Nekromanti Nytt Storkrig mellan Alver och Dvärgar

Lorindor

Veteran
I "Asharien & Soldarn" såväl som i "Geographica Mundana" står det att inbördeskriget i Soldarn kan leda till ett nytt storkrig mellan alver och dvärgar. Det vore en rolig tråd att spinna vidare på (tillsammans med ett jargiskt korståg/invasion och ett krig mellan Thalamur och Consaber så har man plötsligt ett fullskaligt, mundanskt världskrig à la Mörkret), men jag finner ingen mer fakta om detta som är vidare djupgående och därför undrar jag nu om någon kan hjälpa mig. Kanske står det något om det i ”Alver”- och ”Dvärgar”-modulerna, men dom har jag inte införskaffat.
Kanske har ni något annat förslag på varför ett storkrig mellan alver och dvärgar skulle bryta ut? Några roliga konspirationsteorier?
Hur skulle kriget te sig och vilka skulle bli följderna?
Tack på förhand.

Ymir

Liten kantbaron
Här har du en gammal tråd om saken. Den kanske ger några uppslag, till att börja med. Allt jag har att säga i frågan har jag nog skrivit i den, iallafall.

- Ymir, tipsar

Lorindor

Veteran
Redan läst den tråden under "förundersökningen" innan jag skrev inlägget (otroligt vilket jobb Ymir!). Tyvärr är skilnaden mellan våra idéer om Mundana och främst Mörkret så stora att mycket av dina idéer inte går att genomföra i min kampanj - jag försöker hålla mig ganska nära den officiella versionen. Den information som jag egentligen sökte var mer om hur Soldarns inbördeskrig kan utlösa ett nytt storkrig, vad de har gemnsamt.
Jag fick dock en större inblick i maktbalansen i alvstammarna och dvärgklanerna av dina gamla inlägg. Får se hur det kan användas. Ett stort tack ska du ha!

antorax

Swordsman
Mundanakrig Spoiler

Hmm, jag håller med om att det är en mycket rolig tråd att spinna vidare på. Dock så se upp innan du gör något. Något som neogames har lyckats med mycket bra enligt mig är det att så fort ett land kommer i krig så kommer så småningom hela Mundana komma att bli inblandat.

Det var ett tag sedan jag spelade Eon nu... Men jag har för mig att det är ett flertal instriger endast i Soldarn... Den där plundrande Cirefaliern Vrimcikel eller vad han heter håller på i Caserion och Asharien. Jargien vill skicka ett korståg i Soldarn. Caserion vill sticka norrut emot raunerna, Thalamur vill anfalla Consaber (eller rättare sagt vill l´mas starta krig, högsta magikratens konkubin). Om det blir krig här så lär ju thalamur, pereine, colonan, consaber, alarinn, raunerna och kanske ebhron bli inblandade. Och om thalamur försvagas så anfaller caserion dem i ryggen.

Om Jargien blir försvagat på något sätt (anfaller soldarn, inbördeskrig eller liknande), så lär ju inte drunok vara sena att anfalla jargien, vilket säkert också muhad lär göra. Och om jargien blir anfallet så tror jag att de jargiska kolonierna i väster, karakul, lopnor och colostro lär nog ryka... diverse infödingar, Forion och momolan vill nog ta bort jargierna ifrån deras kontinent. Hmm... och Henok (jargiens koloni i norr) lär också ligga pyrt till om jargien blir anfallet, antingen av kamorianerna eller cirefalierna i Gordion.

Så, jag tror att det blir ett maffigt världskrig, som bör planerar i DETALJ innan man startar det. Alver dvärgar och tiraker lär också dras in i kriget... eller rättare sagt, de KOMMER att dras in i kriget...

Och såklart, spindlarna i nätet som jag tror kommer att dra igång det hela är xinus inkarnater. Tänk på att dessa mer eller mindre styr Thalamur, Damarien, Dräparna (med sina heaves som förökar sig.... :p, en ganska så mäktig fraktion senare tror jag)...

Oj, har jag glömt alla religiösa fraktioner också, främst Thanata, Dibuk och andra onda gudar och gudinnor lär ställa till det.

Tja, ALLA kommer att bli inblandade... och då om SL vill lägga in lite mer av det "typiska" mörkret, såsom demonyngel och vandöda horder... så lär det blir krig som sagt :p

Emil

Hero
Krigsherren

Jag har skrivit en del om dessa möjliga krig (bortsett från Alv/Dvärg-konflikten) till Krigsherren, så om du kan hålla dig till tåls så...

Just konflikten mellan Alver och Dvärgar valde jag bort eftersom det skulle kunna bli en enorm sak att beskriva, och att genomföra i spelet. Jag skulle personligen inte se ett fullskaligt krig mellan alver och dvärgar så sannolikt, förutsatt att det inte dyker upp något särskilt värt att krig för. Jag menar de har levt så länge i fred (2000 år!) att det vore omotiverat att dra in hela släktet i krig bara för att några alver råkat alliera sig med fienden till en grupp som är allierade med några dvärgar. Någon av sidorna måste ha något mycket värdefullt att tjäna på ett storkrig, t.ex. hämnd som det förra kriget väl handlade om.

/Emil

Enshadi

Warrior
Re: Mundanakrig Spoiler

En av de riktigt stora anledningarna varför jag vill ha Krigsherren och Thalamur. efter dem modulerna kan man sätta igång tidernas världskrig i hela Mundana.

Tänk er hur bilden av Mundana skulle förändras.

Plötsligt avstannar consabers kolonisering och ganska lätta inbördes strider för att gå ut i härmönstring och gigantiska attacker på Thalamur. jag läste att cirefalierna antagligen kommer ta Consabers sida men Thalamur har ändå en av de fetaste arméerna i hela Mundana. Pereine lär ryka eller förvandlas till en Siegfridslinje för Consaber. Colonans gränser blir nog tämligen svårbevakade och med lite allianser kanske raunerna gör en stor attack nerför Colonan. Alarinn kan egentligen inte göra mycket mer än frakta frivilliga kämpar och tokon kanske inte ens kommer engagera sig alls eftersom de inte tycker om Consabers nuvarande kung.

Under tiden nås nyheter till Consaber om hur deras allierade blir emr och mer vingklippta. Soldarn gör tappert motstånd mot Jargiens stora armé och Damarien angriper Västmark.

Ymir

Liten kantbaron
Henéamodellen (Favorit i repris)

Det slog mig nu att det fanns en grej i 'Dvärgar' som var en så stor och så inspirerande konfliktutlösare att jag inte kunde hålla mig från att använda den...två gånger. Henéaalverna i Kraalen. Läs här om Gammal-som-Tiden och hans vänner, som efter att den där beskrivna kampanjen skrotades återanvändes i min pågående mastodontkampanj. Men vad som där hände dem är en helt annan historia.

- Ymir, hoppas det kan inspirera lite