Sedan är jag väldigt fundersam vilket slags manus det blir: jag har tyvärr sett alldeles för många triviala Swords & Sorcery-stories.
Jo... fast Howards historier var väl just det. Triviala Sword & Sorcery-stories. Skulle inte ha något emot om de tog detta fenomen rätt ut... fast med högre budget och så...
Sorry om jag OT:ar loss men vill ändå men vill ändå motsäga det.
Howard hade även ett underliggande civilisationskritiskt (eller kanske snarare pessimistiskt) tema som man ofta avfärdar/överser i hans historier som berör saker allt möjligt mellan arkaiska arketyper, civilisationens och naturens cykliska gång(dekadens, bakåt-evolution osv), imperialism, frihet vs konformitet, abstrakta impotenta men trygga VS det jordnära virila osv. Det mesta Howard skrev är ren fiktion givetvis, men det finns även flera underliggande teman än endast endast de estetiska klichéer man idag relaterar till sword&sorcery. Teman som idag snarare brukar relateras till exempelvis den postapokalyptiska genren. Det hade varit väldigt intressant att se en film om.
Helt subjektivt:
En riktigt seriöst försök till en Conan baserad film borde gränsa någonstans mellan Fightclub, Last of the Mohicans och Braveheart, och använda novellen
Beyond the Black River grundläggande som plot. Skulle fånga de teman som just är väldigt karaktäristiskt för Howards Conan, en av de bästa historierna, och fräsch mot de vanliga klichéerna. Men helvetet fryser nog till is innan dess.
Jag kommer säkerligen se nya filmen när den kommer ut men jag lär stålsätta mig.