I väntan på
@Martin3 så skapade jag en Excelfil som genererar en tabell där:
1) ID på post då röst lades är längst kolonnerna
2) Spelaren som la rösten är längst raderna
3) Värdet i matrisen visar vem en given spelaren röstat på vid en given post
Ifall ni går in på rösthemsidan, väljer "Samtliga röster" och kopierar tabellen ni hittar där och klistrar in den till vänster i Excelfilen (vid PostId,Röstar,Röstar på) så uppdateras tabellen automatiskt. Den lägger alltså till nya spelare längst raderna, nya PostId längst kolonnerna och fixar matrisen så att de nya rösterna kommer med. Den gör också blå färg på rösten som ändrades vid den posten.
Detta nya läge gör att man kan se röstläget över tid. Rundan jag tog kanske inte var så spännande, men jag tror att man kan använda detta för analys.
Prova gärna att lägga till nya rader manuellt till vänster, lägga till spelare och lägga till / ändra röster, så ser ni att det uppdateras till höger.
Det finns säkert buggar (hela grejen är ju kodad med Excelformler och Conditional formatting helt utan VBA eller Macron eftersom jag tänkte att det antagligen är det folk har mest tillgång till) och den är ganska begränsad (den visar bara ny röst med blått och ändrar inte föregående till rött) men detta är bara en kul grej fram tills vi lägger in en riktig version skriven i ett riktigt programmeringsspråk och lägger upp den på en hemsida.
Ifall ni leker med denna så kan ni ju säga ifall något saknas som kan läggas till också.
OBS! Jag vet inte ifall den fungerar med Excel i Mac, har inte testat, men eftersom jag inte använder något "skumt" bör den kunna användas där. Jag skulle faktiskt kunna se ifall den fungerar i Excel Online som vi har på jobbet, för då skulle jag kunna dela ett onlinedokument som kan användas under spel. Då fungerar det ju även på mobiler.
EDIT: Excel Online uppdaterade inte listan med formlerna, så det går inte. Men en riktig version kommer väl hur som längre fram.
Just det, i runda 310 skrev Impetigo vad man skulle kopiera och klistra in, så han "röstade" igen på Oct. Eftersom rösten inte ändrades blev den inte färgkodad. Men det är väl såpass ovanligt att det inte spelar någon roll? Eller ska den också bli blå?
View attachment 20589