Mogger
Hipsteranka
Mitt första seriösa egna rollspel ligger och lurar bakom pannloben men innan jag drar på för fullt vill jag sondera terrängen lite.
Jag har börjat fila på ett regelsystem. Det bygger på 1T10. Alla mätbara "förmågor" har ett värde mellan 0-10. För att lyckas med något ska du slå under med 1T10. Nu kommer det eleganta. Slaget ger dessutom hur väl du lyckas då siffran som tärningen visar är handlingens effekt. Slår du 1 har du lyckats ganska dåligt medan du på en 9:a eller 10:a når exceptionell framgång. Detta appliceras även på vapenskada då man sedan lägger till vapnets skadebonus. Vid konflikter mellan två parter jämför man bara effekten. Detta är grunden. Nu till min fråga, finns det något liknande eller har jag t.o.m råkat plagiera ett befintligt system?
Jag har börjat fila på ett regelsystem. Det bygger på 1T10. Alla mätbara "förmågor" har ett värde mellan 0-10. För att lyckas med något ska du slå under med 1T10. Nu kommer det eleganta. Slaget ger dessutom hur väl du lyckas då siffran som tärningen visar är handlingens effekt. Slår du 1 har du lyckats ganska dåligt medan du på en 9:a eller 10:a når exceptionell framgång. Detta appliceras även på vapenskada då man sedan lägger till vapnets skadebonus. Vid konflikter mellan två parter jämför man bara effekten. Detta är grunden. Nu till min fråga, finns det något liknande eller har jag t.o.m råkat plagiera ett befintligt system?