Nekromanti Nytt system för magiska föremål

Ceetan

Warrior
jag funderar återigen på ett nytt system för magiska föremål.
Det gamal är på många sätt rätt tråkigt även om det fyller sitt syfte för att göra enkla förmål.

För min egendel skulle jag vilja ha ett system som påminner mer om Hans magi system, dvs aatt man spend3erar ett antal psyke vilket ger effekten en viss nivå, som man sedan får göra förändrigar inom ramen för. Jag vill öven ha in matewrial betydelse, samt kanske lite alchemi (här tänker jag en hel del på horadric cube i Diablo 2). Har någon några förslag eller ideer på hur man kan göra detta bra regelmässigt?

Rising

Vila i frid
Jag tror att du kommer få fler och bättre svar om du anger vad det egentligen är du vill ha.

Skriv ett exempel på ett magiskt föremål som du skulle vilja att reglerna skulle kunna behandla och generera!

Här är ett par av mina frågor:

Jag vill öven ha in matewrial betydelse
Hur då? Menar du att vissa material ska vara bättre på att lagra magi än andra, att vissa material ska vara bättre lämpade för vissa besvärjelser/effekter än andra, eller att olika material helt enkelt ska ha inneboende magiska effekter; så att man får fram magiska effekter bara genom att smida samman olika vapen och skapa kraftfulla magiska legeringar?

Vad menar du, helt enkelt? Skriv exempel på ungefär vad det är för sorts materialpåverkan du skulle vilja att reglerna kunde behandla.

samt kanske lite alchemi (här tänker jag en hel del på horadric cube i Diablo 2)
Hjälp! Förklara lite kort hur det funkar, jag har nämligen dålig koll.

Annars har jag tusen miljoner magiklur i olika filer och anteckningar hos mig, och jag är säker på att några av mina klur skall kunna hjälpa dig. Men... jag vet helt enkelt inte vad du är ute efter.

/Rising
som kör med ett legeringssystem i sitt Trudvang.

Ceetan

Warrior
Lite tydligare nu kanske

"Jag tror att du kommer få fler och bättre svar om du anger vad det egentligen är du vill ha."

Problemet är att jag knappt vet vad jag vill ha. Skall man vara riktig krass kan man väklsäga att jag cill ha ett system som klara av allt från "svärd+3" till magidrivna luftskepp med inbyggd vapen arsenal.

"Hur då? Menar du att vissa material ska vara bättre på att lagra magi än andra, att vissa material ska vara bättre lämpade för vissa besvärjelser/effekter än andra. "

Jo...det är en del i det

" eller att olika material helt enkelt ska ha inneboende magiska effekter; så att man får fram magiska effekter bara genom att smida samman olika vapen och skapa kraftfulla magiska legeringar?"

Främs denna ide intressaerar mig. tanken är sedan att det skall kräva en bäsvärjelse för att väcka de effekterna, som är rätt generell typ. Kanske som "Väcka" till nekroologi i chronopia. Man skulle också kunna tänka sig att man med synnergi mellan olika material kan uppnå en anna effekt än de båda sepparat.

Horadric cube är en ellchemiska ärtefakt i viklken man kan blande olika saker (tex juve´ler och föremål) för att få nya föremål.

Blev det klarare nu? jag var ganska ostrukturerad igår.
Detta är en file med lite förmål jag trixade med.

Rising

Vila i frid
Re: Lite tydligare nu kanske

Man skulle också kunna tänka sig att man med synnergi mellan olika material kan uppnå en anna effekt än de båda sepparat.
Horadric cube är en ellchemiska ärtefakt i viklken man kan blande olika saker (tex juve´ler och föremål) för att få nya föremål.
Well, jag kan börja med ett extremt enkelt förslag:

Låt alla magiska effekter ha en siffra. Ju högre siffra, ju svårare skall magin vara att föra vidare i nya former (=ge alltså oftast de bra magiska effekterna höga siffror och vice versa).

Exempel:

+2 skada mot människor (4)
Vapnet lyser när det finns en alv inom hundra meters räckvidd. (2)
Vapnet spricker direkt om man knackar på det under soljus. (8)

(Observera att det sista exemplet vore asdåligt. Det är både en negativ effekt samt har jättehög siffra).

Nå, när man gjuter ihop två eller fler vapen så tar man med sig alla effekter från samtliga vapen, och adderar siffrorna med varandra. Hantverkaren skall sedan slå ett motståndsslag mot den samlade magisumman med sitt FV i... Tja, du får välja själv. SPI? Hantverksfärdigheten? Alla möjligheter funkar. Misslyckas slaget, då rinner all magi ut ur vapnet. Så... Man kan smida ihop grejer och lägga samman deras effekter till en viss gräns... Ju bättre man är, desto kraftfullare saker kan man skapa. Du kan hålla både effekter och siffror hemliga för spelaren tills de lyckas med särskilda magislag om du vill göra det hela mer spännande.

---

Vill du ha en lite mer avancerad variant så kan du dessutom ge alla magiska effekter varsitt/varsina namn. Jag föreslår att man använder namnet på själva materialet. Så: En spännande legering kunde exempelvis se ut så här:

Vargbane, järn, silver: +2 skada mot vargar, ulvar och varulvar. (3)
Tornrist, brons: Varje skada som drar blod åsamkar också en giftskada med giftstyrka: 8 (4).

Den övre effekten har alltså tre namn: Vargbane, järn och silver, medan den yngre effekten har fått nöja sig med två; Tornrist samt brons.

