Nekromanti Obalanserade aspekter

koboldjagaren1

Veteran
Joined
23 May 2003
Messages
4
Location
Vattnajökul, Island
Satt och småkikade lite på olika aspekter och jämförde bl.a. vad som hände då man fummlar. Kom fram till att de aspekter´som är farligast, typ fototropi är förhållandevis ofarliga vid okontrollerad dissipation. Andra förhållandevis värdelösa (läs kronotropi) är lebensgefährliches när man fummlar. Det verkar det som som att vissa aspekter (läs återigen kronotropi) glömdes bort då man gjorde besvärjelser. Hittade inte många i boken. Fy Fy Fy. Kronotropi är ju den enda rätta aspekten.


Ps. Tanzania är otroligt vackert på våren. Fåglarna kvittrar och aporna parar sig. Alla borde få uppleva det. Ds.


Jag VILL ha tillbaka mitt användarnamn!!!!! NU!!! SNÄLLA!!!!
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Aspekterna beter sig annorlunda.

Jag tror till och med att det står någonstans i antingen grundboken eller i M&M att dom olika aspekterna har olika mycket energi/filament i sig.

Detta förklarar lite lustiga saker som att 1 filament nekrotropi gör Ob1T6 trauma, och 1 filament termotropi gör Ob1T6 trauma och Ob1T6 smärta varje runda i en minut (15 runder per minut ger ==> Ob15T6 trauma och smärta).
Viss skillnad i energiinnehåll bland aspekterna kan man lugnt säga :gremwink:

Men det är helt enkelt så Eons magi funkar. Dom olika aspekterna har olika kvalitéer och bör nog inte riktigt jämföras med varandra så himla mycket som man kan önska.

/Naug, tycker till om magi
 

DAKRilla

Hero
Joined
12 Mar 2002
Messages
1,283
Re: Aspekterna beter sig annorlunda.

"Detta förklarar lite lustiga saker som att 1 filament nekrotropi gör Ob1T6 trauma, och 1 filament termotropi gör Ob1T6 trauma och Ob1T6 smärta varje runda i en minut (15 runder per minut ger ==> Ob15T6 trauma och smärta).
Viss skillnad i energiinnehåll bland aspekterna kan man lugnt säga"


Eller så kan man fundera på skillnaderna för hur resultaten åstadkoms. Det är säkerligen mer energikrävande att få kroppsvävnad att bara dö (nekrotropi) än att låta den brännas sönder (termotropi). Med andra ord bör man kolla på hur effektivt filamentet kan utnyttjas till den avsedda effekten istället för att säga att filament innehåller olika mycket energi.
 
Joined
7 Dec 2001
Messages
1,052
Location
Stockholm
Re: Aspekterna beter sig annorlunda.

Dom olika aspekterna har olika kvalitéer och bör nog inte riktigt jämföras med varandra så himla mycket som man kan önska.
Jag håller med dig fullständigt Naug det är ju bara att jämföra hur olika världens element ter sig för övrigt - exempelvis är det en stor skillnad på att antingen få en kaskad vatten över sig, bli grillad av en klase eld, bli mörbultad av en massa småsten eller bli omkullvräkt av en stormvind. Visst kan alla nämda exempeln vara nog så otrevliga men de ovan nämda exempeln kopplade till elementar krafterna (och inte nödvändigtvis med magi) är ju bevisligen av olika slag - så varför skulle det inte kunna vara så med magi också?
 

Greymourn

Swordsman
Joined
28 Jan 2001
Messages
593
Location
I en stad i ett län etc.
Re: Aspekterna beter sig annorlunda.

Om man nu kan se det som att ett element är farligare (vid okontrollerad dissipation) så då borde de ju även vara de om man använder element i form av en direkt attack... Dessutom suger Kronotropi faktiskt Mufflon...Ex. Portal behöver man köra en veckolång ritual med sjuttioelva magiker för att få en kilometer mellan portalerna... Borde finnas ngt i stil med Slow/Haste... Tidsflykt e mest flummig...

Dessutom suger även Ritual magi och i synnerhet Cermnier svetigt istrigt Mufflon... Liksom Ande reglerna... Schamanen blir inte särskilt farlig eftersom andestrid pågår tills ingen av själarna vill slåss...
 

