Nekromanti Nytt tärningsystem med en T20

Vindhand

Myrmidon
Tänkte studsa en idé mot era hjärnor för att få ett annat perspektiv innan jag lägger ned mer utvecklingstid på den.
Den snor mycket från BRP och warhammer (tror jag) men har några nya finesser.

Färdighetsvärden huvudsakligen i området 0-20. Man skall slå under sitt fv med 1T20 för att lyckas med en handling. Effekten av en framgång är detsamma som värdet på tärningen. Rätt standardmässigt, nu över till det nya...

I en motståndssituation (anfall/parad, armbrytning, osv) slår man som ovan.
Om båda lyckas, vinner den som har slagit högst (med effekt=[color:green]egen tärning</font color=green> - [color:blue]motståndarens tärning</font color=blue>).
Om bara den ena lyckas har denne vunnit (med effekt=[color:green]egen tärning</font color=green>)
Om båda misslyckas, vinner återigen den som slagit högst (med effekt=[color:red]1T6</font color=red>).

Exempel:
Adam försöker kasta en snöboll på Eva (som försöker ducka). Adam har fv [color:green]10</font color=green> i Kasta snöboll. Eva har fv [color:blue]14</font color=blue> i Ducka. Adam slår [color:green]4</font color=green> och skickar iväg bollen i en flack bana. Eva slår å sin sida [color:blue]12</font color=blue> och undviker med lätthet att bli träffad.
Förgrymmad kastar Adam sin andra boll och slår [color:green]19</font color=green>. Olyckligtvis för Eva slår hon [color:blue]16</font color=blue> och kliver rakt in i snöbollens bana. Adam slår en T6a för effekt och får [color:red]2</font color=red>, föga bättre än en snuddande träff.
Adam skickar iväg sin sista boll och gör sig beredd på att springa. Han slår [color:green]7</font color=green> mot Evas [color:blue]2</font color=blue>. En saftig träff med effekt [color:red]7-2=5</font color=red>.

Nå, är det förståeligt? Är det för komplicerat? Finns det några uppenbara buggar jag missat? /images/icons/smile.gif

PS: för de som oroar sig över att exemplets ojämställdhet kan jag påpeka att Adam sedemera misslyckas med att springa därifrån och blir saftigt mulad /images/icons/wink.gif

Riddaren

Swashbuckler
"Han slår 7 mot Evas 2."

Hmmm...Eva har 14, och Adam har 12 i sina respektive färdigheter. Jag tycker personligen att Eva klarade sig betydligt bättre (12 i värde till godo, mot Adams 5). Varför inte låta den som har störst differant i sitt slag vinna, och sedan få effekten av skillnaden, t.ex. om vi säger att Adam hade 12 till godo mot Evas 5, så blev effekten 7 (12-5). Nu hade dock inte Adam kunnat få bättre effekt än 11, eftersom 1 är lägst, men ändå...

Riddaren

Även den bäste har dåliga dagar

Vindhand

Myrmidon
because

Hmmm...Eva har 14, och Adam har 12 i sina respektive färdigheter. Jag tycker personligen att Eva klarade sig betydligt bättre (12 i värde till godo, mot Adams 5).

Mjo, traditionellt sett skulle detta vara fallet. I detta system är det bästa slag man kan göra att slå likamed sitt FV. Att slå 1 är en marginell framgång. Eva, med sitt lägre slag, klarade sig sålunda sämre.

Varför inte låta den som har störst differant i sitt slag vinna, och sedan få effekten av skillnaden,

För att det blir tre subtraktioner i stället för en. Förhoppningsvis blir det snabbare och mindre tankekrävande...

Hmm... det kanske har en viss inläsningströskel... Måste speltesta...

Illern

koppariller
Om båda misslyckas, vinner återigen den som slagit högst (med effekt=1T6).

Kanske skulle man ha t20/2 som effekt vid misslyckande, då slipper man en tärningstyp. personligen gillar jag regler som använder så få typer av tärningar som möjligt men det kanske kan bli för stora effekter då?

