Bifur
Veteran
Med tanke på tråden om ärligt SLande började jag fundera på hur det ser ut ur spelar-perspektivet? Hur ofta "fuskar" folk med sin kunskap om ett scenario eller om spelvärlden? Finns det värde i det eller är det bara förkastligt? Hur ofta hoppar folk av för att de redan spelat ett scenario eller kanske tagit del av det i annan form (en bok eller film)? Är det kul att spela om ett scenario? Jag tänker det länkar till om huruvida man alltid låter spelarens kunskap styra RP:ns val eller om man låter karaktärens drivkrafter vara vägledande.
Personligen har jag ett bra eget exempel:
- En spelare sa inför ett scenario jag skulle SL:a att han hade spelat det innan men gärna ville vara med ändå men att vi inte skulle berätta det för de andra spelarna. Han lovade att spela väldigt karaktärsdrivet och göra de val som var rätt för RP:n oavsett intrigen. Tyckte det fungerade oerhört bra, han lät de andra spelarna fatta de avgörande vägvalen och lät sedan sin RP glida med eller kämpa emot beroende på vad som passade karaktären. Ofta glömde jag som SL helt bort att denna spelare hade förkunskaper som de andra inte hade.
Personligen har jag ett bra eget exempel:
- En spelare sa inför ett scenario jag skulle SL:a att han hade spelat det innan men gärna ville vara med ändå men att vi inte skulle berätta det för de andra spelarna. Han lovade att spela väldigt karaktärsdrivet och göra de val som var rätt för RP:n oavsett intrigen. Tyckte det fungerade oerhört bra, han lät de andra spelarna fatta de avgörande vägvalen och lät sedan sin RP glida med eller kämpa emot beroende på vad som passade karaktären. Ofta glömde jag som SL helt bort att denna spelare hade förkunskaper som de andra inte hade.