Re: alternativ är bra
"Det är en snabbare, enklare lösning som bevarar alla önskvärda egenskaper och löser en del mindre önskvärda (den trasiga fummelregeln)."
Därom tvista de lärde. Eller i alla fall du och jag.
Jag ser inte en annorlunda fördelning med ändrade ändpunkter som att det "bevarar alla önskvärda egenskaper". Sen hävdar jag att det bästa sättet att hantera "den trasiga fummelregeln" är att inte försöka sig på idiotsvåra handlingar (dvs handlingar med en svårighet över Mycket svårt) och att fummel inte ska innebära att man skjuter sin kompis, sliter av örat med bågsträngen och spetsar sig i ögat på bågens ände. Minskad dödlighet på fummel och mindre idiotgrejor, helt enkelt. Dess enda fördel som jag ser det skulle väl vara att det går snabbare, och ökningen i snabbhet är IMHO inte så stor att man tjänar någon större tid på det.
"Är det inte bättre för Eon om folk byter dess mekanik men fortsätter spela än att de letar reda på ett annat spel?"
För min del spelar det faktiskt inte ett jota. De får gärna spela Västmark om de så önskar.
Sen kan man se det så här: ObT6-systemet är gjort av spelare som uppskattar tärningsslag, tabeller och massor med information. Det går fortfarande att spela utan alla dessa tärningsslag och tabeller. Jag brukar föreslå att man inte kör med de avancerade reglerna till de som föredrar att skippa tärningsslag och tabeller, utan nöjer sig med de enkla reglerna. Jag brukar själv spela så, och kommer då upp i ungefär samma fart som gamla EDD. Så det
går att spela Eon snabbt. Det är inte där problemet ligger.
Jag tror att problemet är att det
finns en massa avancerade regler, extramaterial och moduler, inte att systemet är långsamt (för det är det inte - hastigheten är variabel). För en del är detta avskräckande och skrämmande. Och det kan ingen grundmekanik i helvete åtgärda. Det är inte där problemet ligger.