Om man smider ihop två olika vapen så tar man nu endast med de effekter som har namn som delas av samtliga komponenter. Alltså, det här vapnet för enbart med sig vargbane-effekten om det blandas med vapen som innehåller antingen vargbane (=vårt märkliga magiska mineral), silver eller järn, och det för enbart med sig tornrist-effekten om det blandas med andra föremål av just tornrist eller brons.

Så, smider man ihop det med ett omagiskt järnvapen så får man enbart med sig vargbane-effekten. Tornrist-effekten försvinner för alltid. Smider man å andra sidan ihop det här omagiska vapnet med ett rent bronsvapen så får man bara tornrist-effekten. Svårt att välja, alltså. Det är roligast om man låter kraftfulla besvärjelser vara enkla att blanda med dåliga material, eftersom man då antingen kan ha supermagiska vapen i dåliga msterial eller några få magier i ett bra material.

---

Det finns många idéer på ändå mer avancerade modeller här.

---

Problemet med dessa modeller är att de enbart tillåter blandning och mixning av befintliga magier. Jag har inget system för trollkarlen att hitta på sina egna effekter, åtminstone inte något som ryms i dessa modeller.

Ceetan

Warrior

Jo---det där funkar ju när man talar om att smäla ihotp olika vapen...

Men material synntning missen tycks gå förlorad....har jag missat nåt kanskse...hmm?

Rising

Vila i frid

Men material synntning missen tycks gå förlorad
Jag vet inte riktigt vad du menar, men gissar på synteser och synnergi-effekter?

Det finns lite exempel på sådan i länken jag postade, men de kan vara svåra att hitta.

Ett enkelt sätt att göra så att två olika magier kan blandas ihop på märkliga sätt, det är att dela upp effekterna i olika delar. Det enklaste sättet är två delar: NÄR effekten träder i kraft, och VAD effekten gör.

Typ, tänk att du har ett system där man kan göra sina egna magiska ringar genom att blanda en ring och en ädelsten. Ringarna får stå för ena halvan av effekten medan ädelstenarna får stå för den andra. Typ:

Guldring: "En gång om dagen, närhelst ringbäraren önskar..."
Benring: "Varje gång den ringbärande handen skadar en annan varelse..."
Vit ring: "När ringbäraren kysser ringfingret och offrar 1 poäng SPI..."

Amethyst: "...så ändrar ringbäraren plötsligt kön."
Smaragd: "...så läker ringbäraren 1 förlorad KP"
Topaz: "...så kan ringbäraren plötsligt se osynliga varelser/föremål och får +5 på Finna Dolda Ting."

...eller något. Som du ser så kan olika kombinationer bli olika bra och några kan bli helt vilda. (En amethystinfattad benring vore exempelvis mycket förvirrande att bära i en vild strid)

---

Vill du ha ett ännu mer komplicerat system så kan du dela upp de magiska effekterna i fler beståndsdelar. Såsom: VAD påverkar effekten, HUR påverkar effekten, NÄR påverkar effekten och HUR LÄNGE varar effekten? Det skulle bli något i stil med:

"När den här kåpan vänts ut och in/ så drabbas dess bärare/ av mörkersyn/ i en timmes tid, högst en gång om dagen" eller
"När bäraren av kåpan blir skadad/ så drabbas alla inom tre meters omkrets/ av en förvandlingsbesvärjelse så att de ser ut som fula troll/ omedelbart, och för all framtid"

osv. (Stora krav ställs förstås på uppfinnaren av effekter att inte hitta på för mighty deleffekter). Av ovanstående ingredienser så skulle man iaf kunna skapa sig en rätt schysst trollförvandlare som inte skulle vara så farlig eller oåterkallerlig att använda.

---

Det här systemet kan sedan kombineras med varianter av det jag nämnde i förra inlägget.

Ceetan

Warrior

Men men men......det däär gillar jag :gremlaugh:

Nur är ju inte jag en trudvang spelare utan snarare en Chrnopier...men det spela egentligen ingen roll.....
vad jag vill uppnå är att det skal vara magikerna själ på viken tygden liggwer ifall man tex vill gör ett nexus...utan snarare på att man behöver bra och speciella material då......

Jag strävar väll kanske efter en Ebberoniserad kampanj judst nu tror jag.

Jag kunde inte få länken att funka.....så jag kunfdr tyvärr inte kolla upp den

Faktuym är att jag tror att du och jag parat om nåt liknande förut...vad rörde det då?

hur som helst...tack för saren...om du kommer på nåt mer....be sure to tel me

Tyr

Hero
Den rätta länken [ANT]

Det blev något fel med Risings länkning i inlägget. Men jag är ganska säker på att det är det här inlägget som han ville länka till.

Tyr - som först struntade i att anmärka eftersom han trodde att någon annan skulle göra det.

Rising

Vila i frid
Vad snäll du är [ANT]

Det blev något fel med Risings länkning i inlägget
Det var ett väldigt fint sätt att säga "Rising verkar helt blåst som inte kan skilja på URL-knappen och Inlägg-knappen." För det var förstås precis så det var. Jag var helt blåst. Tusen minuspoäng och en svart dödskalle till mig.

Men Tyr är snäll. Han får en blomma och fyra bonuspiller.

/Rising
delar ut konstiga saker.

Ceetan

Warrior
Re: Vad snäll du är [ANT]

Fakyum är att komponent reglerna där var mer eller mindre precis vad jag letat efter....har det till komit nåt dsedan det där skrevs.

föfövrigt...var det någon som kolade filen jag bifogade i mitt andra inläg i den här tråden? ( lite tydligare nu då)

Nagon åsikt om dessa? förutom att de i ärlig hetens namn är lite trista?) Jag vilöl egetligen ge dem mer liv...men det gåt inte så bra)