Nekromanti Ob6t6 svårighet för parera!

Vovven

Veteran
Joined
15 May 2006
Messages
59
Location
Örebro (Mittens rike)
Om man vill att en motståndare ska ha det nästintill omöjligt att lyckas med sitt försvar så finns den här fina taktiken:

Anfallaren ska helst ha tränat upp sig i kedjevapen till fv15 med specialisering mot något valfritt kedjevapen. Detta för att själv ha en bra chans att träffa. (Detta är iofs en bra förutsättning för all strid att ha hög fv, doh)

Men iaf, när personen anfaller så ska hen (ett könsneutralt ord istället för han/hon) göra ett snabbt anfall med fint. Detta kommer att leda till att motståndaren får ob6t6 i svårighet när hen ska parera.
3t6 i grund + 1t6 för snabbt anfall + 1t6 för fint + 1t6 för kedjevapen = 6t6

Om försvararen har en sköld eller undviker så är dock svårigheten "bara" 5t6. Skölden sänker grundsvårigheten medan undvika ignorerar svårighetsökningen ifrån kedjevapen.

Men ifall alla dessa regler används så bör reglerna för avancerade undvikningsmanövrar också användas och då kan försvararen göra ett bakåtsteg istället för att sänka svårigheten på sitt försvar ytterliggare till ob4t6.
2t6 i grund +1t6 för snabbt anfall +1t6 för fint.

Då blir det helt plötsligt mer jämt mellan motståndarna.

Dock kommer VINITslaget troligen bli högt. 3t6 i grund +1t6 för snabbt +1t6 för finten (ifall anfallet lyckades). Sedan kan ju ett lyckat Insikt modifiera detta slag både uppåt och neråt, men att slå under Insikt med 4t6 är lite småsvårt, undantaget för väldigt rutinerade slagkämpar.

Om försvararen saknar sköld och är dålig på att undvika attacker så kan det kanske det är bättre att göra ett motanfall än att försöka parera som lider av en stor risk till fummel...

Dagens babbel, over and out :gremsmile:
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Regeln (OT)

Som för övrigt (min personliga åsikt) är något av det spelbalansmässigt dummaste man kan hitta i Eon; den slår banne mig nästan Ghor-dvärgarna.

Med samtliga regler

Kraftfullt anfall: +Ob1T6 i skada, -Ob1T6 i VINIT och Försvar för motståndaren.

Snabbt anfall: -Ob1T6 i skada, +Ob1T6 i VINIT och Försvar för motståndaren.

En i strid med tyngre vapen än träklubba ganska liten skadeökning mot att motståndaren (om denne inte är en bonddräng utan sköld) nästan garanterat lär kunna försvara sig mot anfallet och ta initiativet nästa tur. De enda som använder sig av kraftfullt anfall efter det lär vara bärsärkar och människor i raserianfall, samt någon benhård karaktärsspelare med en sådan karaktär. Man tar liksom bort ett val för de stridande för ett ytterst tveksamt tillskott av realism, och det gör ingenting roligare.

Den här har jag velat klaga på länge nu; därför denna rant som ni kan ignorera ifall den inte till för något (jag har ju själv ändå för vana att hoppa på folk som klagar på bristande spelbalans i Eon med argumentet att det faktiskt inte har något i spelet att göra).
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,292
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Regeln (OT)

Jag håller med, den regeln är helt jävla miffo.

Men Eon -har- lite av ett problem i det att det är för lätt att återvinna VINIT om man är väldigt skicklig, eftersom man bara slår mot sitt eget värde. Detta gör att två kombatanter med hög VINIT mer eller mindre ständigt kommer bolla initiativet mellan sig oavsett hur mycket snabba anfall, finter och utspel de kör.

Och det suger lite.

Eller så är det bara så att folk är alldeles för bra i mina kampanjer, VINIT 15 innan SI räknats in är liksom inte unheard of...

- Ymir, beklagar sig
 

Vovven

Veteran
Joined
15 May 2006
Messages
59
Location
Örebro (Mittens rike)
Re: Regeln (OT)

Jag skrev ett regelförslag til lkraftfulla och snabba anfall i en annan tråd.

VINIT 15 låter rätt högt faktiskt i mina öron...

