DoD Obeväpnad stridskonst

tume97

Veteran
I DoD91 finns färdigheten stridskonst där du bygger upp en teknik bestående av komponenter såsom fint, krosslag och initiativbonus. Detta är ju såklart tänkt att användas som en kampsport liknande karate och judo. Mina spelare vill använda delarna i tekniken för strid med vapen mot motståndare med vapen. Dvs spelare med rustning och bredsvärd får bonus på initiativslag, fintar och hugger med sitt svärd. Motståndare i rustning utan stridskonst förlorar initiativ, får CL att parera halverad och blir träffad i bröstet.
Hur hanterar ni detta? Jag personligen anser att fint i detta fall blir något overpowered och vill begränsa användandet till strid utan vapen men har inga bra argument att lägga fram.

Rickard

Urverk speldesign
Jag hade tillåtit det. Spelaren lägger ändå erfarenhetspoäng på det. Det finns färdigheter i Krigarens handbok som fungerar på ungefär samma sätt.

Fint har dock alltid varit för bra, enligt min mening. Knähugg i "Krigarens..." gav -5 vilket var mer rimligt.

[edit] Det står i regeltexten "Man kan finta med alla slags attacker, såväl med vapen som obeväpnade..."

[edit2] Man skulle kunna köra med regeltillämpningen för Rida (och slåss). Man slår för den lägsta färdigheten, alltså antingen Stridskonst eller vapenfärdigheten. Annars kan man köra Blind strid, Initiativbonus och Liggande strid till FV 1 och alltid ha dem "påkopplade"

[edit3] Om man ska läsa som fan läser Bibeln så står det att man kan endast använda obeväpnad strid (aka Stridskonster) om rustningen är läder eller sämre.

Last edited: