pengar från miffon är lika goda pengar som pengar någon annanstans ifrån.

Krille

Super Moderator
In a world...

Gurgeh said:
Det är en vettig invändning. Jag stör mig ju mer på att det verkar så meningslöst att förklara vad spelet inte innehåller. Det lär inte innehålla cowboys, jediriddare eller mördarrobotar från framtiden heller, men ingen skulle komma på tanken att påpeka det.
Av den enkla anledningen att de där inte ingår i genrebagaget, medan alver, dvärgar och Ivanhoe-teknologi gör det. Så jag förstår varför de gör det. I vissa fall är det praktiskt att förklara hur världen inte är, så som jag gör i Västmark 3 angående värdshus och allmän skolgång.

Å andra sidan så är beskrivningen så tydligt skriven för spelare som redan har fantasybagaget. Riktar man sig till nybörjare - som de ger sken av - så ska man inte förutsätta att mottagaren har det bagaget. I så fall är det vettigare att göra en Don LaFontaine och dra till med klichén "in a world..."

- In a world, where gunpowder rules, and elves and dwarves are hunted by men...

Det ger dels en uppfattning av världen utan att man behöver ha bagaget med sig, och dels gör man inte Dnalor och världens 80% D&D-spelare förbannade i och med att man inte förringar dem.

Arfert

Facit

jag tror det är en combo av dåligt rykte, men framför allt att de är hyllvärmare... man säljer hellre nåt med snabbare åtgång.

Man Mountainman

Storsvagåret

Eftersom de flesta människor är miffon är det svårt att undvika det, tyvärr. :gremwink:
Nejdå, eftersom det var uppenbart att jag med "lyssna" avsåg "bry sig om vad de säger".

Alltså, det är ju befängt att argumentera för att alver och dvärgar är "uttjatade" med hänvisning till att varje försök att göra alver och dvärgar intressanta kommer att bemötas av kritik från något miffo. Vi måste väl ändå kunna tillåta oss att diskutera företeelserna i sig utan att ständigt nervöst titta över axeln för att se vad miffona håller på med? Dina och mina åsikter om alver och dvärgar borde väl få vara oavhängiga miffots åsikter om hur orden "alv" och "dvärg" ska tillåtas distribueras över möjliga fantasiväsen? Om vi ska diskutera huruvida alver och dvärgar är uttjatade, så låt oss för all del diskutera huruvida alver och dvärgar är uttjatade, inte huruvida vad någon godtyckligt vald tjommes godtyckligt valda åsikter tillåter oss att kalla "alver" och "dvärgar" är uttjatade.

Arfert

Facit

nu blir jag lätt irriterad.. även om det satt en glad gubbe brevid uttalandet att "de flesta människor är miffon"... vad är det för elitistisk bullshit? Skön människosyn... not.

Sånt får mig att vilja skriva ett rollspel med ENBART alver och dvärgar. :gremgrin:

Eksem

Champion

"Istället för att berätta vad spelet inte innehåller ska man naturligtvis berätta vad det innehåller och varför detta är så bra."

Nåja, jag håller med om att det är lite tråkigt ibland med att definiera något genom att definiera vad det inte är, men det är ju knappast uteslutande det som presenterats. Vi har ju även fått veta något om vad som faktiskt kommer finnas. Anledningen till att folk ens bryr sig är att det det ser ut att kunna vara ett nytt sätt att leverera ett rollspel som produkt, eventuellt i nya eller nygamla kanaler, kanske mot nya eller nygamla målgrupper, inte att det är ett nytt svenskt fantasyspel.

Krille

Super Moderator

Bra idé, men det tar vi nog i en annan tråd, ety det då inte längre handlar om Mindless Gamings nya spel.