Exempel:
Om en person har Rör 16 (vilket är en bit över medel) så behöver personen stridsvana 22 för att kunna ha VINIT 15.
(Rör/2+stridsvana)/2
(16/2+22)/2=15
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Re: Regeln (OT)

Ja, när vi spelade så hade de flesta väldigt lågt vinit, och striderna avgjordes med vem som fick vinit först.
 

Gemstone

Swordsman
Joined
21 Aug 2005
Messages
422
Location
Stockholm
Re: Regeln (OT)

Min grupp brukar dyka upp med cirka... 7-12 då de startar, innan SI, vid vilket 12 är ett extremvärde för en veteran.

Efter ett par spelomgångar brukar de få +1 tack vare ökad stridsvana :gremsmile:
 

Craygh

Swordsman
Joined
13 Oct 2004
Messages
771
Location
Umeå
Re: Regeln (OT)

Hmmm... våran spelgrupp har alltid funnit reglerna för snabba och kraftfulla anfall att vara nog väl balanserade, men jag har efter att ha läst ett smart inlägg häromdagen funderat på att ändra så att skadeförändringen beror på grundskada och inte är ett fast värde.

det man då brukar göra i våran rollspelsgrupp är väl helt enkelt att variera så att man använder sig av snabba anfall för att mjuka upp garden och sedan hjälper den lilla skadeökningen från kraftfullt till att avsluta fienden.
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Re: Regeln (OT)

Reglerna _är_ bra och väl balanserade; klagomålen gäller den frivilliga regel som föreslår att man modifierar svårigheten på ett eventuellt försvarsslag så att kraftfullt blir sämre och snabbt bättre utan något som balanserar åt motsatta hållet.
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Re: Regeln (OT)

Du glömmer att man lägger till SI på Vinit numera. Ett vanligt stridssvärd ger en rätt häftig bonus på +3 i alla lägen. Visserligen ger sköldar minus, men relativt små sådana. Folk med Melorsvärd och dylikt blir lätt VINIT-kungar.

Dessutom får man bonusar på vinit om man har högt fv (över 15 om jag inte minns fel). Med detta i åtanke är en bonus på 3-5 relativt vanlig och således är 15-16 i VINIT väldigt långt ifrån ouppnåeligt...

Joel - Vinitus Maximus
 

Vovven

Veteran
Joined
15 May 2006
Messages
59
Location
Örebro (Mittens rike)
Re: Regeln (OT)

Men i en strid där kombantanterna har höga fv så är det ändå VINITmodifikationen som är den viktiga, eftersom en rutinerad kämpe troligtvis lyckas försvara sig vare sig det är 2t6 eller 4t6 i svårighet.

Ok, lite överdrivet eftersom 4t6 kan vara lurigt ibland, men ni förstår vad jag är ute efter :gremwink:

Oj, såg nu att det hade blivit en sida till.

Ok, när jag skriver utgår jag ifrån Eon2 eftersom det är dem reglerna som jag har. Men har förstått att det mesta är typ likadant i Eon3.

Fråga: Lägger man bara till SI eller gäller den gamla 1t6modifikationen fortfarande för bättre SI?
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Re: Regeln (OT)

Men i en strid där kombantanterna har höga fv så är det ändå VINITmodifikationen som är den viktiga, eftersom en rutinerad kämpe troligtvis lyckas försvara sig vare sig det är 2t6 eller 4t6 i svårighet.
Ob4T6 snittar enligt Neogames medelvärde på 15, så en svårighetsgrad hit eller dit gör faktiskt ganska stor skillnad om man nu inte spelar med väldigt bra karaktärer, och två av tre försvarsmanövrar är på Ob3T6 i grund. På samma sätt är ett lätt slag väldigt mycket lättare än ett normalsvårt, framför allt vad gäller perfekt.

Och om nu effekten vore försumbar tycker jag fortfarande inte att det vore en särskilt förmildrande omständighet, eftersom den då tillför ännu mindre av det den nu skulle vara ämnad att tillföra.
 

Vovven

Veteran
Joined
15 May 2006
Messages
59
Location
Örebro (Mittens rike)
Re: Regeln (OT)

Jo, jag vet, som jag skrev så var det lite överdrivet. Ob1t6 kan göra mycket skillnad, en vän slog t.ex. över 50 på ob1t6 en gång på hur många erfarenhetspoäng hen skulle få på en vapenfärdighet ifrån uppväxten (Karaktärens släkt var vapenmästare om jag minns rätt).

