Nekromanti NYTT YRKE!

DAKRilla

Hero
Joined
12 Mar 2002
Messages
1,283
Yrkesmallarnas potential

"Varför ska man inte kunna göra samma ska med underhållningsyrkerna som man gjort med krigare, sjömän och magiker?"

Först och främst, vilka fundamentala skillnader skulle det vara mellan de specialiserade yrkesmallarna för musiker, barder och narrar, som skulle göra att dessa faktiskt kräver separeration från varandra?

Samma fråga har jag ställt mig själv angående krigare och magiker (svart var ett tveklöst: Inget). Jag tycker att de flesta specialiseringarna av yrkesmallarna för dem är strunt. Skillnaderna är så obetydliga mellan dem att det är rent ut sagt löjligt, med undantag för ett fåtal, åtminstone för magiker som är betydligt bredare och mer varierande än vilken krigare som helst. Alkemist, Spåman, Trollkarl och Primitivmagiker hade gott täckt allt även om jag skulle klarat mig med bara en enda av dem (Magiker). Man hade dock kunnat behålla beskrivningarna för de otaliga specialiseringarna. Detsamma gäller krigaryrkena, som man säkert kunnat begränsa till Krigare, Vapenmästare och ... behövs någon mer? Soldat kanske? Jag hade dock nöjt mig med Krigare och möjligen även Vapenmästare (beror enbart på restriktionerna på stridskonsterna) .

"Se bara på krigaryrkerna, I Grundboken har man yrket soldat, som kan vara Legoknekt, statdsvakt, milisman eller veteran. I Krigarens vär så har varje underyrke fått sin egen ruta så det har blivit fyra separata yrken istället."

Då håller jag verkligen inte med Krigarens Väg. Knappt ens grundboken. Båda är för klumpiga och tar inte vara på Eons flexibilitet.

En soldat är en Krigare som valt spenderat valfria enhter på Marsch och Taktik. En veteran är en äldre Krigare med framgångsrik karriär. En legoknekt är en Krigare. En stadsvakt är en Krigare. En milisman är [vilket yrke som helst] där man spenderat valfria enheter på en vapenfärdighet, Marsch och möjligen även Sköld. Och för att ta några andra: En pirat är en Krigare med Sjömannaskap och Skumraskaffärer ELLER en sjöman med viss skicklighet i vapen. En gladiator är en Krigare. En krigarmagiker är en Magiker som spenderat valfria färdigheter på några 'krigarfärdigheter', o.s.v. Varför krångla till det? Varför inte utnyttja denna flexibilitet?

Men jag antar att övermånga yrkesmallar säljer bra eftersom det förnöjer kunden som gillar att få mer optningsmöjligheter, som förmodligen är en rätt stor andel av kunderna.

Min filosofi angående yrkesmallar är alltså att de ska vara rätt grova och istället för att vara specialiserade ska de ta vara på den flexibilitet som yrkesmallarna erbjuder (leve de valfria enheterna!). Sedan bestämmer man och utformar dess specialisering helt själv genom att spendera rätt mängd enheter av rätt sort på rätt yrkesfärdigheter, övriga färdigheter och effekter/besvärjelser/alkemiska processer, inte genom att man måste ha en mall som någon annan skräddarsytt för just den nisch 'ute i arbetslivet' man tänkt att rollpersonen ska befinna sig i. I och med att man har enheter att spendera på vilka färdigheter som helst så ser jag extremt litet behov av alla dessa specialiserade yrkesmallar. Jag kan förstå att vissa andra spel har det så, men Eons yrkesmallar är för flexibla för det, så där går det över mitt förstånd.
 

DAKRilla

Hero
Joined
12 Mar 2002
Messages
1,283
Re: Blä för specialiserade yrken!

"Kort sagt, tvi!"

Instämmer till fullo.

"Jag säger inte att det finns, men jag har börjat märka tendensen."

Är inte yrkesmallarna i Mystik & Magi bland de mest specialiserade man kan hitta? Det finns ju t.o.m. magivägsspecifika mallar!