Helt klart förståeligt, skönt att det blev jämställt i slutänden. :gremsmile:

[color:white]Mustela Putoris Astrabo, pretorian
Illerlyan:<A HREF="http://www.surf.to/ferret" target="_new">http://www.surf.to/ferret</A>

Krille

Super Moderator
Luktar Pendragon

"Färdighetsvärden huvudsakligen i området 0-20. Man skall slå under sitt fv med 1T20 för att lyckas med en handling. Effekten av en framgång är detsamma som värdet på tärningen. Rätt standardmässigt, nu över till det nya... I en motståndssituation (anfall/parad, armbrytning, osv) slår man som ovan.
Om båda lyckas, vinner den som har slagit högst (med effekt=egen tärning - motståndarens tärning).
Om bara den ena lyckas har denne vunnit (med effekt=egen tärning)
Om båda misslyckas, vinner återigen den som slagit högst (med effekt=1T6)."

Luktar väldigt mycket Pendragon, med skillnaden att man i Pendragon inte bryr sig om effekt och att om båda personerna misslyckas i ett motsatt slag så misslyckas båda personerna. Perfekt inträffar om man slår lika med sitt FV och fummel inträffar om man slår 20. Skulle man ha mer än 20 så får man det som överstiger 20 som bonus på sitt slag (FV 23 ger alltså att man slår 1T20 +3 för att lyckas), och man kan inte längre fumla.

Exempel: Sir Adam kastar snöboll på lady Eve. Sir Adam har FV 10 och lady Eve har FV 14.
Vid första snöbollen slår sir Adam 4 och lady Eve 12 - lady Eve duckar smidigt och inget mer var det med det.
Vid andra snöbollen slår sir Adam 19 och lady Eve 16. Lady Eve gör inte världens vackraste undvikande, men det gör inte så mycket eftersom sir Adam inte skulle kunna träffa Camelot inifrån med sitt kast.
Vid tredje snöbollen slår sir Adam 7 och lady Eve slår 2. Sir Adam, den spjuvern, får med andra ord in en gosig träff och blöter ner lady Eve. Sir Lancelot slår perfekt på ett slag för Chivalrous, och utmanar sir Adam på fläcken!

Varför över huvud taget bry sig om differenser och effekter om man inte behöver det? /images/icons/wink.gif

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>

Riddaren

Swashbuckler
Re: because

Ok...var har du en perfekt träff då? Är det att slå samma värde som sin färdighet? Har du FV 14, och slår 14 med T20, är det en perfekt handling? Kan man fumla? Och hur i så fall?

Riddaren

Även den bäste har dåliga dagar

Vindhand

Myrmidon
Re: Luktar Pendragon

Luktar väldigt mycket Pendragon

Mjo, det är inte helt omöjligt... Jag har inte spelat just det spelet iofs (även om detta ger mig lust att göra så).

, med skillnaden att man i Pendragon inte bryr sig om effekt och att om båda personerna misslyckas i ett motsatt slag så misslyckas båda personerna.

Det var en av de saker jag ville bli av med. I närstrid t.ex finner jag det irriterande när folk anfaller varandra om och om igen, alla misslyckas och ingen blir skadad. Jag ville låta två amatörer vara lika farliga för varandra som två mästare.

Varför över huvud taget bry sig om differenser och effekter om man inte behöver det?

Naturligtvis (gillar exemplet btw :gremsmile: men mekaniken för effekter är ju rätt lätt att ignorera när den inte behövs. Personligen har jag hellre en generell effektmekanik än specialregler för alla fall där en effekt behövs.

Vindhand

Myrmidon
Perfekt

Ok...var har du en perfekt träff då? Är det att slå samma värde som sin färdighet? Har du FV 14, och slår 14 med T20, är det en perfekt handling? Kan man fumla? Och hur i så fall?

Perfekta slag ligger fortfarande på ritbordet... har en idé jag måste utveckla litet...

Nu måste jag gå och spela In Nomine... återkommer senare

Vindhand

Myrmidon
Kanske skulle man ha t20/2 som effekt vid misslyckande, då slipper man en tärningstyp.

Jag har funderat på det... är litet orolig för konstiga konsekvenser... måste räkna på det...
gotta run...

Vindhand

Myrmidon
oavgjort

Då är det oavgjort... Chansen är sådär lagom liten (20- skillnad i fv)/400, dvs mellan 1/20 och 0.

Vindhand

Myrmidon
Perfekta slag ger karmapoäng

Phew, nu är jag tillbaka efter ett riktigt intensivt In Nomine-möte. Många karaktärer höll på att dö idag. En var t.o.m svald av en baddie vid ett tillfälle... spännande värre /images/icons/smile.gif
Åter till designen...

Det vore trevligt om man på något vis kunde få till det så att chansen/risken att få ''perfekt'' resultat respektive ''fumla'' varierade med skickligheten och helst med svårigheten på det man gör.