Jag tar tillbaka den delen i mitt förra inlägg, nu efter lite tänkande.

Men vissa spelare här på forumet hade ju en stridsvana på över 20 så då är nog deras fv i vapen ännu högre :gremwink:
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,292
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Regeln (OT)

+Ob1T6 gör JÄVLIGT mycket skillnad även om man har 25 i Svärd och 20 i VINIT...ponera att man måste göra multipla försvarsmanövrar, liksom. (Vilket man måste mer eller mindre konstant eftersom kombatanter som är skickliga nog alltid gör multipla anfall). Fienden kan göra multipla snabba attacker utan större moddar än han normalt skulle fått, mens du måste försvara dig mot dem med +Ob1t6. Lycka till, I say. Det där är obalanserat som faen.

Jämför med Krilles husregler för bakvänd fattning på svärd, då fick -både- man själv och motståndaren +Ob1T6, på anfall resp försvar. Den regeln var liksom...vettig, om än kanske rätt meningslös eftersom det ena tar ut det andra.

- Ymir, redogör
 

Nkari

Veteran
Joined
24 May 2002
Messages
192
Location
Örebro
Re: Regeln (OT)

snabba och hårda anfall gillar jag, men jag tror att det ska vara -0b2t6 åt skade hållet för snabba och +ob2t6 för hårda anfallet.. med för övrigt ska det vara samma mods som nu.. då gillar jag det bättre.. =)


dvs

Snabbt = -OB2t6 skada VS +OB1t6 försvarsmanöver och +OB1t6 VINIT
Hårt = +OB2t6 skada VS -OB1t6 försvarsmanöver och -OB1t6 VINIT

Det känns som man faktiskt offrar något då..

Annars skulle jag inte köra något annat än snabba anfall.. vilket jag inte heller gör.. =)
 

Ydram

Warrior
Joined
23 Apr 2002
Messages
263
Location
Umeå
Re: Regeln (OT)

I Eon III är det ingen svårighetsökning inblandat i Kraftfullt/Snabbt anfall, bara +/-Ob1t6 i skada. Samt +/-Ob1t6 i Vinit för försvararen. Den finns dock som ytterligare en Frivillig Regel på sida 37 i Spelledarens Guide. Vad man bör tänka på är om man lyckas parera ett Kraftfullt anfall är att du kan råka ut för Tillbakaknuffning, och därför automatiskt blir försvarare nästa runda.

Så du kan i alla fall få en svårighet på Ob5t6 för att göra ett försvar mot ett kedjevapen. Tror till och med att det finns lite roliga tekniker i Vapenmästaren som även där höjer svårighetsgraden. Ob5t6 är hur som helst väldigt mycket, och är en av orsakerna till att jag gillar kedjevapen :gremsmile:
 

Craygh

Swordsman
Joined
13 Oct 2004
Messages
771
Location
Umeå
Re: Regeln (OT)

Kedjevapen är värdelösa mot en någorlunda intelligent motståndare. Allt han behöver göra är att undvika genom att gå bakåt så är grundsvårigheten på OB2T6, och du kan inte göra ett skit åt det. Du kan göra snabba fintade anfall så att ni båda får samma svårighet, men inget mer. Parader i EON är hursomhelst bara dumheter om man som min spelgrupp använder BRYT-reglerna, eftersom vilket vapen som helst går sönder på ett kick (Undantaget extremfall som Khla-Minder (Stavning?)). Att du dessutom antagligen kommer att bli tillbakaknuffad om du inte är en dvärg (Som är de ENDA som får lära sig stå kvar, tack för den, neogames) hjälper ju inte det heller, direkt.

Sen en grej som våran spelgrupp har börjat speltesta efter lite påtryckningar från mig är att skadeskillnaden från snabba/kraftfulla anfall ändras från +/- OB1T6 till +/- 1 per OB1T6 skada man gör i normala fall, allting inräknat (Magi, vapenskada, skicklighet, grundskada, tekniker, bärsärk). Det kanske låter mysko som fan när ni läser det först, men prova, det gör skillnad, tro mig.
 
Top