Re: Lite tydligare nu kanske
Man skulle också kunna tänka sig att man med synnergi mellan olika material kan uppnå en anna effekt än de båda sepparat.
Horadric cube är en ellchemiska ärtefakt i viklken man kan blande olika saker (tex juve´ler och föremål) för att få nya föremål.
Well, jag kan börja med ett extremt enkelt förslag:
Låt alla magiska effekter ha en siffra. Ju högre siffra, ju svårare skall magin vara att föra vidare i nya former (=ge alltså oftast de bra magiska effekterna höga siffror och vice versa).
Exempel:
+2 skada mot människor (4)
Vapnet lyser när det finns en alv inom hundra meters räckvidd. (2)
Vapnet spricker direkt om man knackar på det under soljus. (8)
(Observera att det sista exemplet vore asdåligt. Det är både en negativ effekt samt har jättehög siffra).
Nå, när man gjuter ihop två eller fler vapen så tar man med sig alla effekter från samtliga vapen, och adderar siffrorna med varandra. Hantverkaren skall sedan slå ett motståndsslag mot den samlade magisumman med sitt FV i... Tja, du får välja själv. SPI? Hantverksfärdigheten? Alla möjligheter funkar. Misslyckas slaget, då rinner all magi ut ur vapnet. Så... Man kan smida ihop grejer och lägga samman deras effekter till en viss gräns... Ju bättre man är, desto kraftfullare saker kan man skapa. Du kan hålla både effekter och siffror hemliga för spelaren tills de lyckas med särskilda magislag om du vill göra det hela mer spännande.
---
Vill du ha en lite mer avancerad variant så kan du dessutom ge alla magiska effekter varsitt/varsina
namn. Jag föreslår att man använder namnet på själva materialet. Så: En spännande legering kunde exempelvis se ut så här:
Vargbane, järn, silver: +2 skada mot vargar, ulvar och varulvar. (3)
Tornrist, brons: Varje skada som drar blod åsamkar också en giftskada med giftstyrka: 8 (4).
Den övre effekten har alltså tre namn: Vargbane, järn och silver, medan den yngre effekten har fått nöja sig med två; Tornrist samt brons.
Om man smider ihop två olika vapen så tar man nu
endast med de effekter som har namn som delas av samtliga komponenter. Alltså, det här vapnet för enbart med sig vargbane-effekten om det blandas med vapen som innehåller antingen vargbane (=vårt märkliga magiska mineral), silver eller järn, och det för enbart med sig tornrist-effekten om det blandas med andra föremål av just tornrist eller brons.
Så, smider man ihop det med ett omagiskt järnvapen så får man enbart med sig vargbane-effekten. Tornrist-effekten försvinner för alltid. Smider man å andra sidan ihop det här omagiska vapnet med ett rent bronsvapen så får man bara tornrist-effekten. Svårt att välja, alltså. Det är roligast om man låter kraftfulla besvärjelser vara enkla att blanda med dåliga material, eftersom man då antingen kan ha supermagiska vapen i dåliga msterial eller några få magier i ett bra material.
---
Det finns många idéer på ändå mer avancerade modeller
här.
---
Problemet med dessa modeller är att de enbart tillåter blandning och mixning av
befintliga magier. Jag har inget system för trollkarlen att hitta på sina egna effekter, åtminstone inte något som ryms i dessa modeller.