Nekromanti Och nästa film-Conan är …

Christoffer

It's all pig.
Arfert said:
Håller med, han är betydligt mer lämplig som Conan än Arnold var om man ska hålla sig till Howard, och även den ursprungliga tecknade serien. Jag minns att jag tyckte det var helt fel att Conan skulle spelas av en kroppsbyggare när jag fick höra det...
Det tragiska är väl att det aldrig någonsin kommer göras en film baserad på Howards Conan... oavsett hur musklerna ser ut.

Big Marco

Läskig
solvebring said:
Snacket är att Conan är tänkt som bio-film. Vi får se hur Lionsgate och Millennium lyckas pusha filmen.
Conan har väl ändå ganska fet kultstämpel och en rejäl hoper fans? Det känns som om Conan är mycket möjlig som biofilm. I något så välkänt som Conan borde det finnas rejäla bioslantar att vinna. Dessutom verkar det ju vara ganska mycket snack om "The New Conan!" bort emellanåt så.
Inte för att jag vet det men jag får de vibbarna i alla fall.
Logik råder inte i Hollywood. Det är kalkyler och ROI som gäller.

solvebring

Superhero
Den Upplyste Despoten said:
solvebring said:
Snacket är att Conan är tänkt som bio-film. Vi får se hur Lionsgate och Millennium lyckas pusha filmen.
Conan har väl ändå ganska fet kultstämpel och en rejäl hoper fans? Det känns som om Conan är mycket möjlig som biofilm. I något så välkänt som Conan borde det finnas rejäla bioslantar att vinna. Dessutom verkar det ju vara ganska mycket snack om "The New Conan!" bort emellanåt så.
Inte för att jag vet det men jag får de vibbarna i alla fall.
Aha, okej. Låter iof väldigt Hollywwod att inte vilja ta satsningsrisker.

solvebring

Superhero
Arfert said:
Organ said:
solvebring said:
... Däremot, är han inte lite... Liten?
Muskler har han, visst, men han ser ändå ganska slimmad ut. Inte som en barbar direkt.
Det beror nog på att din bild av Conan baseras på filmerna och inte på Howards historier. Där framställs han aldrig som varandes något slags muskelberg. Däremot poängteras ofta hans kattlika rörelser och snabba reflexer. Så även om Conan knappast ska betraktas som någon klenis så har han snarare maxat sin dex än sin styrka (för att uttrycka sig på ett sätt så att alla förstår vad jag menar... :gremwink: )

Sedan, vad gäller hans "litenhet", vill jag bara tillägga att han, enligt imdb är 193 cm lång. (Arnold är enligt samma källa 188 cm.)

/Anders
Håller med, han är betydligt mer lämplig som Conan än Arnold var om man ska hålla sig till Howard, och även den ursprungliga tecknade serien. Jag minns att jag tyckte det var helt fel att Conan skulle spelas av en kroppsbyggare när jag fick höra det...
Aha, man kanske skulle ta och läsa nån bok. Om man tar in trådens olika kommentarer så verkar de lovande, till skillnad från allt det filmmaterial som hittills gjorts. För ska man vara ärlig är Conanfilmerna till största delen smålöjliga. Red Sonya är bättre i så fall.

Storuggla

Champion
"Som Khal Drogo är det nog mest en fördel att bara ha ett ansiktsuttryck. Jag har alltid föreställt mig honom som en kille som ser likadan ut oavsett om han dricker jäst stomjölk med sina underhuggare, knullar eller dödar någon (detta täcker också typ 90% av vad han gör i boken)."

Så... Takeshi Kitano? :gremlaugh:

Storuggla, krusty blir inramad

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Korrekt. Kalkylgrunder: B-stjärna som huvudrollsinnehavare, smal målgrupp, svärdsviftargenren har historisk inte gått så bra (Willow, King Kull, osv funkade inte). LotR-filmerna är ett undantag, men det beror på att det handlade om Tolkien. Howard är inte lika känd eller gillad.

Sedan är jag väldigt fundersam vilket slags manus det blir: jag har tyvärr sett alldeles för många triviala Swords & Sorcery-stories.

Så min bedömning bygger på vad jag vet och vad jag sett.

Botulf

Hero
Tråkigt nog kommer nya filmen inte heller vara baserad på Howard´s verk av det man kan uttyda från vad som ännu sagts om den. Hade väl inte väntat mig annat men hoppades ändå att den skulle vara baserad någon historia om riktiga Conan.

Från IMDb
Conan the Barbarians 2011:
"The tale of Conan the Cimmerian and his adventures across the continent of Hyboria on a quest to avenge the murder of his father and the slaughter of his village."

Simon

Swashbuckler
Wulfrik said:
Tråkigt nog kommer nya filmen inte heller vara baserad på Howard´s verk av det man kan uttyda från vad som ännu sagts om den. Hade väl inte väntat mig annat men hoppades ändå att den skulle vara baserad någon historia om riktiga Conan.

