Jag har nyligen spelat en kampanj där jag försökte använda
Obsidian RPG Manager för att strukturera informationen.
Fördelar:
- Alla kategorier och kommandon för att skapa nytt innehåll från diverse templat gjorde det snabbt och enkelt att fylla på med innehåll och strukturera det.
- Småtrevligt att se relationerna mellan element i en rendrerad lista, gav mer drivkraft att skriva en synopsis för alla karaktärer
- Intressant att testa en hårdare struktur för äventyrsskapande, med Äventyr, Akter, Sessioner och Scener, och deras upplägg för ABT-Plot.
- Aktiv utveckling, bara under hösten har det skett jättemånga uppdateringar.
Nackdelar:
- Attributen anpassade för andra kampanjer än jag behöver. Hade velat ha custom-attribut istället för de inbyggda - födelsedatum är tex helt irrelevant för alla mina NPC. Hellre sånt som ”mål”, ”svagheter”, ”relationsstatus”, ”personlighet”, osv.
- Gränssnittet känns för luftigt - jag vill hellre ha information lite mer kompakt.
- Oklart när jag borde använda de olika komponenterna i kampanjuppdelningen. Vilken information ska vara var? Vad gör jag med duplicerad information?
- Jag föredrar att ha långa samlingslistor på potentiella detaljer till sessioner, som jag kan vika ihop, snarare än att hoppa in i enskilda dokument. Kanske en vanesak?
- Många kategorier med ”vanliga saker” som saknas. Tex. belöningar, föremål, förmågor, monster, osv.
- Lite oklart var jag lägger min ”råa inspo/anteckningslista”, som jag i slutändan egespenderade mest tid i.
- Att jobba med bilder kändes inte så ergonomiskt, och jag behöver visuella detaljer för att vara riktigt inspirerad.
Allt som allt är jag glad att jag testade, och att jobba med pluginen gav mig någon form av struktur. Det som jag tar med mig mest var att ha ett dokument per session, med en färdig template som går att fylla i.
ABT-metoden var också intressant, men jag tycker inte att den gav mig tillräckligt med konkret vägledning för att komma över min spelledarovana.