Jo, det vore ju inte helt fel. Jag kommer inte på någon enkel lösning på det däremot...

De tankar jag har rörande perfekta slag rör snarare en slags "karma" eller Chi-poäng. Om man slår likamed sitt fv (som pendragons perfekta slag) får man en ny poäng karma. Denna kan sedan användas till olika saker såsom att få en bonus på tärningsslag, få slå om ett slag, o.s.v...
Fummel inträder när man använt en poäng karma (och enbart en kan användas för ett slag) och trots detta misslyckats.
Fummel är katastrofala missöden på traditionellt sätt. Inte direkt dödliga, men heller inte så trevliga.

Det kommer alltså inte finnas några regler liknande EDDs "Full skada, ingen rustning skyddar" eller CoCs Impale. Ett perfekt slag behöver inte heller förbättra just det slagets framgång (även om det är möjligt). Det är bara ett praktiskt sätt att dela ut karmapoäng proportionerligt till behov.
(mycket av denna mekanik är snott från beskrivningar av ett rollspel, kommer inte ihåg vilket, där man fick liknande poäng varje gång man slog 20 på en T20)

Jag tänkte införa litet mekanik för att hindra folk från att spara karma på hög också. Kanske dras den karma man får vid ett perfekt slag från den inom 100m som har högst samling av dessa poäng (förutom den egna karaktären)...

Snow

Swashbuckler
Ett förslag

Om man slår lika med sitt FV slår man igen:
Lyckas man har man fått perfekt framgång samt att effekten för första och andra slaget läggs ihop. Effekten blir ett mått på hur bra man lyckas jämfört med andra perfekta slag.
Misslyckas man andra slaget får man bara normal lyckas med effekten från första slaget.
Om man slår sitt FV på andra slaget slår man ett tredje slag.

Hur har du tänkt att svårighetsgrader skall funka? Skall de vara med överhuvudtaget?

Snow
Dead, but still walking around

Illern

koppariller
Re: Ett förslag

Det där tycker jag låter som ett bra förslag. Jag har gjort på ett liknande sätt i Terra Draconis. Där har jag gjort så att om man slår 20 (på t20, 20=alltid misslyckat) så slår man ett nytt färdighetsslag och om även detta misslyckas så har man fumlat. Om man slår 1 (på t20, 1=alltid lyckat) så slår man ett slag till och om även detta lyckas så har man fått ett perfekt slag. PÅ så vis får man med en variation på fummelrisken/chansen för perfekt slag som beror på både skicklighet och svårigheten på det man gör.

Illerlyan:<A HREF="http://www.surf.to/ferret" target="_new">http://www.surf.to/ferret</A>

Vindhand

Myrmidon
Ett bra förslag men...

Jag vill helst undvika omslag (1T6 för effekt är något av en bugg som jag skall ta bort a.s.a.p). Dessutom är jag litet nyfiken på vad effekten i spelet blir av att man på ett sätt kan "skjuta upp" de bra effekterna av ett perfekt slag. Jag brukar ofta irritera mig på att få perfekta slag när de "inte behövs" och slå mediokert när det är riktigt viktigt. Med karmapoängen skulle spelarens kontroll över detta öka en aning.
Jag tror jag antar ditt förslag som en ´backup ifall karmapoängen skulle visa sig urarta på något hemskt vis under speltestet /images/icons/smile.gif

Hur har du tänkt att svårighetsgrader skall funka? Skall de vara med överhuvudtaget?

Indirekt. Jag tänkte mig att man kan kräva en viss minimieffekt för vissa resultat. Om man vill klättra upp för en bergssida i ett nattligt ösregn kommer det krävas en framgång med rätt hög effekt för att klara sig utan missöden.
Motståndssituationer är litet knepigare. Jag är inte riktigt säker på hur jag skall hantera dem. Det finns ett antal olika sätt men de flesta av dem kräver minst en beräkning, vilket är litet tråkigt...

Klon

Hero
Låter bra

Det förhindra ju även att man fummlar med en sak som inte är så svår eller lyckas helt parfekt med något nästintill omöjligt (även om möjligheten fortfarande finns så är den minimal)

Så det så!

Illern

koppariller
Re: Låter bra

Det förhindra ju även att man fummlar med en sak som inte är så svår eller lyckas helt parfekt med något nästintill omöjligt (även om möjligheten fortfarande finns så är den minimal)

Jo de respektive chanserna är ju endast 1 på 400 (20 två gåner på raken eller 1 två gånger på raken).