Som jag sade tidigare; en yrkesmall kallad Magiker samt beskrivningarna för de olika specialiseringarna hade räckt för mig.
 

Greymourn

Swordsman
Joined
28 Jan 2001
Messages
593
Location
I en stad i ett län etc.
Re: Blä för specialiserade yrken!

Jag tycker inte att det blir bättre av att dela in fyra liknande yrken i ett och ge dem samma färdigheter då... Det e ju typ same shit iaf. (som ett yrke alltså)...

Fast man får bredare kunskaper, och det är inte alltid helt bra, iaf. om man har den sortens spelare som verkligen måste ha alla färdighetrna bara för att de finns i yrkesbeskrivningen...

Rollpersonen i Eon är ju bara sitt yrke tills han börjar spela, det e ju trotts allt inget level-system, och inga yrkesförmågor motsvarande gammla DoD...

"Kiltkontrollant och Mah-jongkrigare" hoppas jag kommer Härföraren(eller vad den hette) respektive vapenmästaren, annars tänker jag övergå till att spela något annat spel... :gremlaugh:
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Re: Blä för specialiserade yrken!

"Jag tycker inte att det blir bättre av att dela in fyra liknande yrken i ett och ge dem samma färdigheter då... Det e ju typ same shit iaf."

Jag måste säga att jag inte ser någon större skillnad på det och att skapa fyra snudd på identiska yrken där det enda som skiljer dem åt är en eller två färdigheter, utom möjligen att fyra yrken tar mer plats. Slöseri med trycksvärta, IMHO.

"Fast man får bredare kunskaper, och det är inte alltid helt bra, iaf. om man har den sortens spelare som verkligen måste ha alla färdighetrna bara för att de finns i yrkesbeskrivningen..."

Och vad är problemet? En spelare som tar alla färdigheter i yrkesbeskrivningen kommer att bli halvkass på allt.

Personligen skulle jag nog kasta ut yrkena helt, och låta spelaren bygga sin rollperson helt fritt med antalet enheter som enda begränsning.
 

Greymourn

Swordsman
Joined
28 Jan 2001
Messages
593
Location
I en stad i ett län etc.
Re: Blä för specialiserade yrken!

Och vad är problemet? En spelare som tar alla färdigheter i yrkesbeskrivningen kommer att bli halvkass på allt.
Han skulle kuna bli bra på både gyckla o musik utan problem...
Sen kanske jag inte skrev vad jag tänkte imitt förra inlägg angående yrken/grupper... Jag förstår precis varför ni gjort som ni gjort i Eon grundboken, man skulle ju iofs ha kunnat tänka sig att alla inom gruppen hade samma färdigheter, med undantag för en speciell per yrke... Ex. Gyckla för narr, musik för Bard... eller kanske att man om man valde en av de fyra inriktningarna fick något slags bonus i den "typiska" färdigheten... Som det e nu är ju de fyra underyrkena tämligen ointressanta, framförallt exemplet vandrande riddare som ju inte får mer stridsvana än en vällustig/aristokrat...
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Re: Blä för specialiserade yrken!

"Han skulle kuna bli bra på både gyckla o musik utan problem..."

Det kan han ju ändå. Det finns ju valfria enheter.

"Jag förstår precis varför ni gjort som ni gjort i Eon grundboken, man skulle ju iofs ha kunnat tänka sig att alla inom gruppen hade samma färdigheter, med undantag för en speciell per yrke..."

Faktum är att jag hellre skulle kasta ut yrkesidén över huvud taget, och låta folk skaffa de färdigheter som är troliga med ens bakgrund istället. I Västmark och Skymningshem funderar jag dessutom på en helt annan approach: exempelrollpersoner. Istället för att ha ett antal yrken så finns det regler för att bygga en rollperson, helt fritt. Det som begränsar är antalet färdigheter som man kan skaffa och hur mycket av dem. Detta kompletteras med ett antal exempelrollpersoner, som är helt färdiga rollpersoner med namn, bakgrund och allt. Sedan får spelaren välja mellan att ta en exempelrollperson rakt av, modifiera exempelrollpersonen så att den passar honom, eller skapa en helt egen rollperson från grunden.

