Troberg
Sinister eater
Re: Delbarhet på nio
Nej, inte alls, såvida du inte menar att saken ifråga är slumpgeneratorns dålighet. Det är dock två helt olika faktorer som ger upphov till dessa fenomen (för få möjliga utfall respektive för vanligt återkommande sekvenser).Nej, i ena fallet handlar det om att bara ett visst antal av de till synes tänkbara utfallen kommer att användas. Ungefär som en D100 som aldrig slår 38.
I andra fallet handlar det om att vissa talserier återkommer, alternativt vissa differenser mellan nuvarande och föregående tal förekommer. Ungefär som en D100 där sekvensen 69, 08, 10, 39, 78 återkommer oftare än vad sannolikhetslagarna förutspår. Jag vill ha en sådan tärning.
Fast bägge fenomenen beror på samma sak.
Jag vet, det är därför jag påpekade att man bör plocka frövärde från andra källor, sex tiden från senaste musrörelse, videosynk eller liknande.Med en smula otur spelar det ingen roll. Speciellt inte om du använder samma slumptalsgenerator. Om du har hårdvarustöd för slumptal eller pseudoslumptal är det absolut bästa att plocka lagom mycket slump därifrån och använda det (tyvärr brukar man bara kunna plocka slump i enheter om 8 bitar, så eventuellt får du plocka lagom mycket, kolla om det ligger inom vettiga intervall och kasta bort det och plocka nytt).
Iofs, men det beror på vilka böcker man läser och vilka definitioner de använder. Problemet är dock fortfarande hur man bedömer perfektheten i något som per definition ska vara oregelbundet.Nej, en perfekt slumptalsgenerator skulle i längden ha en asymptotiskt jämn fördelning, det innebär inte att "nästa slumptal" är, över huvud taget, beroende av de som gått före.