Kakan

Veteran
Joined
28 Jan 2003
Messages
159
Location
Lysekil
Re: Aspekterna beter sig annorlunda.

det är sant att de inte verkar lagt ner så mycket energi på kronotropiska effekter, men finns det inte någon slow/haste grejj? eller är det ataxa och nomo?

sen håller jag med om att cermonier inte är så häftiga, men ritualer ROCKAR. det är bara de färdiga ritualerna i boken som är värdelösa, ta MM och gör lite egna ritualer så ska du få se på grejjer.. läka Ob 10T6 trauma över natten istället för 1 trauma? jomen visst...

sen har de dubbat sig lite med andereglerna och inte varit särskillt tydliga... på andestridkapitlet står det bara att förloraren tvingas fly, men i kapittlet om att binda andar står det att man kan tvinga en själ att lyda genom att knäcka den i andestrid itsället för att övertala den.. så jag antar att så fort en schaman vunnet en andestrid kan han ta den adres själ och antingen knuffa bort den, eller stoppa in den i något och tvinga den att vara hans familiarus... sen kan ju en icke-schaman försöka bråka med en schaman.. om han har ihjäk schamanen kommer schamanen bara tillbaka och sliter ut hans själ och så var det med det...
 

Greymourn

Swordsman
Joined
28 Jan 2001
Messages
593
Location
I en stad i ett län etc.
Re: Aspekterna beter sig annorlunda.

Har iofs int sysslat mycket med ritualer... Men fortfarande ritual för att hela Ob10t6... hur många timmar tar det... En någorlunda skicklig "biotropist" kan använda ungf. hälften av den "energin" på 3 sekunder... Ritualer skulle kunna bli bättre... jag och min söta grupp har iofs gjort som så att mer avancerad magi ex. återuppliva samt "sätta tillbaks avkapade extermiteter" måste användas i ritual form...

Sak två jag inte gillar med Schamanism är att Schamanen inte har någon egentlig fördel i andestrid (bortsett från att han är den enda som kan påbörja ett an(de)grepp... Å att han inte kan bli bättre på andestrid annat än genom PSY höjnng...
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Kronotropi, ritualmagi och kraftuttryck

" Om man nu kan se det som att ett element är farligare (vid okontrollerad dissipation) så då borde de ju även vara de om man använder element i form av en direkt attack..."

Nej, aspekterna har bara olika egenskaper, och dom - av människor - framforskade effekterna är olika effektiva i sitt användande av filamentets energipaket.


"Dessutom suger Kronotropi faktiskt Mufflon...Ex. Portal behöver man köra en veckolång ritual med sjuttioelva magiker för att få en kilometer mellan portalerna..."

Du kan inte få en kilometer mellan portalerna utan att behöva slå typ 20 tärningar mot Ritual.
Portalerna är taktiska, inte strategiska.
Dom används inom ett slott, inte inom ett rike.


"Borde finnas ngt i stil med Slow/Haste... Tidsflykt e mest flummig... "

Kasta tidsflykt på din motståndare så får vi väl se vem som tycker vad är flummigt. :gremsmirk:


"Schamanen blir inte särskilt farlig eftersom andestrid pågår tills ingen av själarna vill slåss..."

Nej, han är ju bara odödlig så så farlig är han ju inte. :gremwink:


"Dessutom suger även Ritual magi /.../"

Det var troligare det mest ogenomtänkte jag har hört idag på hela rollspel.nu-forumen.
Exakt vad med ritualmagi är som är så dåligt menar du?

Jag bifogar två st ritualer som är praktiskt ogörliga att utföra med besvärjelsemagi.


Land och rike runt [7]
Färdighet: Alstra ataxatropi (Ob4T6), Ritual (Ob2T6)
Tidsåtgång: 16 timmar
Räckvidd: personlig
Varaktighet: momentan

Teleporterar magikern 100 mil, till en plats där han har varit eller som han har sett. Magikern måste kunna landa med fötterna dit han teleporteras.


Solens magnifika tjusningskraft 8
Färdighet: Alstra Heliotropi (Ob3T6), Alstra Ataxatropi (Ob3T6), Ritual (Ob3T6), Ritual (Ob3T6)
Tidsåtgång: 4 timmar
Räckvidd: beröring
Varaktighet: provisorisk

Ger den besvärjade -Ob4T6 på alla slag mot PER, berättarkonst, Diplomati, Förföra, Ledarskap, Skådespel och Övertala. Svårigheten kan aldrig bli lägre än Ob1T6. Effekten är provisorisk, så den varar tills så länge som magikerna behagar.

Jag tycker att dessa två exempelritualer sätter fingret på ritualmagins stora styrka.


/Naug, spelar magikertös i den nuvarande Eonkampanjen
 

Greymourn

Swordsman
Joined
28 Jan 2001
Messages
593
Location
I en stad i ett län etc.
Re: Kronotropi, ritualmagi och kraftuttryck

Skulle vara intressant att veta hur du väver effekten teleportera 100mil med 4 ataxatropiska filament (enligt beskrivningen i M&M ger 4 filament kraftnog för teleportering 1000m)...