Exempelrollpersoner fungerar då precis tvärtemot yrken. Yrken stänger av ett visst område med gränser som man måste hålla sig inom. Allt inom yrket tillhör yrket, allt utanför är något annat. Där knuffas man helt enkelt in mot mitten. Exempelrollpersoner pekar ut en person som centrumpunkt och uppmuntrar spelaren att använda den som bas för att göra något eget. Där knuffas man ut från mitten. Jag tror att de kommer att ge mer unika och mer intressanta rollpersoner.
 

Mouja

Hero
Joined
1 Dec 2001
Messages
1,011
Location
Sundsvall
Ursäkta att jag lägger mig i men...

... jag tycker Krille har fullständigt rätt. Det är inte yrket man spelar, det är rollspersonen. I våran spelgrupp gör vi som så att vi tänker (då det är möjligt): 'Vad ska min rollperson vara bra på?' Sedan svarar man antingen själv eller på den frågan eller så tillägger spelledaren något han anser att rollpersonen skall kunna.
Sedan tänker man 'Hur bra ska han vara på det? Inte helt amatör, men inte bra heller... jag tar sju i den färdigheten'

På så sätt blir rollpersonerna, som Krille säger, mer intressanta...
 

Korpen

Hero
Joined
4 Jun 2002
Messages
1,213
Location
Stockholm
Re: Krille diggar WoD!!!

Du tänker alltså använda det system som finns i Vampire och Werwolf? (Och andra WoD spel och tillbehör)
 

Greymourn

Swordsman
Joined
28 Jan 2001
Messages
593
Location
I en stad i ett län etc.
Re: Blä för specialiserade yrken!

Faktum är att jag hellre skulle kasta ut yrkesidén över huvud taget
Mm... Vi e på samma sida... nästan... Jag tycker dock att ett yrkessytem kan fungera, det beror på vad för slags Rpn man spelar...

Exempel:
Har nyligen dragit igång en Khelataar kampanj, där alla rolperssoner är simpla bondpojkar... Eftersom Khelataars färdighetssystem ger rollperssoner färdigheter både från eget yrke och från faderns (det kan bli lite oseriösa resultat om man spelar bönder faktiskt, eftersom det e rätt så troligt att en bondson blir bonde...) så får man oftast ganska intressanta färdighets kombinatiner ändå, och det är dessutom klart Kobold hämmande (Khelataar är inget bra kobold spel, kanske med undantag för Ko-Boldtaaren :gremlaugh:)...
 

Greymourn

Swordsman
Joined
28 Jan 2001
Messages
593
Location
I en stad i ett län etc.
Jag tror att jag har tappat tråden...

Vad jag vill komma till är att jag tycker att det kan finnas en mycket bra anledning att skapa en speciell Narr till Eon om man vill det... Hade jag gjort ex. en Cirkusartist hade jag inte kunnat hålla mig till att följa "underhållare" rakt av... I slut ändan blir det på många sätt samma sak som att inte ha något yrke... Med anledning av att Stridsvana slås så tycker jag att det är bra att de färdiga yrkena finns eftersom de ger riktlinjer för hur de skall slås om man inte vill använda sig av någon yrkes mall... Å dessutom finns ju eget yrke, och det e ju i det närmaste inget yrke så allt e frid och fröjd...
 

DAKRilla

Hero
Joined
12 Mar 2002
Messages
1,283
Re: Jag tror att jag har tappat tråden...

"Hade jag gjort ex. en Cirkusartist hade jag inte kunnat hålla mig till att följa "underhållare" rakt av..."

Och vad hade varit problemet? Jag har inte tillgång till yrkesmallen, men eftersom man skulle kunna göra en rätt lyckad cirkusartist med köpmannayrkesmallen så tror jag nog att underhåhllare har vad som krävs.

