"
Ja, Sigill är urk-mäktig, men man måste fortfarande förbereda sig - det är ju en ritual, trots allt."
Nej, det är en besvärjelse.. Permanens och Nexus är däremot ritualer..
"
...med SV 17 tar det ett tag innan man får nåt slags hyfsat FV."
Precis... och har man kommit upp i den nivån så
borde magikern vara rätt erfaren inom magi.. Själv har jag inte varit med om att man ens fått FV 17 i en magiskola under erfarenhet.. Bara FV 17 i magiskolan tar ett tag att få ihop (i EDD).. Om man inte köper detta när man skapar gubben då, men då blir denne istället askass (FV mellan 3-6) på sina 3-4 besvärjelser (för fler hade denne inte råd att ha)..
Återigen.. Om magikern ska bli något att räkna med, förutom i strid där tydligen nästan alla stridsbesvärjelser ändå är kvicka, så bör man trots allt ha Sigill.. Dels för att kunna lägga besvärjelsen kvick och dels för att slippa misslyckas i den.. Ta Flyga som exempel.. Om en magiker faller utför ett stup så finns det inte en chans i (fantasy)världen att denne hinner lägga sin besvärjelse för att hindra fallet innan magikern slår i något (125 meter faller man på 5 sekunder, grovt räknat i huvudet).. Det vore däremot skönare att ha Flyga inlagt i sin medaljong runt halsen.. Då slipper sådant förekomma utan magikern kan med säkerhet aktivera Flyga.. Visst gör Sigill andra besvärjelser bra, men om man bortser från att man kan använda de i stridsbesvärjelser så är Sigill nästan en nödvändighet.. Det är därför jag har slängt in en variant av Sigill bland de regler för
magikerstavar som jag skrivit ihop..
"
Nej, kobold-besvärjelsen framför alla är ju Laddning..."
Laddning är lite lustig.. Jag skrev ju i ett tidigare inlägg i denna tråd att minimagierna Gräva och Lyft kan missbrukas för att de förklarar besvärjelsens effekt så dåligt.. Likadant är det med den här besvärjelsen.. Den kan tolkas på flera olika sätt..
Jag har alltid tolkat den så att man lägger in Laddning i ett föremål och sedan kan man fylla på med PSY (upp till maxnivån) när man känner för det..
Det som är konstigt med besvärjelsen (med den tolkningen) är att man inte kan slänga två Laddningar i ett föremål.. Varför då? Man kanske vill lägga en Laddning E3 i sin magikerstav efter ett tag istället för den E1 man först lade.. Visst kan man Skingra ritualen, men alla magiker har inte Skingra (löjligt förresten att magikern inte kan stänga av sina egna besvärjelser enligt reglerna (då det inte finns någon regel för detta))..
Den tolkning jag har kommit på under senare dagar är att man inte kan fylla på Laddning alls.. Det står visserligen "...lagra PSY i det magiska föremålet som i ett batteri. Magikern kan ta PSY från sitt psyke och lägga det i föremålet." (EDD magi - s. 30) men det kan lika gärna vara en förklaring för vad som händer när man lägger in Laddning i föremålet.. Inte att man ska kunna göra det
efteråt.. Min nuvarande tolkning är alltså att när Laddning har 0 PSY kvar så försvinner den, precis som Sigill försvinner när den bryts..
Ni kanske kommer ihåg gamla EDD-äventyr där vissa vapen har Laddning och att det står ungefär "när alla PSY i ett föremål försvunnit så försvinner Laddningen i föremålet.."?
Men varför står då att Laddning är permanent? Jo, för att den
är permanent.. Den är det tills PSY-mängden når 0..
Så slutligen.. Om en magiker har 4 i PSY kvar och lägger en Laddning E1 så kan denne bara lägga in 2 PSY i Laddningen som ett batteri (om magikern inte vill göra någon sorts bisarr självmordsbesvärjande).. Sedan kan denne bara använda de 2 PSY:na och inte fylla på med mer..
/[color:\\"green\\"]Han[/color] som har en tendens att skriva längre svar ju kortare inläggen är