Yrkesmallarnas potential
"Varför ska man inte kunna göra samma ska med underhållningsyrkerna som man gjort med krigare, sjömän och magiker?"
Först och främst, vilka fundamentala skillnader skulle det vara mellan de specialiserade yrkesmallarna för musiker, barder och narrar, som skulle göra att dessa faktiskt kräver separeration från varandra?
Samma fråga har jag ställt mig själv angående krigare och magiker (svart var ett tveklöst: Inget). Jag tycker att de flesta specialiseringarna av yrkesmallarna för dem är strunt. Skillnaderna är så obetydliga mellan dem att det är rent ut sagt löjligt, med undantag för ett fåtal, åtminstone för magiker som är betydligt bredare och mer varierande än vilken krigare som helst. Alkemist, Spåman, Trollkarl och Primitivmagiker hade gott täckt allt även om jag skulle klarat mig med bara en enda av dem (Magiker). Man hade dock kunnat behålla beskrivningarna för de otaliga specialiseringarna. Detsamma gäller krigaryrkena, som man säkert kunnat begränsa till Krigare, Vapenmästare och ... behövs någon mer? Soldat kanske? Jag hade dock nöjt mig med Krigare och möjligen även Vapenmästare (beror enbart på restriktionerna på stridskonsterna) .
"Se bara på krigaryrkerna, I Grundboken har man yrket soldat, som kan vara Legoknekt, statdsvakt, milisman eller veteran. I Krigarens vär så har varje underyrke fått sin egen ruta så det har blivit fyra separata yrken istället."
Då håller jag verkligen inte med Krigarens Väg. Knappt ens grundboken. Båda är för klumpiga och tar inte vara på Eons flexibilitet.
En soldat är en Krigare som valt spenderat valfria enhter på Marsch och Taktik. En veteran är en äldre Krigare med framgångsrik karriär. En legoknekt är en Krigare. En stadsvakt är en Krigare. En milisman är [vilket yrke som helst] där man spenderat valfria enheter på en vapenfärdighet, Marsch och möjligen även Sköld. Och för att ta några andra: En pirat är en Krigare med Sjömannaskap och Skumraskaffärer ELLER en sjöman med viss skicklighet i vapen. En gladiator är en Krigare. En krigarmagiker är en Magiker som spenderat valfria färdigheter på några 'krigarfärdigheter', o.s.v. Varför krångla till det? Varför inte utnyttja denna flexibilitet?
Men jag antar att övermånga yrkesmallar säljer bra eftersom det förnöjer kunden som gillar att få mer optningsmöjligheter, som förmodligen är en rätt stor andel av kunderna.
Min filosofi angående yrkesmallar är alltså att de ska vara rätt grova och istället för att vara specialiserade ska de ta vara på den flexibilitet som yrkesmallarna erbjuder (leve de valfria enheterna!). Sedan bestämmer man och utformar dess specialisering helt själv genom att spendera rätt mängd enheter av rätt sort på rätt yrkesfärdigheter, övriga färdigheter och effekter/besvärjelser/alkemiska processer, inte genom att man måste ha en mall som någon annan skräddarsytt för just den nisch 'ute i arbetslivet' man tänkt att rollpersonen ska befinna sig i. I och med att man har enheter att spendera på vilka färdigheter som helst så ser jag extremt litet behov av alla dessa specialiserade yrkesmallar. Jag kan förstå att vissa andra spel har det så, men Eons yrkesmallar är för flexibla för det, så där går det över mitt förstånd.
"Varför ska man inte kunna göra samma ska med underhållningsyrkerna som man gjort med krigare, sjömän och magiker?"
Först och främst, vilka fundamentala skillnader skulle det vara mellan de specialiserade yrkesmallarna för musiker, barder och narrar, som skulle göra att dessa faktiskt kräver separeration från varandra?
Samma fråga har jag ställt mig själv angående krigare och magiker (svart var ett tveklöst: Inget). Jag tycker att de flesta specialiseringarna av yrkesmallarna för dem är strunt. Skillnaderna är så obetydliga mellan dem att det är rent ut sagt löjligt, med undantag för ett fåtal, åtminstone för magiker som är betydligt bredare och mer varierande än vilken krigare som helst. Alkemist, Spåman, Trollkarl och Primitivmagiker hade gott täckt allt även om jag skulle klarat mig med bara en enda av dem (Magiker). Man hade dock kunnat behålla beskrivningarna för de otaliga specialiseringarna. Detsamma gäller krigaryrkena, som man säkert kunnat begränsa till Krigare, Vapenmästare och ... behövs någon mer? Soldat kanske? Jag hade dock nöjt mig med Krigare och möjligen även Vapenmästare (beror enbart på restriktionerna på stridskonsterna) .
"Se bara på krigaryrkerna, I Grundboken har man yrket soldat, som kan vara Legoknekt, statdsvakt, milisman eller veteran. I Krigarens vär så har varje underyrke fått sin egen ruta så det har blivit fyra separata yrken istället."
Då håller jag verkligen inte med Krigarens Väg. Knappt ens grundboken. Båda är för klumpiga och tar inte vara på Eons flexibilitet.
En soldat är en Krigare som valt spenderat valfria enhter på Marsch och Taktik. En veteran är en äldre Krigare med framgångsrik karriär. En legoknekt är en Krigare. En stadsvakt är en Krigare. En milisman är [vilket yrke som helst] där man spenderat valfria enheter på en vapenfärdighet, Marsch och möjligen även Sköld. Och för att ta några andra: En pirat är en Krigare med Sjömannaskap och Skumraskaffärer ELLER en sjöman med viss skicklighet i vapen. En gladiator är en Krigare. En krigarmagiker är en Magiker som spenderat valfria färdigheter på några 'krigarfärdigheter', o.s.v. Varför krångla till det? Varför inte utnyttja denna flexibilitet?
Men jag antar att övermånga yrkesmallar säljer bra eftersom det förnöjer kunden som gillar att få mer optningsmöjligheter, som förmodligen är en rätt stor andel av kunderna.
Min filosofi angående yrkesmallar är alltså att de ska vara rätt grova och istället för att vara specialiserade ska de ta vara på den flexibilitet som yrkesmallarna erbjuder (leve de valfria enheterna!). Sedan bestämmer man och utformar dess specialisering helt själv genom att spendera rätt mängd enheter av rätt sort på rätt yrkesfärdigheter, övriga färdigheter och effekter/besvärjelser/alkemiska processer, inte genom att man måste ha en mall som någon annan skräddarsytt för just den nisch 'ute i arbetslivet' man tänkt att rollpersonen ska befinna sig i. I och med att man har enheter att spendera på vilka färdigheter som helst så ser jag extremt litet behov av alla dessa specialiserade yrkesmallar. Jag kan förstå att vissa andra spel har det så, men Eons yrkesmallar är för flexibla för det, så där går det över mitt förstånd.