De färdigheter jag anser skulle behövas är i princip Akribatik, Gyckla och möjligen Dans eller något liknande. Om nu inte Underhållare har alla dessa som yrkesfärdigheter, vad är det då som hindrar dem från att använda sina valfria enheter för att skaffa sig dem?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Även en blind höna kan finna korn

"Du tänker alltså använda det system som finns i Vampire och Werwolf? (Och andra WoD spel och tillbehör)"

...och i Ars Magica, och i Star Wars RPG, och i TORG, och i Witchcraft, och i Feng Shui, och i All Flesh Must Be Eaten, och...

...åkej då, i de där får man faktiskt hitta på namnet själv.
 

DAKRilla

Hero
Joined
12 Mar 2002
Messages
1,283
Regeln som nekräftar undantaget, eller nått

"e att jag tycker det e helt ok att lägga till Kastkniv med precisions anfall till en Cirkusartist men inte till en Bard..."

Du tycker alltså att inte alla barder ska ha denna extrema knivkastningsförmåga men att däremot alla cirkusartister ska ha det? Minsan. Jag kan nästan försäkra dig om att andelen 'skarpkastande' cirkusartister är väldigt liten på samma sätt som andelen är lite bland barder och det är knappast något generellt för cirkusartisterna att kunna kasta knivar med en kirurgs precision. De är istället undantag och bör således inte ha plats i den 'allmänna regeln' (i det här fallet yrkesmallen för cirkusartister). Istället bör de ha externa källor till denna förmåga som exempelvis ett passande bakgrundsslag eller helt enkelt tillåtelse av spelledaren att få utforma sin karaktär som man vill. Eller, det är ju klart. Du kanske skulle föredra att skapa yrkesmallen för 'Knivkastande cirkusartister'?

Dessutom; cirkusartist borde ju vara en ganska bred yrkesmall. Det finns djurtämjare, linjedansörer, clowner, trappetskonstnärer, stryrkedemonstratörer och allt möjligt. Tycker du inte att alla dessa specialiseringar kräver egna yrkesmallar också? Jag menar; nog tycker jag att det finns mer som skiljer en trappetskonstnär från en djurtämjare, styrkedemonstratör eller trappetskonstnär än en cirkusartist från en musikant, den senare kombinationen som tydligen är omöjlig i en och samma yrkesmall.
 

Greymourn

Swordsman
Joined
28 Jan 2001
Messages
593
Location
I en stad i ett län etc.
Re: Regeln som nekräftar undantaget, eller nått

Du kanske skulle föredra att skapa yrkesmallen för 'Knivkastande cirkusartister'?
Japp. Det var precis det jag menade... Det behövs (eller är iaf. inte onödigt) med specialiserade yrken...
Jag menar inte att alla cirkus artister kan kasta kniv med precision, men knivkastren bör ju vara rätt skarp, jag tycker precisions anfall duger bra till ändamålet...

Jag menar; nog tycker jag att det finns mer som skiljer en trappetskonstnär från en djurtämjare, styrkedemonstratör eller trappetskonstnär än en cirkusartist från en musikant, den senare kombinationen som tydligen är omöjlig i en och samma yrkesmall.
Bara för att det ena e jätte långt ifrån behöver inte det andra var nära... Det verkar som du kommit över till "död-åt-yrkes -mallarna-sidan, å då e ju vi oxå på samma sida... :gremlaugh:
 

DAKRilla

Hero
Joined
12 Mar 2002
Messages
1,283
Re: Regeln som nekräftar undantaget, eller nått

"Det behövs (eller är iaf. inte onödigt) med specialiserade yrken..."

Jaså. Det är alltså lika bra att skapa ett nytt yrke för varje ny rollperson eftersom rollpersonernas yrken inte kommer vara exakt de samma? Nej, tack! Jag föredrar att köpa de 'avvikande' färdigheterna för mina valfria enheter. Vad skulle de annars vara till för egentligen, om inte för att specialisera och skräddarsy sitt yrke? Jag tycker det blir väldigt 'kaka på kaka' att både göra ett specialyrke och samtidigt ha valfria enheter man kunnat köpa de färdigheter som saknades i de befintliga yrkesmallarna med. Ett slöseri på flexibla och redan fungerande regler är vad det är. Och ett slöseri med tid och kreativitet.

