Nekromanti Obeväpnade kampsporter i L5R?

Archer

Swashbuckler
Konstaterade att utbudet av obeväpnade kampsporter i L5R är ganska litet (grundböckerna). Dyker det upp några fler sådana i några andra böcker? söker främst något i stil med kung fu/karate/drunken boxing.

entomophobiac

Low Prep High Play
Inte insatt i L5R, men...

Köpte nyligen d20 produkten Forbidden Kingdoms. Som produkt är jag lite skeptisk, men dels fanns det massor med data på 20-tals fordon och dessutom en massa matnyttig information om just det du nämner: kampsporter.

Det finns en omfattande lista kampsporter med allt från Aikido, via Arnis/Eskrima/Kali och Shaolin Kung Fu till Zingyi/Hsing-I. Ett fyrtiotal allt som allt.

Som referens kan det vara intressant, men ur rent praktisk synvinkel - mao regler och dylikt - så verkar den vara otroligt invecklad och långsam. Trots att det är d20, som åtminstone i min världsbild är ett ganska snabbt system.

Men, men. Om du vill ha en referens för kampsporter så kan du ju snabbt stjäla den, kopiera de väsentliga sidorna och sedan lämna tillbaka den innan någon märker det...

Storuggla

Champion
"Konstaterade att utbudet av obeväpnade kampsporter i L5R är ganska litet (grundböckerna)."

Finns väl typ två, om jag inte missminner mig. En Jiujutsu (eller hur det nu stavas) och en karate, eller så. Det är de som finns. Dock kanske det finns en i Krabboken, jag minns inte så noga.

"(grundböckerna). Dyker det upp några fler sådana i några andra böcker? söker främst något i stil med kung fu/karate/drunken boxing."

Uh... nix. Karate finns ju redan i en förklädd form. Kung fu, drunken boxing och wushu och alla de andra är ju kinesiska, och därmed inget som finns i Rokugan som det ser ut.
Dessutom, vem skulle utforska dem? Bönderna har inte tid, munkarna har redan en kampsport, saurajklassen har redan kampsporter respektive elaka svärd. Nåja, det är väl en smaksak.

Storuggla, drar sig till minnes att det fanns någon kampsportsliknande grunka i en shadowlandsbok också

Nightowl

Champion
Kung fu, drunken boxing och wushu och alla de andra är ju kinesiska, och därmed inget som finns i Rokugan som det ser ut.
Med tanke på att Rokugan inte är 100% japanskt från början, så... :gremwink:

'Fu Leng', jo jag tackar jag.

Erik, tycker namnet 'Fu Leng' får honom att tänka antingen på Pellefant eller Bamse. :gremwink:

Storuggla

Champion
"Erik, tycker namnet 'Fu Leng' får honom att tänka antingen på Pellefant eller Bamse. "

Seriöst? Jag tänker jämnt på Fu Manchu. Och det blir ju inte bättre av att det finns en hoper Nemuranai som heter "Toothpick of Fu Leng" typ...

Storuggla, your kung-fu is pityful