Nekromanti Obeväpvad strid

antorax

Swordsman
Gokväll

Har lite funderingar angående obeväpnad vs beväpnad strid. I min spelgrupp så har en del frågetecken uppstått när det gäller att anfalla en beväpnad person när man själv inte är beväpnad, eller av någon anledning inte använder sitt vapen.

Tex. När man ska knuffa någon överbord när man är på ett skepp, och den man ska knuffa håller ett svärd framför sig. Lär det inte vara rätt så svårt att undvika att bli träffad samtidigt som man utför sin knuffning.

Alltså, har jag missat dessa regler i SL boken eller har ni själv några husregler eller liknande berörande obeväpnad vs beväpnad strid.

Eon-Viktor

Veteran
Tja, man får ju inget bonus på sin VINIT när man är obeväpnad har jag för mig då nävar inte har något SI (Snabbhetsindex). Mer än det tror jag inte det finns nån regel för det, men en lösning vore ju att göra det ännu svårare på VINIT-slag för den obeväpnade. Iallafall för att öppna striden.

Regmolar

Swashbuckler
Tror att de har bara sämre SI än svärdet, en skillnad som är ganska stor för oerfarna men krymper med tiden. Jag tycker dock rent allmänt att man kan ge en längdfördel för vapen när skillnaden är någon meter och avståndet mellan kombatanterna sådant att det kan utnyttjas; en kille med spjut är ju rätt så jobbig att gå på innan du har tagit dig förbi den där spetsen... +Ob1T6 VINIT?

nordan

Swordsman
Intressant, vart står det? Jag kollade Vapenmästaren och den säger 3/1 för spark och även för spark med stålhättor. Däremot har knä 1/2 enligt VM.

nordan

Swordsman
Moment

Med tanke på räckvidden av en spark tycker jag att det är ganska befogat.

Jag kom att tänka på en annan sak dock... om man har momentet spark i en stridskonst bör man kunna knäa och stampa också, eller?

Regmolar

Swashbuckler
Re: Njää

I SB har spark intressant nog SI 2/1 medan stålhättor har SI 3/1... i Vapenmästaren har de dock som sagt båda 3/1.

Vad gäller vad som inräknas som just en "spark" skulle jag säga att det i de flesta fall inte leder till någon regelteknisk skillnad, och därför får stå för den enskilda stridskonstens upplägg (t.ex. lär en stridskonst som syftar inbegripa träning i att knäa folk effektivt, medan en som går ut på att hålla avståndet för att plötsligt ta ett steg fram, dra iväg en spark och sedan återupprätta avståndet kanske inte har det).

Ydram

Warrior
Tja, lite knepigare men inte nödvändigt mycket och där tycker jag VINIT-reglerna fungerar mycket bra. Man bör tänka att strider är väldigt stökiga och spännande, framförallt är man rädd att bli träffad(om man inte har tekniken "Djärvhet" i sin Stridskonst) så förlorar man iniativet så är man mer restrektiv. Och som det redan är sagt så har ju vapen och obeväpnad strid olika SI.

Däremot kör jag att om man parerar en Obeväpnad attack med ett vapen, så räknas pareringen som ett motanfall. Med undantag från svårighetsökningen och att den Obeväpnade blir parerad, samt att den träffar i det delområdet som anfallet. Vad tycks?
T.ex."Tiraken Hakkaz är måttligt förbannad på den dära Jac Vobar, och bestämmer sig för att möblera om ansiktet på denne. Han slår mot Jac som snabbt tar och parerar det våldsamma slaget med sin yxa. Båda lyckas med slaget, så Jac får ingen skada, medans Hakkaz får väldigt ont i sin hand när Jac drämmer yxan i den. Säg att skadeverkan blev 14, reglerna för Motanfall säger att skadeverkan halveras innan man kollar vad det blir för skada. Alltså 7 i reducerad skadeverkan, vilket resulterar i en lätt skada i Hakkaz arm"