Nekromanti Nytt (?) T10-system

Mogger

Hipsteranka
Mitt första seriösa egna rollspel ligger och lurar bakom pannloben men innan jag drar på för fullt vill jag sondera terrängen lite.

Jag har börjat fila på ett regelsystem. Det bygger på 1T10. Alla mätbara "förmågor" har ett värde mellan 0-10. För att lyckas med något ska du slå under med 1T10. Nu kommer det eleganta. Slaget ger dessutom hur väl du lyckas då siffran som tärningen visar är handlingens effekt. Slår du 1 har du lyckats ganska dåligt medan du på en 9:a eller 10:a når exceptionell framgång. Detta appliceras även på vapenskada då man sedan lägger till vapnets skadebonus. Vid konflikter mellan två parter jämför man bara effekten. Detta är grunden. Nu till min fråga, finns det något liknande eller har jag t.o.m råkat plagiera ett befintligt system?

MrG

Swashbuckler
Låter inte helt olikt Penndragon, där slå under färdigheten med en d20, men det gäller att få det högsta lyckade resultatet. Du "krittar" när du slår lika med ditt värde (så även sopor kan kritta).

-Gunnar (som tycker sånna system har sin skönhet)

Dimfrost

Special Circumstances
Det är en mycket elegant mekanism som jag tror först förekom i Pendragon; det brukar i alla fall hänvisas till som "Pendragon-systemet" är man ska slå så högt som möjligt men under sitt värde. Snigel har ett sådant system som bygger just på T10 som kan läsas här. Jag använder samma grund i ett T21-baserat system jag håller på och fixar med ibland. Just att motståndsslag blir så enkelt är en stor fördel.

/Dimfrost

Mogger

Hipsteranka
Tackar! Inte helt oväntat fanns det liknande. Tack för länken med, intressant att läsa mer konkreta tankar kring systemet.

Men, T21? Är det jag som blivit gamal? :gremsmile:

Dimfrost

Special Circumstances
Nej, det är jag som är blind och slarvig. Det är faktiskt den vackra T12:an det rör sig om. :gremlaugh:

/Dimfrost

Rickard

Urverk speldesign
Låter inte helt olikt Penndragon, där slå under färdigheten med en d20,
Senare kom även Fading Suns och Tellus med samma system. Jag tror även Gemeni hade det tankesättet.

/Han som snodde från Fading Suns till sitt eget EDoD

Mogger

Hipsteranka
Åhå? En hel massa spel mao. :gremsmile: Fading Suns samlar damm hemma. Ska ta och kolla upp det då.

Tackar!

PAX

Jordisk Äventyrare
Unknown Armies har skador baserade direkt på slaget - görs med T100. De har även andra roliga saker för sig med T100 där man exempelvis kan skifta avläsningen på tärningarna för vissa specialfärdigheter. Dubbelsiffra - 11, 22, 33 etc.. ger olika effekter.

Generica har väl samma funktion på T20:a om jag inte minns helt fel.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Tellus (lite OT)

Senare kom även Fading Suns och Tellus med samma system.
Med tillägget att systemet sög i Tellus, eftersom man slog 3T6 för att se om man lyckades. Det innebar att chansen att lyckas perfekt var som högst när man var medelbra (10-11) och därefter minskade ju bättre man blev.

/tobias

Troberg

Sinister eater
Du minns fel

Unknown Armies har skador baserade direkt på slaget - görs med T100. De har även andra roliga saker för sig med T100 där man exempelvis kan skifta avläsningen på tärningarna för vissa specialfärdigheter. Dubbelsiffra - 11, 22, 33 etc.. ger olika effekter.

Generica har väl samma funktion på T20:a om jag inte minns helt fel.
Generica har inget sådant.

Mogger

Hipsteranka
Inte nytt alltså...

Men, det spelar mindre roll. Det passar spelet och syftet, och i sin slutgiltiga form kommer det sannolikt ha muterat ordentligt.

Jag återkommer säkert med fler frågor när saker börjar falla på plats.

Man Mountainman

Storsvagåret
Re: Du minns fel

Jaså verkligen? Jag har svårt att se hur man annars ska tolka det här:

Generica said:
Success and failure are not absolute; there are various degrees to them. The higher your die roll, the higher the degree of your success or failure. Regardless if it is a success or failure, it is called degree of success. If successful, the degree of success is considered a positive number; if it is a failure, it is considered a negative number.
/Kalle

Troberg

Sinister eater

Jaså verkligen? Jag har svårt att se hur man annars ska tolka det här:
Nja, det är ju inga specialavläsningar, man bara läser av värdet man slog på tärningen. Lyckas man så är värdet hur bra man lyckas, misslyckas man så är det värdet man läser av, fast negativt. Inga specialare med dubblar och sånt alltså, utan bara en variant på det klassiska "hur långt under/över färdighetsvärdet man slog", fast med mindre matematik.

PAX

Jordisk Äventyrare

Det här är vad jag syftade på men ser att min mening kan feltolkas så att den refererar till det jag skrev om att byta tärningar och dubbelvärden.

Klantigt skrivet av mig och jag skall vara mer tydlig nästa gång. Ibland är jag för kort i min text.

Ingen skada skedd....

cogitare

Swashbuckler
Jag har något liknande på gång men funderar över risken att låta både lyckade och effekt falla under samma slag. Svårt att få till balansen i det.

Men simpliciteten är så klart tilltalande.

Mitt system har iofs lite fler moment och tärningar än vad ditt verkar ha.

C.

vandraren

Swordsman
I Gemini ska man slå under värdet med t20, men INTE komma så nära sitt FV som möjligt. Ju lägre desto bättre gäller i Gemini. Effekten mellan anfallare och försvarare blir sedan skada. Så med ett slag får man reda på om man träffar/missar och hur mycket skada man gör.

Genesis

Ni dés ni maître
I Gemini ska man slå under värdet med t20, men INTE komma så nära sitt FV som möjligt. Ju lägre desto bättre gäller i Gemini.
Så är det i ganska många spel (Eon och DoD, för att ta de mest välbekanta exemplen), och det är ju det dumma sättet (tycker jag), eftersom det innebär en onödig subtraktion.

Nescio

Veteran
Det är en mycket elegant mekanism som jag tror först förekom i Pendragon; det brukar i alla fall hänvisas till som "Pendragon-systemet" är man ska slå så högt som möjligt men under sitt värde.
Mekanismen är äv känd som "blackjack", efter kortspelet där man ska komma så nära 21 som möjligt, men inte över.