"Jag menar inte att alla cirkus artister kan kasta kniv med precision, men knivkastren bör ju vara rätt skarp, jag tycker precisions anfall duger bra till ändamålet..."

Ja, precisionsanfall duger bra till en riktigt vass skarpkastare, det är vi väl ganska överens om (jag anser dock att långt i från alla skarpkastare har den tekniken eller en stridskonst över huvudet taget). Det jag propagerar för är att man man enkelt kan skapa en skarpkastare med den befintliga mallen för Underhållare fast man ber spelledaren om en stridskonst med precissionsanfall så att man verkligen kan kasta riktigt superbra. Omständigare (som att t.ex. skapa ett nytt specialyrke) än så är det inte.

"Det verkar som du kommit över till "död-åt-yrkes -mallarna-sidan, å då e ju vi oxå på samma sida..."

Jag har egentligen alltid mer eller midre varit på den sidan, eller åtminstone på mer flexibla system som Gränsvärldars eller Neotechs. Eller Eons för den delen. Men är du verkligen det? Superspecialiserade yrken är ju liksom på motsatta sidan av skalan som jag ser den.
 

Greymourn

Swordsman
Joined
28 Jan 2001
Messages
593
Location
I en stad i ett län etc.
Re: Regeln som nekräftar undantaget, eller nått

Nej, tack! Jag föredrar att köpa de 'avvikande' färdigheterna för mina valfria enheter. Vad skulle de annars vara till för egentligen, om inte för att specialisera och skräddarsy sitt yrke?
Tycker jag representerar sådant som man inte lärt sig i yrket... annars hade de ju varit yrkesfärdigheter... För en gycklare skulle det ju ex. kunna vara en vapenfärdighet, förföra eller Ockultism...

Jag har egentligen alltid mer eller midre varit på den sidan, eller åtminstone på mer flexibla system som Gränsvärldars eller Neotechs. Eller Eons för den delen. Men är du verkligen det? Superspecialiserade yrken är ju liksom på motsatta sidan av skalan som jag ser den.
Vad jag vill ha sagt är att Eon´s yrkesmallar inte är friare än i de flesta andra spel (D&D + DoD6 är väl två undantag...)
Personligen använder jag inte yrkesmallarna utan köper i de färdigheter jag anser passar... Men i princip har jag ju skapat ett yrke varje gång jag skaper en RP... Dessutom propagerade jag för att det inte är "onödigt" att lägga ut nya yrken på detta forum eftersom att de kan komma mindre erfarna spelare till nytta/ge ideer till oss andra... Visst jag ogillar det mesta gratis material jag hittat runtom på nätet, men det e bättre att det finns mycket skräp och några guldklimpar än att det inte finns någonting...

Ett slöseri på flexibla och redan fungerande regler är vad det är. Och ett slöseri med tid och kreativitet.
Som sagt var är "egen klass" en del av "ett redan flexibelt och fungerande system"... Och den tid och kreativitet det "kostar" att ta bort Musik och lägga till Kastkniv med precisions anfall om jag vill göra en knivkastande cirkusartist kan jag faktiskt avvara...
 

DAKRilla

Hero
Joined
12 Mar 2002
Messages
1,283
Re: Regeln som nekräftar undantaget, eller nått

"Tycker jag representerar sådant som man inte lärt sig i yrket... annars hade de ju varit yrkesfärdigheter..."

Jag tycker inte att man ska kolla på vars enheterna kommer från. Dylik 'micro mangement' säger egentligen ingenting som det är nu. Eons yrkesmallar, uppväxt, baschanser o.s.v. är inte gjorde för ett sådant system. Exempelvis kan jag har gjort en tjuv som är en jäkel på att klättra genom att jag spenderade massor av yrkesenheter på den efterom den är en yrkesfärdighet för yrkesmallen Tjuv. Men likt förbannat kunde han ändå klättra bättre än vad grundchansen tillåter innan han började bli tjuv, där vid sjutton års ålder. Och gentlemannatjuv som han är så har han brukat sig av både Förföra och Ettikett i sitt tjuveri, två färdigheter som han endast haft möjlighet att köpa sig till genom valfria färdigheter. Man är ju inte begränsad till att enbart använda yrkesfärdigheterna när man utövar sitt yrke, liksom.

