Nekromanti Nyttiga tips till spelkort...

Quadrante

Grisbonde
...någon som har några matnyttiga tips med spelkorts tillverkning?
Hittade en slags "självlaminerande kort"(tänk klisterremsa man viker över).

Tanken var väl i stil med att man har rollformuläret som spelkort.
Vad karaktäriserar ett spelkort egentligen..

postar ett exempel också.(på tanken så långt den kommit nu)

Krille

Super Moderator
"...någon som har några matnyttiga tips med spelkorts tillverkning?"

När det gäller utveckling, Deck Protector (såna där fickor som Magic-spelare stoppar sina kort i) plus vilket skräpkort som helst för stadga. Sedan skriver man ut kortet på vanligt skrivarpapper, klipper ut kortet, och stoppar ner i fickan tillsammans med ett annat kort.

Quadrante

Grisbonde
jo just ja

Om man ska låta "konsumenten" göra halva jobbet, så bör man väl se till att hålla sig till standarden. Magic-kondomen hade jag helt glömt bort, hur stor är den föresten ? Magickortens storlek borde jag väl kunna kolla upp, ska leta i lådorna märkt orensat 94-96 :gremsmile: ...

Suttit och tittat lite på kort, kan väl konstatera att den gemensamma nämnaren är , få färger, få symboler och tydliga(hög kontrast)...

Hur skulle man uppleva att ha rollformuläret i storlek av ett vanligt standard kort (typ ala Öbergs-spelkort ?)...

Troberg

Sinister eater
När det gäller utveckling, Deck Protector (såna där fickor som Magic-spelare stoppar sina kort i) plus vilket skräpkort som helst för stadga. Sedan skriver man ut kortet på vanligt skrivarpapper, klipper ut kortet, och stoppar ner i fickan tillsammans med ett annat kort.
Eller ännu prydligare: köp en lamineringsmaskin. Den kostar 200-300 kr, lamineringsfickorna kostar i stil med 20 kr för en hundrapack. Ska köpa en själv så fort som jag får lite stålar över.

Krille

Super Moderator
Re: jo just ja

"Om man ska låta "konsumenten" göra halva jobbet, så bör man väl se till att hålla sig till standarden."

Dessutom är det en rätt praktisk standard för utvecklare. Funkar inte kortet i spel så är det lätt att modifiera det - klottra på papperet och sätt tillbaka det, eller skriv ut ett nytt kort och stoppa in i fickan. På så sätt är det en utvecklares dröm.

"Magic-kondomen hade jag helt glömt bort, hur stor är den föresten ?"

66x89mm.

"Hur skulle man uppleva att ha rollformuläret i storlek av ett vanligt standard kort (typ ala Öbergs-spelkort ?)..."

Det är väl inte så mycket konstigare än dogma-spelen. :gremgrin:

Quadrante

Grisbonde
laminera spelkort... [ANT]

Ja, jag kanske skulle ta och gå och köpa en sån där laminerings marskin ändå..

(..borde kolla upp deras standardstorlekar..)

Rising

Vila i frid
Det som brukar ställa till det är opaciteten på papperet (alltså hur svårt det är att se vad kortet föreställer när man ser dess baksida). Det verkar inte som att du behöver använda korten så (de är ju mest rollformulär för dig), men om man skall tillverka taktikkort att använda i strider så blir det desto viktigare att korten inte går att se igenom. (Då är magickondom på tunt vanligt skrivarpapper alltså bättre än att laminera tjock elfenbenskartong, även om det senare är mycket lyxigare)

Jag undrar lite vad du skall med kort till överhuvudtaget. Om de skall vara rollformulär så kan man ju vilja skriva på dem (utrustningslistor och liknande) så då fungerar det ju inte med plastfickor eller laminering. Varför inte ha vanliga rollformulär?

Quadrante

Grisbonde
Jag undrar lite vad du skall med kort till överhuvudtaget. Om de skall vara rollformulär så kan man ju vilja skriva på dem (utrustningslistor och liknande) så då fungerar det ju inte med plastfickor eller laminering. Varför inte ha vanliga rollformulär?

Jag fick kritik på den punkten från annat ställe också. Just att det skulle vara liten plats att skriva på och att det inte skulle gå att skriva efter lamineringen.

Tanken var främst att kortet skulle ge känsla av spelkort, i andra hand att det skulle vara stryktåligt.( rutorna är till för att räkna kraft och kroppspoäng vilka går upp och ner ideligen). Att man lätt skulle kunna radera tillfällig info och att man skulle kunna skriva på korten med Whiteboard-markers...

Tänkte att basfakta skulle vara på kortet och andra trivialfakta skulle kunna skrivas på ett separat papper... (trivialfakta är här, tillgångar
personnoteringar, bakgrundshistoria .. et.c.)

Så, måste man ha regulära "standard formulär" också.. För att inte stöta bort spelare ?.. Kanske man skulle utforma ett slags noteringspappers design också, samt ett trivalfaktaformulär ??!!

Olle Linge

Snigel
Re: jo just ja

Hur skulle man uppleva att ha rollformuläret i storlek av ett vanligt standard kort (typ ala Öbergs-spelkort ?)...
Det där var en rätt trevlig idé faktiskt. Även om man är en sådan som jag som vill skriva böcker om rollpersonernas bakgrund och sådant, är det ju knappast något man behöver under spelets gång. Eh... alltså, man behöver inte läsa det under spelets gång är det jag försöker säga :gremgrin:

Ett litet spelkort med matnyttig information vore grejt! Om man dessutom inte bryr sig så mycket om erfarenhetspoäng eller notera varenda skott som avfyras eller silvermynt som betalas så behöver man inte ens ha ett sudd! Tack för idén!