Och varför följer portal den klassiska 30m per filament närinte teleportera gör det...

Schamanen är heller inte odödlig eftersom att anden som redan finns i kroppen Schamanens ande söker besätta kan fortsätta andestrid i all oändlighet oavsett om han förlorar och förlorar och förlorar... (vi Schamaner håller dock tyst om det till våra respektive SL som i sin tur tycker Schaman luktar Kobold lång väg...

Tidsflykt på motståndaren måst jag ju erkänna att jag inte funderat över... Men betyder ju å andrasidan att han inte kommer kunna göra något somhelst motstån (effekten blir ju i det närmsta paralysera)...

För övrigt måste jag ju erkänna att jag inte läst magireglerna på ett tag (läs två år) men skulle inte Solens Magnifika Tjusningskraft lika gärna kunna "extemporeras" fram...
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Designdata för Land och rike runt

"Skulle vara intressant att veta hur du väver effekten teleportera 100mil med 4 ataxatropiska filament (enligt beskrivningen i M&M ger 4 filament kraftnog för teleportering 1000m)..."

Hmm.. varför klagar du på ritualer om du inte är helt hundra på hur dom fungerar eller vad dom gör?


Här får du designdatan till Land och Rike runt.

Steg 1) Alstra 8 filament Ataxatropi över 8 timmar. Ob8T6 i grund -Ob4T6 för den fyrdubblade tidsåtgången. Alltså Ob4T6 mot Alstra ataxatropi

Steg 2) Väv effekten 'teleportera' förstärkt till 7 filament. Sänk svårigheten genom att fyrdubbla tidsåtgången (8 timmar igen) och använda ett överblivet filament.
7 - 4 - 1 = 2 ==> Ob2T6 mot Ritual

Med 7 filament teleportation så kommer man 10^7 meter vilket motsvarar 100 mil.


"Och varför följer portal den klassiska 30m per filament närinte teleportera gör det..."

Som sagt, aspekterna och effekterna beter sig olika. Vi människor som har läst grundläggande fysik blir ofta alldeles gramse när dom inser att dom olika aspekterna har olika energinivåer. Däremot så kan man transformera fritt emellan dom, vilket gör att det tillsynes kommer energi från ingenstans, vilket gör alla små naturvetare (det inkluderar mig) alldeles tossiga.
Men det är bara att inse att Mundana är inte Jorden, och vissa principer som existerar på jorden existerar inte nödvändigtvis på Mundana.


"Schamanen är heller inte odödlig eftersom att anden som redan finns i kroppen Schamanens ande söker besätta kan fortsätta andestrid i all oändlighet oavsett om han förlorar och förlorar och förlorar... "

Hur menar du nu?
Vad är det för fel på att bara slå ett slag mot Schamanism. Segla fram till en lämplig kropps själ. Knuffa ut den, och besätta kroppen?


"För övrigt måste jag ju erkänna att jag inte läst magireglerna på ett tag (läs två år) men skulle inte Solens Magnifika Tjusningskraft lika gärna kunna "extemporeras" fram..."

Nej, går icke. Eftersom alla effekter obönhörligen startar så fort man väver dom inom improviserad magi så kan man inte applicera meta-effekter som provisorisera eller kronotropins fördröjning inom improviserad magi.


/Naug, har helt klart bläddrat i M&M för mycket för att det ska klassas som friskt :gremwink:
 

avatarex

Helmgast
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,233
Location
Göteborg
Kronotropi och schamanism

Schamanen är heller inte odödlig eftersom att anden som redan finns i kroppen Schamanens ande söker besätta kan fortsätta andestrid i all oändlighet oavsett om han förlorar och förlorar och förlorar... (vi Schamaner håller dock tyst om det till våra respektive SL som i sin tur tycker Schaman luktar Kobold lång väg...
Förluster sliter på själen (Qadoshminskning). Mer om detta i andemodulen.

Tidsflykt på motståndaren måst jag ju erkänna att jag inte funderat över... Men betyder ju å andrasidan att han inte kommer kunna göra något somhelst motstån (effekten blir ju i det närmsta paralysera)...
Problemet är att man måste göra om det till beröring, vilket gör det hela mycket svårare. Men lyckas man väl med det så är motståndaren knäckt.
 

avatarex

Helmgast
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,233
Location
Göteborg
Ytterligare förbättringar

Förbrukar man två ataxatropiska kongelat så blir svårigheten Ob2T6, Ob2T6. Det är verkligen inte illa!

Lägger man på ett filament och två kongelat till (för att sänka svårigheten på både alstra och besvärja) så kan man komma 1000 mil (dvs, nästan hela Mundana) på Ob2T6, Ob2T6.
 

