Nekromanti Nyttig snabbmat

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
I Johans tråd dök det upp massor av schyssta flottpuckar som stillar hungern snabbt och lätt. Hur vore det om vi käkade lite bättre mat för en gångs skull? Min tips är varma sallader. Det är matigt och gott, samtidigt som det är lätt att laga.

En favorit:

Du behöver:
<ul type="square">
[*]Romansallad (sådan man får i en ceacarsallad) eller möjligtvis [*]Ruccola.
[*]Rödlök
[*]Avocado
[*]Paprika av valfri färg, själv föredrar jag grön.
[*]Champinjoner
[*]Mozarella
[*]Kycklingkött (filéer är enklast)
[*]Bacon
[*]Grön eller röd pesto (köps i burk på Ica)
[/list]

Gör så här:
<ul type="square">
[*]Hacka alla grönsaker, utom svampen (som inte är en grönsak) och blanda runt dem i en bunke. Vänta med att blanda i avocadon, lägg den vid sidan istället.
[*]Stek svampen och lägg den vid sidan.
[*]Strimla och stek bacon, blanda med svampen.
[*]Tärna och stek kycklingen, blanda med andra stekta grejor.
[*]Blanda ned lite pesto och olivolja i salladen.
[*]Riv mozarellan i mindre bitar och blanda ned i salladen.
[*]I med kyckling, svamp och bacon i salladen.
[*]I med avocado i salladen.
[/list]

När du steker kyckling, bacon och svamp, använd måttligt med olivolja. Det behövs inte så mycket.

Anledningen till att man väntar till sist med avocadon är att den är mjuk och lätt blir lite mosig när man våldför sig på salladen.

Servera med grovt bröd, gärna hårt.

Så, en schysst middag som funkar såväl en trist måndagkväll som när man vill nuppa med någon. Om man tar bort brödet slipper man dessutom kolhydrater. Ingen dressing behövs, det blir saftigt och gott ändå.

- Vitulv

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Vad tänkte jag med?

Avsaknaden av inlägg i den här tråden säger mer om rollspelare än tusen forumsinlägg.

Haha, fan vad ni suger. :gremwink:

Rickard

Urverk speldesign
Re: Vad tänkte jag med?

"Avsaknaden av inlägg i den här tråden säger mer om rollspelare än tusen forumsinlägg."
Haha, du får väl vara en appendix i slutet av kokboken, eller släppas som "utökad kokkonst" på nätet. :gremsmile:

Fast om man ska ha det här temat, så borde man väl ha en challenge rating på recepten?

/Han som tänkte att den här tråden borde få färre svar än snabbmatstråden när han såg den

Nightowl

Champion
Vad är det för fel på
1, En knippa färska morötter till förrätt
2, En påse nötter (nyttigare än ni tror!) till mellanrätt
3, En nätmelon till efterrätt.

Det enda du behöver diska är en kniv - om ens det. Jag brukar inte skala morötterna.

Erik

Hjalle

Swashbuckler
Ett hurra för dinkel

Vetemjöl är, som vi nu vet, inte det mest nyttiga du kan stoppa i dig. Emellertid, så blir det lätt... ja, äckligare. Men. Det finns ett alternativ till vetemjöl, ett alternativ som faktiskt inte bara är mindre onyttigt, utan även rent nyttigt. Det smakar likadant, färgen blir likadan och konsistensen blir nästan alltid likadan. Dinkel går att köpa i nästan alla livsmedelsaffärer numera, och trots att man får punga ut ett par kronor extra så är det något som rekommenderas varmt.

Dinkel, alltså. Dock inte dinkelöl. Det är förjävligt.

Johan K

Gammal & dryg
Skall jag vara sådär nyttig så brukar jag faktsitk göra en kycklingsallad.
Man huttar helt enkelt i de grönsaker, frukter & annnat som amn gilalr i en rejäl bunke. Sedan så grillar man kycklingfileerna, eftersom jag gillar vitlök så brukar jag gnugga in ovan nämda fileer innan man huttar dem på grillen. Sedan så hackar jag upp fileerna & huttar dem i salladen.
Ruggit gott helt enkelt.

Troberg

Sinister eater
Min nyttiga favorit:

Ägg och majonnäsmacka

* Kok tre ägg per fyra mackor. Låt dem bli riktigt genomkokta.
* Skala dem. Skör dem två gånger genom äggskivare så att det bara blir småfnas av dem.
* Rör ner en rejäl klick majonnäs i det. Nästan lika mycket majonnäs som ägg. Ha i en skvätt citron eller använd citronmajonnäs, det blir lite friskare så. Använd riktig majonnäs, inget light-skit.
* Rosta bröd.
* Bed på smör på brödet.
* Klicka på ägg och majonnäsblandningen på brödet.

Ät och njut.

Inte bara gott, utan nyttigt också. Innehåller alla kostcirkelns matgrupper utom en.

The_Gorger

Hero
Couscousens nyttigare syster

Bulgur!

Vad sägs om att koka lite bulgur (som ändå går ganska fort (7-10 minuter)), och blanda med paprika, gurka samt bönor efter tycke och smak. Ovanpå detta slänges en klick hommous. Gott, snabbt, billigt och nyttigt! ... Och manligt, eftersom det innehåller bönor.

NilsK

Ligist
Läste receptet högt för min flickvän och nu har jag blivit tvingad att tillaga det på Lördag. Ett bra betyg antar jag även om jag inte är så nöjd själv...

Troberg

Sinister eater
Och en bild för kokboken...

En bild av fyra ägg- och majonnäsmackor, vaktade av en drake som försöker försvara dem mot en armé av meeplar som kastat av sig sina härskares bojor och vägrar slåss mot varandra för härskarnas nöje bara för att de har olika hudfärg och istället samarbetar för att tillsammans slåss för brödfödan.

Meeplarna förlorade, trä står inte pall för eld...

och en större i tryckbar upplösning:

Stor bild (1,1 MB)