entomophobiac
Low Prep High Play
Ok, utan att överhuvudtaget bry mig om en diskussion gällande kampsporter och deras dödlighet tänkte jag ställa en liten fråga. Mitt system behandlar obeväpnad strid på ett högst orealistiskt och mycket Hollywood-mässigt sätt. Detta innebär att du inte tar någon skada alls om en träff inte gör mer skada än din Tålighet (Toughness).
Tänk då att en genomsnittlig person har en Tålighet på 2, 3 eller kanske 4 och att en knytnäve normalt gör en skada på detsamma så länge du inte lyckas slå lika med ditt värde i färdigheten obeväpnad strid. För gör du detta är det en automatisk Knockout - så länge du träffar i huvudet. Någon som är väldigt duktig på obeväpnad strid gör däremot mer skada (mellan ett och tre poäng extra).
Detta system gör att det blir många snabba slagväxlingar utan att någon skada egentligen delas ut. Väldigt mycket som i den genomsnittliga Amerikanska actionfilmen.
Då är min fråga: Vad är för- respektive nackdelar med ett sådant system ?
(Obs: Vapen är fortfarande fruktansvärt dödliga, det är bara obeväpnad strid som behandlas på detta sätt.)
Tänk då att en genomsnittlig person har en Tålighet på 2, 3 eller kanske 4 och att en knytnäve normalt gör en skada på detsamma så länge du inte lyckas slå lika med ditt värde i färdigheten obeväpnad strid. För gör du detta är det en automatisk Knockout - så länge du träffar i huvudet. Någon som är väldigt duktig på obeväpnad strid gör däremot mer skada (mellan ett och tre poäng extra).
Detta system gör att det blir många snabba slagväxlingar utan att någon skada egentligen delas ut. Väldigt mycket som i den genomsnittliga Amerikanska actionfilmen.
Då är min fråga: Vad är för- respektive nackdelar med ett sådant system ?
(Obs: Vapen är fortfarande fruktansvärt dödliga, det är bara obeväpnad strid som behandlas på detta sätt.)