Greymourn

Swordsman
Joined
28 Jan 2001
Messages
593
Location
I en stad i ett län etc.
Re: Designdata för Land och rike runt

Så då återstår problemet med land och rike runt i att få "landnings platsen inom synhåll" går säkert att lösa med någon besvärjelse det oxå eller?

Citerat ur grundboken: "När en andestrid påbörjats kan den inte avslutas om båda deltagarna vill det"

Vilket innebär att andestriden kan hålla på i all evighet... "offrets" ande har dessutom Ob1T6 lättare på PSY mot PSY slaget så det blir en ganska jämn kamp även om "offret" inte har lika hög PSY som en Schaman...
 

Greymourn

Swordsman
Joined
28 Jan 2001
Messages
593
Location
I en stad i ett län etc.
Ser framemot Ande Modulen Schamanen borde inte...

funnits utan den´... faktiskt... först var han "för bra"... och den nya regeln om Qadoshförlust var löjlig, om än nödvändig...
 

Arvid

Warrior
Joined
21 Feb 2002
Messages
399
Location
Uppsala (och Piteå)
Re: Kronotropi, ritualmagi och kraftuttryck

Schamanen är heller inte odödlig eftersom att anden som redan finns i kroppen Schamanens ande söker besätta kan fortsätta andestrid i all oändlighet oavsett om han förlorar och förlorar och förlorar... (vi Schamaner håller dock tyst om det till våra respektive SL som i sin tur tycker Schaman luktar Kobold lång väg...

Nej, om du läser reglerna på sidan 263, Eon 2, så ser du att den förlorade anden flyr, sedan behöver du andeförnimelse för att hitta tillbaka till din egen kropp vilket typ ingen har.
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Re: Designdata för Land och rike runt

Så då återstår problemet med land och rike runt i att få "landnings platsen inom synhåll" går säkert att lösa med någon besvärjelse det oxå eller?

Sid. 123, M&M

Teleportera

Effekten används för att teleportera en person en viss sträcka. /.../
Teleprotering kan bara genomföras på så sätt att den teleporterade landar med fötterna på marken på ett ställe som rymmer hela personen. Dessutom måste besvärjaren antingen kunna se eller ha besökt platsen tidigare. (min fetstil)




Citerat ur grundboken: "När en andestrid påbörjats kan den inte avslutas om båda deltagarna vill det"

Vilket innebär att andestriden kan hålla på i all evighet... "offrets" ande har dessutom Ob1T6 lättare på PSY mot PSY slaget så det blir en ganska jämn kamp även om "offret" inte har lika hög PSY som en Schaman...
Kolla tabell 11-3 på sidan 263 (Eon 2), och läs om stycket om andestrid så inser du nog att när man har vunnit så är striden över.


/Naug
 

Drakvrede

Swordsman
Joined
17 May 2000
Messages
732
Location
Stockholm, Sverige
Solbränna och odödlighet...

Nej, han <schamanen> är ju bara odödlig så så farlig är han ju inte.
Odödlig är fel ord - han kan måhända leva mycket länge, eller snarare, upprepade gånger, men odödlig är han inte! Tänkte bara jag skulle säga det... :gremwink:

Solens magnifika tjusningskraft 8
Förslagsvis utförs denna ritual i baxbyxor, så får magikern dessutom en trevlig solbränna på köpet...
:gremgrin:
 

Drakvrede

Swordsman
Joined
17 May 2000
Messages
732
Location
Stockholm, Sverige
Snart e dom "nere på jorden"...

den nya regeln om Qadoshförlust var löjlig, om än nödvändig..
Framför allt är den otydlig (tycker dock inte att den är larvig). Den kommer alltså att förtydligas i andemodulen...
:gremcool:

För övrigt kommer det dyka upp en del andra grejer i andemodulen, som kommer att ta bort ännu mera av andebesvärjarens "oövervinnerlighet"! Bra va?
:gremwink:
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,292
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Ehm...well...varför?

För övrigt kommer det dyka upp en del andra grejer i andemodulen, som kommer att ta bort ännu mera av andebesvärjarens "oövervinnerlighet"! Bra va?
Som vad då? Att schamaner härskar oinskränkt på sitt plan (andeplanet) och endast kan kontras av magi och andra schamaner var liksom en ganska grundläggande, och stämningsfull, grej i schamanism-systemet i mitt tycke. Att tvunget behöva kompensera för allting och ge alla en chans för snarare tankarna åt D&D-hållet.

Men du kanske menar något helt annat än jag tror? Förtydliga gärna.

- Ymir, kör sällan på Qadoshförlust varken för magi eller schamanism, och ser ingen anledning att begränsa schamaner ytterligare
 
Top