Från IMDb
"The tale of Conan the Cimmerian and his adventures across the continent of Hyboria on a quest to avenge the murder of his father and the slaughter of his village."
Näääj!!! Va tråkigt!

Genesis

Ni dés ni maître
Re: Trailer!

Vad dillar ni om? Den ser ju helfestlig ut! Det känns som att de bevarat en hel del från originalfilmerna (svärdssnurrandet) men ändrat lite i karaktärsgestaltningen (onelinern). Den här ska jag se på bio! Lite keff att de tvunget måste tredefiera den, bara.

Blasphemy

Swashbuckler
Re: Trailer!

Ni har väl sett den fantastiska (eh) trailern?

http://movies.yahoo.com/movie/1809953260/video/24490513
Alltså... den där är sanslöst värdelös. Det är inte ens en trailer utan en teaser och en riktigt dålig sådan. Vad skall det föreställa? Är det vi upplever i den en övervintrad nörd som röker på och ser galna saker i opiumångorna? Skumma primitiva folk som möter en ehummm ännu mer primitiv muskelkämpe och nån pilsk brud som pratar lite erotiskt?

Nej... det blir ett stort minus på grund av det där. Usch och fy!

Men jag kan inte uttala mig om filmen utifrån det lilla... Så ser fram emot recension och kommande (riktiga) trailers.

Kan påpeka att jag tyckte att Fellowship of the Ring hade en superusel trailer när den kom och jag var säker på att filmen skulle bli en stor besvikelse... men icke... den blev gudomlig.

Så... man kan ju bli positivt överraskad.

Blasphemy

Swashbuckler
B-stjärna som huvudrollsinnehavare, smal målgrupp, svärdsviftargenren har historisk inte gått så bra (Willow, King Kull, osv funkade inte). LotR-filmerna är ett undantag, men det beror på att det handlade om Tolkien.
Jo... men det handlade nog inte bara om att det var Tolkien ska du se. Hade Jacksson satt Kevin Sorbo i huvudrollen som Aragorn, gått med på Miramax förslag att göra Sam till en kvinnlig karaktär och slå ihop Gondor och Rohan till ett rike, satsat på ett göra tuffa oneliners och coola actionscener så hade Lord of the Rings blivit sågad och en stor flopp...

Visst... den sågs av många för att det var Tolkien men att den fortfarande visas gång på gång och folk köper på sig olika versioner av den tyder ju på att det är en bra film.

Sedan är jag väldigt fundersam vilket slags manus det blir: jag har tyvärr sett alldeles för många triviala Swords & Sorcery-stories.
Jo... fast Howards historier var väl just det. Triviala Sword & Sorcery-stories. Skulle inte ha något emot om de tog detta fenomen rätt ut... fast med högre budget och så...

Teasern säger inte så mycket om själva filmen, men någon Conan the barbarian blir den inte. Arnold är den enda riktiga Conan.

Botulf

Hero
Grisodlar'n said:
Teasern säger inte så mycket om själva filmen, men någon Conan the barbarian blir den inte. Arnold är den enda riktiga Conan.
Jag som trodde Conan var den riktige Conan :gremwink:. Alltså Robert E Howards skönlitterära karaktär som ännu aldrig setts på film (indikationer pekar mot på att det inte lär bli av denna gången heller).

Max Raven

T12-kultist
Wulfrik said:

Från IMDb
Så... Första Arnold-filmen i ny tappning typ?

Eh. Får se.

Botulf

Hero
Blasphemy said:
Jo... fast Howards historier var väl just det. Triviala Sword & Sorcery-stories. Skulle inte ha något emot om de tog detta fenomen rätt ut... fast med högre budget och så...
Sorry om jag OT:ar loss men vill ändå men vill ändå motsäga det.
Howard hade även ett underliggande civilisationskritiskt (eller kanske snarare pessimistiskt) tema som man ofta avfärdar/överser i hans historier som berör saker allt möjligt mellan arkaiska arketyper, civilisationens och naturens cykliska gång(dekadens, bakåt-evolution osv), imperialism, frihet vs konformitet, abstrakta impotenta men trygga VS det jordnära virila osv. Det mesta Howard skrev är ren fiktion givetvis, men det finns även flera underliggande teman än endast endast de estetiska klichéer man idag relaterar till sword&sorcery. Teman som idag snarare brukar relateras till exempelvis den postapokalyptiska genren. Det hade varit väldigt intressant att se en film om.

Helt subjektivt:
En riktigt seriöst försök till en Conan baserad film borde gränsa någonstans mellan Fightclub, Last of the Mohicans och Braveheart, och använda novellen Beyond the Black River grundläggande som plot. Skulle fånga de teman som just är väldigt karaktäristiskt för Howards Conan, en av de bästa historierna, och fräsch mot de vanliga klichéerna. Men helvetet fryser nog till is innan dess.

Jag kommer säkerligen se nya filmen när den kommer ut men jag lär stålsätta mig.