Tänkte studsa en idé mot era hjärnor för att få ett annat perspektiv innan jag lägger ned mer utvecklingstid på den.
Den snor mycket från BRP och warhammer (tror jag) men har några nya finesser.
Färdighetsvärden huvudsakligen i området 0-20. Man skall slå under sitt fv med 1T20 för att lyckas med en handling. Effekten av en framgång är detsamma som värdet på tärningen. Rätt standardmässigt, nu över till det nya...
I en motståndssituation (anfall/parad, armbrytning, osv) slår man som ovan.
Om båda lyckas, vinner den som har slagit högst (med effekt=[color:green]egen tärning</font color=green> - [color:blue]motståndarens tärning</font color=blue>).
Om bara den ena lyckas har denne vunnit (med effekt=[color:green]egen tärning</font color=green>)
Om båda misslyckas, vinner återigen den som slagit högst (med effekt=[color:red]1T6</font color=red>).
Exempel:
Adam försöker kasta en snöboll på Eva (som försöker ducka). Adam har fv [color:green]10</font color=green> i Kasta snöboll. Eva har fv [color:blue]14</font color=blue> i Ducka. Adam slår [color:green]4</font color=green> och skickar iväg bollen i en flack bana. Eva slår å sin sida [color:blue]12</font color=blue> och undviker med lätthet att bli träffad.
Förgrymmad kastar Adam sin andra boll och slår [color:green]19</font color=green>. Olyckligtvis för Eva slår hon [color:blue]16</font color=blue> och kliver rakt in i snöbollens bana. Adam slår en T6a för effekt och får [color:red]2</font color=red>, föga bättre än en snuddande träff.
Adam skickar iväg sin sista boll och gör sig beredd på att springa. Han slår [color:green]7</font color=green> mot Evas [color:blue]2</font color=blue>. En saftig träff med effekt [color:red]7-2=5</font color=red>.
Nå, är det förståeligt? Är det för komplicerat? Finns det några uppenbara buggar jag missat? /images/icons/smile.gif
PS: för de som oroar sig över att exemplets ojämställdhet kan jag påpeka att Adam sedemera misslyckas med att springa därifrån och blir saftigt mulad /images/icons/wink.gif
Den snor mycket från BRP och warhammer (tror jag) men har några nya finesser.
Färdighetsvärden huvudsakligen i området 0-20. Man skall slå under sitt fv med 1T20 för att lyckas med en handling. Effekten av en framgång är detsamma som värdet på tärningen. Rätt standardmässigt, nu över till det nya...
I en motståndssituation (anfall/parad, armbrytning, osv) slår man som ovan.
Om båda lyckas, vinner den som har slagit högst (med effekt=[color:green]egen tärning</font color=green> - [color:blue]motståndarens tärning</font color=blue>).
Om bara den ena lyckas har denne vunnit (med effekt=[color:green]egen tärning</font color=green>)
Om båda misslyckas, vinner återigen den som slagit högst (med effekt=[color:red]1T6</font color=red>).
Exempel:
Adam försöker kasta en snöboll på Eva (som försöker ducka). Adam har fv [color:green]10</font color=green> i Kasta snöboll. Eva har fv [color:blue]14</font color=blue> i Ducka. Adam slår [color:green]4</font color=green> och skickar iväg bollen i en flack bana. Eva slår å sin sida [color:blue]12</font color=blue> och undviker med lätthet att bli träffad.
Förgrymmad kastar Adam sin andra boll och slår [color:green]19</font color=green>. Olyckligtvis för Eva slår hon [color:blue]16</font color=blue> och kliver rakt in i snöbollens bana. Adam slår en T6a för effekt och får [color:red]2</font color=red>, föga bättre än en snuddande träff.
Adam skickar iväg sin sista boll och gör sig beredd på att springa. Han slår [color:green]7</font color=green> mot Evas [color:blue]2</font color=blue>. En saftig träff med effekt [color:red]7-2=5</font color=red>.
Nå, är det förståeligt? Är det för komplicerat? Finns det några uppenbara buggar jag missat? /images/icons/smile.gif
PS: för de som oroar sig över att exemplets ojämställdhet kan jag påpeka att Adam sedemera misslyckas med att springa därifrån och blir saftigt mulad /images/icons/wink.gif