Nekromanti OB1T2 (OBS! Hjärndött!)

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,318
Location
Helsingborg
<div style="float: right; text-align: center; margin-right: 2em"><iframe src="http://rpglab.net/edod/generatorer/rullslump.htm" scrolling="no" width="400" height="360"></iframe>
<font size="1">Varning för krasch vid låga OB-tärningar</font size></div>1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
2
2
2
2
2
2
2
2
2
2
2
2
2
2
2
2
2
2
2
2
2
2
2
2
2
2
2
2
2
2
2
2
2
2
2
2
2
2
2
2
2
2
2
2
2
2
2
2
2
2
2
2
2
2
2
2
2
2
2
2
2
2
2
2
2
2
2
2
2
2
2
2
2
2
2
2
2
2
2
2
2
2
2
2
2
2
2
2
2
2
2
2
2
2
2
2
2
2
2
2
2
2
2
2
2
2
2
2
2
2
2
2
2
2
2
2
2
2
2
2
2
2
3
3
3
3
3
3
3
3
3
3
3
3
3
3
3
3
3
3
3
3
3
3
3
3
3
3
3
3
3
3
3
3
3
3
3
3
3
3
3
3
3
3
3
3
3
3
3
3
3
4
4
4
4
4
4
4
4
4
4
4
4
4
4
4
4
4
4
4
4
4
4
4
4
4
4
4
4
4
4
4
4
5
5
5
5
5
5
5
5
5
5
5
5
5
5
5
5
5
5
5
5
6
6
6
6
6
6
6
6
6
6
6
6
6
6
6
6
6
6
7
7
7
7
7
7
7
7
7
7
7
7
8
8
8
8
8
8
8
8
8
8
8
8
8
8
8
8
8
8
8
8
8
8
8
9
9
9
9
9
9
9
9
9
9
9
9
10
10
10
10
10
10
10
10
10
10
10
10
10
11
11
11
11
11
11
12
12
12
12
12
12
12
12
13
13
13
14
14
14
14
14
14
14
14
15
15
15
15
15
15
15
16
16
16
16
17
17
17
17
18
18
19
19
19
20
20
20
20
21
21
21
22
22
23
23
23
23
23
23
24
25
26
26
27
29
29
30
31
32
34
34
35
36
36
37
37
38
38
39
39
40
40
42
42
43
43
44
44
45
45
47
47
47
48
48
51
52
55
56
58
60
62
65
66
67
68
69
72
73
74
75
79
80
81
86
92
92
95
96
96
104
108
111
112
121
132
176
176
180
208
223
231
239
242
249
253
287
295
296
322
328
375
403
410
437
440
449
474
631
655
691
707
755
758
802
888
1076
1503
1733
1937
2227
2243
2937
4040
6167
6216
7125
7603
15646
19396
71710
163033

/Han som uttråkat slumpade fram OB1T2 hela 995 gånger och fick snittet 335.43
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Man behöver ju 1000 för att det ska räknas som statistiskt säkerställt urval.

n00b.
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,318
Location
Helsingborg
Man behöver ju 1000 för att det ska räknas som statistiskt säkerställt urval.
För att inte datorn ska krascha så har jag ställt in en maxgräns på 3 tal, alltså maximalt 999. Egentligen borde jag ha en övre gräns på 500 men folk får väl tänka lite själva.

Egentligen tänkte jag pyssla med generatorn för att markera ut när det blev fummel, men det sket sig på grund av:

a) Tråkigt att reda ut den dåligt strukturerade kod-härvan.
b) Jag vet inte kraven för fummel i Eon och Vampire
c) Jag vet inte kraven för perfekta slag i Eon och Vampire.

/Han som använder generatorn för att slumpa fram Feng Shui-resultat som han sedan slår på med 1T20
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,318
Location
Helsingborg
GÖR DET SJÄLV!!!!!! [NT]

<div style="width: 300px"><MARQUEE BEHAVIOR=ALTERNATE DIRECTION=RIGHT>
</MARQUEE></div>

/Han som nu uppgraderade från version 1.6 till 1.8
 

Boboliwsy

Warrior
Joined
6 Nov 2000
Messages
308
Location
Gävle
Ifall du vill fortsätta nån gång så är kraven i Eon följande:

Fummel - Två eller fler tärningar (i första kastet, innan OB-omslag) hamnar på 6, och totala utfallet blir högre än färdighetsnivån.

Perfekt - alla tärningar utom högst en måste vara ettor, och totala utfallet under färdighetsnivån. Om slaget bara är en tärning ska utfallet på denna vara ett, två eller tre (har jag för mig).

Hur det ser ut i Vampire minns jag inte, var många år sen jag läste de reglerna.

I övrigt, fin generator! :gremtongue:

//Boboliwsy - dags att fortsätta koda php nu...
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,181
Location
Rissne
Gamla vampire:

Ettor slår ut lyckade resultat, och fler ettor än lyckade är fummel.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Ähum..
Jaja, det där om att ha fritid ja. :gremgrin:
Hursomhellet, alltid kul att nån orka fnula ihop lite sådanthär.

/ Joha N, som skrive på anställningsbeviset för att jobba heltid hela den här treminen. \o/
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,659
Kan du inte göra en simulering som är öppen både uppåt och nedåt, dvs om du slår högsta värdet slår du en tärning till och lägger till den, slår du lägsta så slår du en till och drar från den.

Säg till mig när simuleringen är klar.
 

Bjorn

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,221
Location
Stockholm
Man kan utan allt för avancerad matematik visa att ob1t2 inte konvergerar. Det innefattar dock rätt tråkiga och långrandiga uträkningar som dessutom är jobbiga att texteditera...

Att illustrera det är dock relativt trivialt även om det inte är ett formelt bevis.

Vi vet att man kan utrycka medelvärdet för ob1t6 så här:

X = 1/6 + 2/6 + 3/6 + 4/6 + 5/6 + 1/6*2X

Vilket efter lite omstuvning ger:

4/6*X = 15/6 => X = 15/4 = 3.75

Försöker man göra samma sak för medelvärdet för ob1t2 får man ekvationen

X = 1/2 + 1/2*2X dvs att X = 1/2 + X vilket ju givetvis är olösligt. Detta är som sagt inget bevis för att serien inte är konvergent, men det borde få de flesta med lite matematisk intuition att se vart det barkar.

Formelt bevis lämnas som övning för den givetvis intresserade läsaren...
/Bjorn
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,318
Location
Helsingborg
Man kan utan allt för avancerad matematik visa att ob1t2 inte konvergerar. Det innefattar dock rätt tråkiga och långrandiga uträkningar som dessutom är jobbiga att texteditera...
Alltså, anledningen varför jag valde OB1T2 var för att testa om programmet kunde krascha. Efter att ha tvinga Firefox att fortsätta, trots flera varningar om att skriptet tar väldigt lång tid på sig (jag tänkte faktiskt slumpa fram 999 resultat, men fegade ur utan att veta att det var vid 995 resultat), så fick jag fram ett resultat.

Anledningen till varför Firefox (och andra, mindre bra webbläsare) kraschade var för att jag tyckte att det var ballt att se när datorn "tickade upp" alla resultat i takt med att den beräknade det hela. Det tog dock vääldigt mycket minne, så jag har nu i version 2.0 sett till att den inte gör det om man slumpar fler än 100 resultat.

Grejen med inlägget var inte att visa något medelvärde, utan bara fånigt visa upp att jag slagit med OB1T2 och hur resultaten kan bli. Men... öhh... tack för kunskapen i alla fall.

/Han som gör ett inlägg som är fullt av onödigt vetande
 
Top