Hur resonerar ni vad gäller tak på färdigheter och grundegenskaper?
En del spel har inga klart definierade gränser vad gäller hur bra rollpersonerna kan bli. Detta ställer enligt mitt tycke till vissa problem. Det blir till exempel lätt inflation i hur bra karaktärerna egentligen är (Gamla WEG Star Wars är ett klassiskt exempel på detta, där filmhjältarna i källböckerna fick helt absurda värden*). Detta leder till att den normala inlärningskurvan som existerar i "verligheten" inte existerar.
Å andra sidan kan ett tak få spelarna att känna sig begränsade. Hur har ni tänkt när ni konstruerat era system?
*Rolig fotnot: Om värdena för Darth Vader och dödstjärnan tolkas enligt dessa böcker, kan man snart räkna ut att Vader rent teoretiskt skulle kunna klyva Dödstjärnan med ett enda hugg.
//Erik - har druckit klart... eller äsch... jag tar nog ett glas till.
En del spel har inga klart definierade gränser vad gäller hur bra rollpersonerna kan bli. Detta ställer enligt mitt tycke till vissa problem. Det blir till exempel lätt inflation i hur bra karaktärerna egentligen är (Gamla WEG Star Wars är ett klassiskt exempel på detta, där filmhjältarna i källböckerna fick helt absurda värden*). Detta leder till att den normala inlärningskurvan som existerar i "verligheten" inte existerar.
Å andra sidan kan ett tak få spelarna att känna sig begränsade. Hur har ni tänkt när ni konstruerat era system?
*Rolig fotnot: Om värdena för Darth Vader och dödstjärnan tolkas enligt dessa böcker, kan man snart räkna ut att Vader rent teoretiskt skulle kunna klyva Dödstjärnan med ett enda hugg.
//Erik - har druckit klart... eller äsch... jag tar nog ett glas till.