Kronotropi, ritualmagi och kraftuttryck
" Om man nu kan se det som att ett element är farligare (vid okontrollerad dissipation) så då borde de ju även vara de om man använder element i form av en direkt attack..."
Nej, aspekterna har bara olika egenskaper, och dom - av människor - framforskade effekterna är olika effektiva i sitt användande av filamentets energipaket.
"Dessutom suger Kronotropi faktiskt Mufflon...Ex. Portal behöver man köra en veckolång ritual med sjuttioelva magiker för att få en kilometer mellan portalerna..."
Du kan inte få en kilometer mellan portalerna utan att behöva slå typ 20 tärningar mot Ritual.
Portalerna är taktiska, inte strategiska.
Dom används inom ett slott, inte inom ett rike.
"Borde finnas ngt i stil med Slow/Haste... Tidsflykt e mest flummig... "
Kasta tidsflykt på din motståndare så får vi väl se vem som tycker vad är flummigt.
"Schamanen blir inte särskilt farlig eftersom andestrid pågår tills ingen av själarna vill slåss..."
Nej, han är ju bara odödlig så så farlig är han ju inte.
"Dessutom suger även Ritual magi /.../"
Det var troligare det mest ogenomtänkte jag har hört idag på hela rollspel.nu-forumen.
Exakt vad med ritualmagi är som är så dåligt menar du?
Jag bifogar två st ritualer som är praktiskt ogörliga att utföra med besvärjelsemagi.
Land och rike runt [7]
Färdighet: Alstra ataxatropi (Ob4T6), Ritual (Ob2T6)
Tidsåtgång: 16 timmar
Räckvidd: personlig
Varaktighet: momentan
Teleporterar magikern 100 mil, till en plats där han har varit eller som han har sett. Magikern måste kunna landa med fötterna dit han teleporteras.
Solens magnifika tjusningskraft 8
Färdighet: Alstra Heliotropi (Ob3T6), Alstra Ataxatropi (Ob3T6), Ritual (Ob3T6), Ritual (Ob3T6)
Tidsåtgång: 4 timmar
Räckvidd: beröring
Varaktighet: provisorisk
Ger den besvärjade -Ob4T6 på alla slag mot PER, berättarkonst, Diplomati, Förföra, Ledarskap, Skådespel och Övertala. Svårigheten kan aldrig bli lägre än Ob1T6. Effekten är provisorisk, så den varar tills så länge som magikerna behagar.
Jag tycker att dessa två exempelritualer sätter fingret på ritualmagins stora styrka.
/Naug, spelar magikertös i den nuvarande Eonkampanjen