NYHET Nytt verktyg för att planera rollspelssessioner – Testa gärna! 🎲✨

wurf777

Veteran
Hej alla! 🖐 Jag har utvecklat ett enkelt och smidigt verktyg för att hjälpa rollspelare att hitta datum som passar hela gruppen. Det är inget stort eller flashigt, men förhoppningsvis kan det underlätta planeringen av era spelsessioner.

RPG Date Planner (https://rpgdate.silvervidh.se/)

💬 Jag skulle verkligen uppskatta om några av er ville testa det och ge feedback!

• Fyller det ett behov?
  • Saknas något?
  • Vad fungerar bra?
🔧 Verktyget är just nu i beta-stadiet, så det kan finnas en del buggar. Ett fel jag redan känner till är att språkfunktionen inte översätter överallt ännu.

👉 Om du är nyfiken, testa gärna och låt mig veta vad du tycker! Tack på förhand! 😊

Man Mountainman

Storsvagåret
Hej alla! 🖐 Jag har utvecklat ett enkelt och smidigt verktyg för att hjälpa rollspelare att hitta datum som passar hela gruppen. Det är inget stort eller flashigt, men förhoppningsvis kan det underlätta planeringen av era spelsessioner.

RPG Date Planner (https://rpgdate.silvervidh.se/)

💬 Jag skulle verkligen uppskatta om några av er ville testa det och ge feedback!

• Fyller det ett behov?
  • Saknas något?
  • Vad fungerar bra?
🔧 Verktyget är just nu i beta-stadiet, så det kan finnas en del buggar. Ett fel jag redan känner till är att språkfunktionen inte översätter överallt ännu.

👉 Om du är nyfiken, testa gärna och låt mig veta vad du tycker! Tack på förhand! 😊
Ser fint ut. Några funktionaliteter jag saknar från liknande tjänster:
  • Möjligheten att välja "if need be". "Kanske" är inte riktigt samma sak.
  • Möjligheten att välja tider. Man kan ju till exempel tveka om två klockslag samma dag
Lite frustrerande att man alltid måste skriva namn på minst en spelare när man gör en ny omröstning? Varför inte låta dem skriva i själv?

Fyller den ett behov? Tja, det finns ju redan många liknande tjänster, och jag kan inte se att du erbjuder någon funktionalitet som är specifik för rollspelares behov (vet inte vad det skulle vara). Så kanske "nja" på den. Men det skadar förstås inte heller.

zonk

muterad
Vilka andra tjänster finns det? Själv har jag tidigare använt Doodle, numera är det mest Discord (ibland med polls där, men oftast kör vi en fast tid, en fast dag, annars blir det inte av.. så mer att kolla av så folk kan)

Genesis

Ni dés ni maître
Vilka andra tjänster finns det? Själv har jag tidigare använt Doodle, numera är det mest Discord (ibland med polls där, men oftast kör vi en fast tid, en fast dag, annars blir det inte av.. så mer att kolla av så folk kan)
Finns också något som heter Framadate.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag testade rallly nu senast, och uppenbarligen funkade det dugligt för nu imorgon ska vi spela =)

Brödbane

Kristallkrönikör
Tjusigt! Jag är dock inte med på varför bara spelledare får planera sessioner. :gremfrown:
Instämmer i detta. Det måste sluta normaliseras att SL också ska sköta all praktisk projektledning kopplat till rollspel. Det är tillräcklig att preppa, spelleda och allt annat som kommer inbyggt i rollen.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag tycker det ser nice ut. Mina kommentarer såhär långt:
  • Jag gillar gränssnittet för att välja datum. Likt andra skulle jag gärna vilja kunna välja tids-slots också.
  • Det vore nice att inte behöva speca spelare på förhand. Just nu måste jag ju skriva in minst en spelare, hade gärna sluppit.
  • Jag får inte "För spelare"-Kopiera-knappen att funka (Windows 11, Chrome) för på "Session skapad"-skärmen. Jag trycker kopiera, men inget hamnar i urklipp. Jag får inget felmeddelande i konsolen eller så heller. Kopiera-knappen "För spelledare" funkar, och jag kan ju få fram länken genom att gå till "För spelledare"-skärmen och klicka "Ändra mitt svar", men…

1741976198036.png

Är det tänkt att man ska få en spelar-länk också och inte bara en Kopiera-knapp under För Spelare?

Rickard

Urverk speldesign
Bra UX för en beta.

Fick felmeddelande i konsollen på Hjälp-sidan. Kanske därför knapparna inte fungerade?

Jag hade tagit bort Home från menyn. Det räcker med att logotypen går till startsidan.

Jag hade behållit menyn på röstningssidan.

Hitta session. Hade hellre velat att den gått direkt till Översikt om sessions-id:et hittades.

Jag tror "Hitta sektion" meningslös, eftersom man kan dela länkar. Vem har koll på sessions-id?

Därför tror jag också att "För spelledare", "För spelare" kan tas bort. Ge istället en 1-2-3-lista i din hero...
1. Döp speltillfället
2. Välj datum
3. Dela länk
...och sedan en Starta ny session-knapp under den.

Hade kanske velat haft en chans att dela QR-koder.

Bra att du hanterar emoticons och andra konstiga tecken.

Jag kan inte byta språk på desktop-vyn (inga felmeddelanden i konsollen - inget händer när jag tycker på knappen) men i hamburger-menyn går det att byta språk.

Kör Mac + Firefox.