Men det är ju klart; om du har den något klumpiga och begränsade synen på yrkesfärdighetern som du beskriver så kan jag förstå varför du vill ha en yrkesmall för varje potentiellt yrke.

"Vad jag vill ha sagt är att Eon´s yrkesmallar inte är friare än i de flesta andra spel"

Varför vill du ha sagt det? De flesta rollspel har ju väldigt fria yrkesmallar, något annat har jag väl inte påstått? Det som är relevant är att de är tillräckligt flexibelt för att man ska klara sig med relativt grova yrkesmallar och att de som tillkommit i alla tilläggsböcker är betydligt mer specialiserade än nödvändigt. De missar liksom vitsen med de redan befintliga yrkesmallarnas flexibilitet. Några av de nya yrkesmallar kanske behövs, men knappast alla som hittills kommit.

"Dessutom propagerade jag för att det inte är "onödigt" att lägga ut nya yrken på detta forum eftersom att de kan komma mindre erfarna spelare till nytta/ge ideer till oss andra..."

Om du vill spela en narr så skulle du (och vem som helst som vet vad en narr är och har lite vana med Eon) garanterat kunna tänka ut vilka färdigheter, framgångsslag, startkapital, utrustning o.s.v. som behövs helt själv (eller i samråd med spelledaren), utan att någon ger dig mallen. Eller så kan man utnyttja den mall som förmodligen är avsedd för narrar, nämligen Underhållare, vilket oftast är att föredra åtminstone om man inte är en expert på Eon (men även om man är det).

"Och den tid och kreativitet det "kostar" att ta bort Musik och lägga till Kastkniv med precisions anfall om jag vill göra en knivkastande cirkusartist kan jag faktiskt avvara."

Skadar Musik om den bara finns där utan att du spenderar något på den? Skulle det innebära några fundamentala skillnader om du bara spenderade valfria enheter på Kastkniv? I vilket fall så tycker jag du knappast skapar en ny mall om det är så du går tillväga, utan att du modifierar en befintligt och det är ju helt ok. Men eftersom modifikationen i sig är onödig då det redan finns plats för de förändringar du ber om kan jag inte förstå den.
 

Gweryn

Veteran
Joined
18 Jul 2003
Messages
10
Location
Stockholm
Re: Regeln som nekräftar undantaget, eller nått

Skulle det innebära några fundamentala skillnader om du bara spenderade valfria enheter på Kastkniv?
Ja, det skulle det kunna göra. Han kanske, för att ta ett dåligt exempel, skulle vilja göra en knivkastande cirkusartist som växte upp i skogen tillsammans med en tirakisk jägare som var urkass på språket. Då vill han kanske spendera sina valfria enheter på jakt, spåra, speja, söka, pilbåge, överlevnad, sakra/undervisning (beroende på om han valde att lära tiraken språket eller själv lära sig tirakens språk), väderkännedom, fällor (finns den färdigheten?), pilmakare osv... Det kanske blir lite för lite valfria enheter för att ens lära sig dessa färdigheter, särskilt om man inte är framgångsrik. Då är det skönt att kunna luta sig mot sina yrkesfärdigheter.
 

Greymourn

Swordsman
Joined
28 Jan 2001
Messages
593
Location
I en stad i ett län etc.
Re: Regeln som nekräftar undantaget, eller nått

Å dessutom verkar det poänglöst att ha övriga färdigheter om man ändå använder dem till saker man lärrt sig inom yrket.. Resultatet blir ju att du har en rollpersson som faktiskt inte lärt sig ett skvatt under sin "lediga"... Inte för att det egentligen spelar någon roll men...
 
Top