Nekromanti Nytt vapenriktmedel (radiosikte)

seinet

Swashbuckler
  • Radiomottagare
  • Microprocessor
  • Ett ROM-minne med förprogrammerad mjukvara
  • Små semitransparenta displayer i glaset

Kimon

Swordsman
Finns det inte generella problem med att projicera en tvådimensionell bild (kulriktning) för något som egentligen behöver vara tredimensionellt?

Z-vinkeln kommer väl inte att korrekt kunna projiceras eftersom mediat endast är tvådimensionellt.

Det är lite som att titta på fotboll på teve. Ibland är det helt omöjligt att avgöra hur bollen kommer att gå och var den kommer att landa eftersom den till största delen rör sig längs z-axeln, men teven bara har x och y axlar.

Om så är fallet så skulle jag hellre ha en målidentifikationsdator där jag fick välja valfritt mål som rör sig framför mina glasögon. Datorn känner igen konturerna och kan tända upp figuren med röd färg då den är synlig, men mitt vapens mynning inte pekar på den (figuren). Då vapnet är riktat mot figuren ändras färgen till grön.

Kombinera det med tidigare ideer om selektiv automateld baserat på IFF signal så.... :gremsmirk:

Frågan är hur kraftfull comp man behöver ha för att i realtid kunna illustrera det tredimensionella rummet, känna igen målet och lagra det i compen och beräkna mynningens rikting i samma rum.

Troligen ryms inte lösningen i något som skulle kunna kallas portabelt (om man inte är duktigt cyberförstärkt)...

seinet

Swashbuckler
Det är ett problem jag tänkt på men inte kunnat fundera ut hur man skall lösa det, en idé är att göra som du skriver, fast det skulle kräva en kraftigare microprocessor, och man illustrerar faktiskt inte hela rummen i displayerna, det är därför de skall vara semitransparenta.

Fördelen med systemet blir ju att man slipper att göra det synligt att man siktar på personerna (ingen röd prick eller något sådant).

/Seinet Wintermute

Kimon

Swordsman
Det är ett problem jag tänkt på men inte kunnat fundera ut hur man skall lösa det, en idé är att göra som du skriver, fast det skulle kräva en kraftigare microprocessor, och man illustrerar faktiskt inte hela rummen i displayerna, det är därför de skall vara semitransparenta.

Om systemet är "jackat", via neuralinterfacet, så borde det ha direktkontakt med de delar av hjärnan som bearbetar synintrycken. Det skulle alltså vara möjligt att "göra-som-ögat-gör" och projicera bilden direkt in i syncentra. Då skulle man kunna göra en "overlay" av ögats intryck + extra intryck från riktmedlet och på så sätt endast i syncentra rita ett datorgenererat "spår" i den riktning som pipan pekar.

En slags "maskning" av bilden direkt i syncentra så att säga.

Fördelen med systemet blir ju att man slipper att göra det synligt att man siktar på personerna (ingen röd prick eller något sådant).

Fast det bästa med lasersiktet är just den avskräckande effekt som det har på motståndaren. Det måste vara en oerhört obehaglig känsla att veta att inte nog med att antagonisten har ett vapen pekandes i ens generella riktning, utan han har det riktat på dig, fem centimeter under din vänstra bröstvårta. Det blir då inte längre en fråga om "han kanske siktar på mig... jag chansar...", utan "kommer jag att överleva en träff i lungan".

Det är med andra ord ett mycket bra sätt att få folk att inse att de är besegrade.... Strid slut, försök snacka ner motståndaren istället... :gremgrin: